operasjon av løperkne?

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
peandres

operasjon av løperkne?

Legg innav peandres » 07 aug 2012 11:38

Hei
Er der noen her på forumet der har erfaring med operasjon av løperkne?

Jeg har igjennom snart 6 år hatt løperkne i begge kne, uten at det har blit bedre.
Tidligere mens jeg boede i Danmark har jeg prøvet al mulig for at blive kvit løperkneene. Jeg tøyet ut, fått laget løpetest, nye såler, nye sko, holdt pause fra løp og idrett og styrketrenet. Dessuten har besøkt et hav av spesialister, både leger og fysioterapeuter. Forrige sommer flyttede jeg så til Norge. I løpet av våren ble kneene så ille at de begynte at gjøre vondt selv når jeg var ute å gå. Derfor gikk jeg til min fastlege, for at høre om det norske helsevesen kanskje hadde noen behandlingsmuligheter som jeg ikke tidligere hadde prøvet. Efter min fastlege hadde fått mitt skades-forløp, sagde han at en operasjon nok var eneste mulighet, så han sendte meg videre til en "spesialist" på sykehuset. Efter 3 mdrs ventetid fik jeg endelig en tid til undersøkelse. Spesialisten fik mift skadesforløp og lavede forskjellige undersøkelser av kneet. Han kunne så, helt i tråd med forskjellige andre leger, konkludere at (hold godt fast her) der var tale om løperkne! Han konkluderte så at løsningen på at blive kvitt løperkneene, var at få lavet innlegssåler! Han mente at hvis jeg bare til Løplappet og fik lavet såler til mine sko, ville problemet løse sig. Jeg forklarede så at det hadde jeg prøvet og spurte til muligheden for en operasjon (som jo var det min fastlege hadde henvist meg til). Svaret jeg fik var at de hadde dårlige erfaringer med operasjoner, da de kun virkede i 50 % av tilfellene. Jeg fortalte ham så at mine kne neppe ble bedre av nye såler, så jeg ville gjerne have en operasjon og var villig til at ta sjansen med operasjonen. Efter lidt diskusjon frem og tilbake sagde han at skulle spørge sine kollegaer om muligheden for en operasjon.
Nu er der gått 2 måneder og jeg har stadig intet hørt.

Er det normalt at det tar så lagt tid når der er tale om idrettsskader?

Er der noen her der har erfaringer med at operere løperknæ?

Jeg er efterhånden så træt av det offentlige helsevesen, både i DK og NO, at jeg overveier at gå til en privatklinik og bli operert. Som studerende er det mange penge at skulle betale for 2 kneoperasjoner, men hvis det offentlige helsevesen ikke vil hjelpe, men jeg vel prøve og få det gjort privat.

Er der noen der kan anbefale nogle private hospitaler der utfører den slags operasjoner? Og hva ligger prisen på?

Brukeravatar
ipconfig

Re: operasjon av løperkne?

Legg innav ipconfig » 07 aug 2012 14:02

Synd å høre om skaden din. Jeg har også løperkne hvis jeg ikke tøyer. Jeg har innleggsåler i skoene mine som jeg fikk støpt fra http://www.och.no. Han som lagde innleggsolene mine hadde alpinlandslaget som kunde og flere løpere. Jeg gikk i Oslo på Lindeberg. Svært god kvalitet på solene selv om de var dyre (kost 1600 for første par og så 800 for andre). Har hatt disse 2 parene siden 2004 og bruker de hver dag.

Jeg kan godt forstå at legen ikke ville operere. Men tøyer du denne senen som går på yttersiden av lårene?

-R

padde

Legg innav padde » 07 aug 2012 15:43

Har du foretatt en analyse av steg og løpsteknikk?

Det kan hende du kan løse det hele med litt justering her.
Dersom du "sitter" for mye, lander på hæl og kanskje i tillegg pronerer er kneet utsatt- bla senen som fester over og gir typisk løperkne.
Du kan undersøke om kneet slår frem i det du lander. For mye av denne bevegelsen kan indikere at kneet opptar en del stem, som øker belastningen på senen.
Typisk utløses det i nedoverbakke, og kjennes værst i oppoverbakke.

