Spørsmål om Hamstring

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
EspeN
Sted: Oslo

Spørsmål om Hamstring

Legg innav EspeN » 24 mar 2010 07:32

Hei!

Etter sist halvmaraton har jeg pådratt meg ett eller annet i venstre hamstring.
Den er bare øm og normalt ville jeg ikke laget en post her.

Ikke noe kjempe problem å løpe med men det hemmer meg litt og jeg kjente i går etter 10km at det "hogg" til og at jeg måtte øke farten for å døyve smertene.

Nå har jeg jo to halvmaraton her igjen og dette er sikkert noe mange her har hatt før.
Jeg lurer derfor på.

1) Hva er beste måten for å hele det her? Jeg bruker muskelsalver og spikermatta til å "massere" område.
2) Har dere løpt løp med det her uten at det går noe særlig utover tiden? Er det slik at hvis det blir varmt så merker man lite til det og heller mye etterpå?

Har det noe for seg å smøre inn området med tigerbalsam/muskelsalve før start?

Brukeravatar
acah

Re: Spørsmål om Hamstring

Legg innav acah » 24 mar 2010 10:39

Hei Espen,

Jeg ville si til deg at du burde ta deg en tur til en idrettsmassør. Han vil garantert få løst opp dette i en fei.

Ellers må jeg legge til at jeg har kjøpt meg kinesiotape som jeg er mektig imponert over. Jeg har stadig vekk vondter taper både rygg, legg og achilles innimellom. Det ligger veiledning på nettet om bruk. Utrolig bra og vil påstå at det ikke bare er en innbilt effekt.

Jeg har ingen særlig erfaring med å bruke varmesalve før løping, men generelt bør du varme ekstra godt opp og være forsiktig ved drag så det ikke plutselig setter seg en skikkelig strekk.

Massere kan du gjøre selv også, men tror nok at en massør vil kunne hjelpe deg best.

Annette :)

Hellerud

Legg innav Hellerud » 24 mar 2010 21:50

Helt enig i det Espen skrev

Brukeravatar
turbo

Legg innav turbo » 24 mar 2010 21:56

Espen, jeg har vel beklaget meg ganske så mye over dette problemet.
Ble virkelig hjulpet av disse tennisballene, men nå var det ikke nok. Jeg løp med smerter fra achilles til sitteknoken sist søndag.
Har nå i stedet for å "varme" området (også varme i bilsetet) gått over til å ice området og håper det hjelper med til starten på søndag. Du skal treffe på en god massør for å få det så fort vekk som det trengs.
Lykke til og fortell hvis du finner en som klarte det og HVORDAN.
Turbo
P-S. antekelig har jeg fått det av intervalltrening/sprint og de opphøyde endene på banen! Og jeg elsker sprinttrening.

Brukeravatar
Sunset

Legg innav Sunset » 24 mar 2010 22:36

Har også slitt litt med hamstring, i høyre lår. Den har stort sett blitt holdt i sjakk ved å gå eller løpe i motbakker. Det har funket bra for meg. Problemet er at det blir mye syreløping når en har mye motbakketrening.

EspeN

Legg innav EspeN » 25 mar 2010 08:10

Takk for innspill folkens.
har ligget med gladpack og ny muskekrem (ala tigerbalsam) to siste nettene og det har hjulpet.
Skal ha en 10km i dag med 8 innlagte stigningsløp får vi se åssen det blir i morgen.

Har også kjørt spikermatten en del for å øke blodsirkulasjonen.
Skal teste tennisball trikset etterhvert også. Føles helt greit (lite smerter) nå, men tipper jeg har det igjen i kveld :)

Det jeg egentlig håper på er at alt vil forsvinne når man løper race :) det er jo det som pleier å skje.

Brukeravatar
turbo

Legg innav turbo » 06 apr 2010 10:17

Hei Espen, har du fått vekk hamstringsmertene dine? Hvis ja hvordan?
Når jeg løper tempoløp her så er det forferdelig vondt når jeg har kommet hjem igjen.
Turbo

EspeN

Legg innav EspeN » 06 apr 2010 21:15

Ja, er totalt vekke hos meg det med hamstring. Det satt i en 10 daters tid.
Jeg brukte spikermatta for å øke blodsirkulasjon og masserte der med tigerbalsam og muskelsalve - men trente som normalt igrunn.
Men jeg trener som regel ikke så ofte intervall da. Så hadde flaks der :)

Gå tilbake til «Skader»