Vondt på utsiden av leggen

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
henrik90

Vondt på utsiden av leggen

Legg innav henrik90 » 23 mai 2012 20:35

Jeg sliter med at jeg i perioder med mye løping får vondt på utsiden av leggen. Dette gjør at jeg må ta det rolig i alt fra noen uker, til noen måneder. . Når jeg blir god igjen kan jeg gjerne løpe i et par måneder før det kommer tilbake igjen. Jeg løper for det meste på sti og i terrenget, men også litt på asfalt. Noen som vet hva det kan være, og har noen tips til hvordan jeg kan bli kvitt det for godt

mosjonist

Re: Vondt på utsiden av leggen

Legg innav mosjonist » 23 mai 2012 21:34

Hei,
dette KAN være beinhinnebetennelse. Selv har jeg fått råd om styrkeøvelser (spesielt tåhev), bruke is, spyle legger med iskaldt vann etter trening, variere underlag, ha minst to par sko som man bytter på, unngå hardt underlag, variere treningsformer. Forebygging er selvsagt viktig, og dersom du begynner å kjenne en "murring" er det kanskje en idé å trene alternativt et par dager.

Håper du finner ut av det! God bedring!

Brukeravatar
Einar

Legg innav Einar » 25 mai 2012 14:06

Dett er sikkert en brannfakkel. Men hvis jeg skulle kutte ut løping på grunn av smerter hadde jeg hatt et problem. Det er gode dager og dårlige dager. Akkurat nå her jeg sitter har jeg vondt i et kne, beinhinnelignende smerter på utsiden av begge legger og stikkende smerter i venstre hæl. Stort sett er jeg noenlunde smertefri etter fem kilometers oppvarming. Jeg har snart en femti år gammel kropp og tror at smertefri løping er en umulighet. Kunsten å lære seg når det er alvor er ikke enkel, men noe må vi bare løpe oss gjennom. Flere uker og måneder uten løping tror jeg ikke er nyttig for så mye annet enn tretthedsbrudd og traumer. Nå kjenner jeg bare min kropp, men rolig løping har aldri forverret en skade for meg. Min løsning er ofte å sette ned farten og øke lengden på øktene, men jeg anbefaler alle å prøve seg fram og ikke trekke konklusjonen treningsfri for ofte. :)
"If you feel like eating, eat. Let your body tell you what it wants." - Joan Benoit Samuelson
Blogg

henrik90

Legg innav henrik90 » 25 mai 2012 18:48

Takk for svar
Trodde beinhinnebetennelse var på innsiden av leggen jeg? Mener du at man bør gjøre øvelser som tåhev, selv om det fortsatt gjør vondt, eller bør jeg vente til ikke jeg kjenner noe særlig?

Enig i at man kan trene selv om man har litt vondter. Men problemet mitt er at det bare blir verre utover treningsøkten, gir seg ikke etter oppvarmingen, og blir verre og verre for hver treningsøkt. Strider hvertfall mot all min fornuft at jeg bør trene da.

Brukeravatar
Einar

Legg innav Einar » 25 mai 2012 19:51

henrik90 skrev:Enig i at man kan trene selv om man har litt vondter. Men problemet mitt er at det bare blir verre utover treningsøkten, gir seg ikke etter oppvarmingen, og blir verre og verre for hver treningsøkt. Strider hvertfall mot all min fornuft at jeg bør trene da.

Enig med deg... For min egen del må jeg innrømme at jeg har kommet i mål med veldig mye som strider mot all fornuft, men anbefaler ikke andre å gjøre det...
"If you feel like eating, eat. Let your body tell you what it wants." - Joan Benoit Samuelson
Blogg

Gå tilbake til «Skader»