Dersom dette er årsaken er løsningen å komme seg frem i steget, og kanskje helst legge om til forfot. Iallefall unngå stem.
Innleggsåler kan noen ganger virke mot sin hensikt. Riktignok kan de stabilisere noe, men denne ekstra stabiliteten kan nettopp gjøre det litt vanskelig å unngå stem.

peandres

Legg innav peandres » 07 aug 2012 18:55

Jeg har ikke fået lavet en analyse av min løbestil (kun i forbindelse med køb af sko), men kanskje det er værd at prøve. Smerterne i knæet kommer dog ikke kun når jeg løber. Efterhånden er de så slemme at de kommer bare ved gåture over 3 km. Så en løbestilsanalyse alene vil nok næppe løse problemet.
Mht til indlægssåler har jeg prøvet det tidligere uden succes, så jeg tvivler meget på at de vil hjælpe. Men jeg tror jeg vil ptøve igen. Bruger du dem kun i løbeskoene eller også i dine dagligdagssko? Tidligere har jeg kun brugt dem i løbeskoene, så jeg kan måske prøve at bruge dem i mine almindelige også?

peandres

Legg innav peandres » 07 aug 2012 18:57

Jeg tøyer for øvrigt den senen på baksiden af låret, i tilleg til flere andre. Det har jeg gjort lige siden skaden opstod og det har ikke hjulpet det store.

Hvor kan man få laget analyse av løpeteknik?

Brukeravatar
ipconfig

Legg innav ipconfig » 08 aug 2012 08:41

Det spørs hvor du bor. "Min" fysio fikk meg opp på tredemølla og sjekket løpstilen min før han begynte å tøye hoftene. Løperkne er jo ilotobical band som er stramt. Jeg gikk til fysio ganske tidlig men måtte ha noen behandlinger (med og uten akupunktur) før jeg ble bra. Nå tøyer jeg utsiden av låret 2-3 ganger i uken. Google "stretch for iliotibial band" så finner du masse øvelser. Også på Runnersworld og andre nettsider.

Men når du tidligere har gått til Fysio har du vel fått øvesler som skal hjelpe deg siden
Dessuten har besøkt et hav av spesialister, både leger og fysioterapeuter
:o

Gjør du disse tøyeøvelsene enda? Er du enda stiv?

peandres

Legg innav peandres » 08 aug 2012 21:54

Jeg tøyer stadig et par gange i ugen. I starten gjorde jeg det 2 gange dagligt efter råd fra min fysio, og det havde også en effekt, da jeg blev mærkbart mykere. Efter et par år med tøying uden effekt på løåerkneene, faldt frekvensen dog lidt.

Den anden fysio jeg gik til rettede også min kropsstilling, da hun mente den var en smule skæv og kunne være årsagen til knæ-problemerne. Men heller ikke det hjalp.

Biccbacc

Legg innav Biccbacc » 14 aug 2012 13:40

Jeg hadde ITBS (Iliotibial Band Syndrome) I vinter og merker det innimellom fremdeles. ITBS er ikke det samme som "runners knee". På norsk omtales ofte ITBS som runners knee, men på engelsk heter runners knee "Patellofemoral Pain". Det er vondt forran, under kneskålen. ITBS er vondt på siden av kneet og gjerne oppover låret.

Jeg leste mye om ITBS på nettet da jeg hadde det, det som virket for meg var diverse styrkeøvelser og massasje i form av rulling på en "foamroller".
Trykkpunktsmassasje på muskler i rumpa hjalp også godt. Det er best å gå til en terapeut for slik massasje, men man kan også finne de ømme punktene og sitte på en hard ball (baseball/ tennisball) - det skal gjør vondt. Jeg tror ikke man kan tøye Ilotibialbåndet.

Jeg liker denne:
http://www.therunningadvisor.com/ilioti ... drome.html

Gå tilbake til «Skader»