Menisk-operasjon - eller ikke?

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
baremeg

Menisk-operasjon - eller ikke?

Legg innav baremeg » 21 apr 2012 11:52

Jeg har etter hvert blitt 47 år, og har løpt mer eller mindre regelmessig de siste 7-8 årene - som mosjonist. Liker godt å løpe; det er liksom ingen annen treningsform som gir den samme frihetsfølelsen og som kan gjøres når som helst og hvor som helst!

I fjor sommer begynte jeg å få alvorlig vondt i venstre kne når jeg løp, og etter å ha vært til MR og konsultasjon på NIMI fikk jeg vite at det er "aldersforandringer" i menisken på innsiden av kneet, som ikke kommer til å bli bedre. Dvs. elastisiteten i menisken er svekket, og det fører til opphovning og betennelsesaktig reaksjon når jeg løper. Kan løpe omtrent 10-15 minutter før det blir vondt.

Jeg er helt symptomfri når jeg ikke løper, og kan gjøre alt mulig annet (gå, sykle, svømme, langrenn, styrketrening) uten problemer. Men det var den løpingen da...

Så jeg fikk to alternativer av legen; enten slutte å løpe; eller la meg operere - og dessuten slutte å løpe. Jeg fikk vite at jeg uansett "ikke bør ha løping som min primæridrett". Så vidt jeg forsto på legen er "løperkarrieren" min over uansett.

Stemmer det? Er det noen der ute som har erfaring med menisk-operasjon og videre løping? Er det noe poeng i å operere, hvis jeg likevel ikke kan løpe mer? Bør jeg være glad til for at jeg kan røre på meg på andre måter? Eller er det faktisk slik at en operasjon kan lønne seg, og at jeg kan løpe (LITT i hvert fall) med evt. forholdsregler etterpå?

Noen som har synspunkter og/eller erfaringer å dele?

Brukeravatar
knut42

Re: Menisk-operasjon - eller ikke?

Legg innav knut42 » 21 apr 2012 16:43

Har du vurdert en ortose som tar vekta fra leggen og overfører til låret?
http://www.ossur.se/

Gå tilbake til «Skader»