Forstuet tå

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
tveiten

Forstuet tå

Legg innav tveiten » 21 mar 2010 15:57

Jeg tror jeg har forstuet tåa mi, deltok i Birken i går og ene gangen jeg falt(ble noen ganger) så satte skia seg fast i ei snøfånn, men momentumet hadde ikke lyst til å stoppe enda så jeg fløy fortsatt fremover og da ikke skiskoa slapp så gjorde det noe innmari vondt da tærne og forfoten måtte stoppe det hele.

tåa på siden av stortåa er skikkelig hoven og gjør vondt å trø på, jeg kan bøye den ned og opp. Når jeg bøyer den ned(krummer) så gjør den vondt på det nederste delen av tåa(innerst mot selve foten). Når jeg klemmer på tåa så er den egentlig ikke vond, dog litt øm, men kjennes litt nummen ut.

Spørsmål 1: Jeg tror den er bare forstuet, men hvordan kan man finne ut om det er noe brudd?

Spørsmål 2: Hvilken type restitusjon/skadebehandling bør jeg gjøre?

Spørsmål 3: Hvor lang tid pleier det å gå før slikt er bra igjen? Eller sagt på en annen måte, hvor fort kan jeg begynne å løpe igjen? Vil gjerne delta på halvmara i Bergen 10 april men trenger en uke eller to med løpetrening igjen først.

På forhånd takk for tilbakemelding. :)

Hellerud

Re: Forstuet tå

Legg innav Hellerud » 22 mar 2010 00:09

brudd ser en på et røntgen....er den bare forstuvet går det over på ei uke eller 2......den kan også rett og slett ha låst seg i det indre leddet og da er det bare å dra den på plass :-)

tveiten

Re: Forstuet tå

Legg innav tveiten » 23 mar 2010 18:06

Tusen takk for tilbakemelding.

Har forsiktig vridd og dratt litt, og det virker som det kun er en forstuing. :)

Når det gjelder jogging/løping, kan jeg starte å jogge forsiktig og føle smerten ann, eller bør jeg vente til smerten er helt vekk for raskere restitusjon? Vil gjerne løpe halvmara i Bergen 10april, og trenger noen langturer før det etter alt langrennet.

Igjen, tusen takk for hjelpen.

Gå tilbake til «Skader»