Litt bekymra

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
Hellerud

Litt bekymra

Legg innav Hellerud » 03 sep 2012 21:11

Har nå drivi å trena 20-25t i uka i 3 år (hadde før det 5år med et snitt på 13-14t i uka og før det 17-18år med 1000t trening pr år)
Skal liksom prøve å gå fort på ski til vinteren :-)
Har vært i veldig bra form selv om jeg har løpt dårlig de løpene jeg har stilt opp i i høst av naturlige årsaker....løp et bra løp i Danmark i sommer 21-22km...... Forrige uke bestemte jeg meg for å prøve å løpe "fort" i Stavanger halvmaraton,dvs ihvertfall under 1.17t.Treninga gikk helt greit og var i kjempeform de siste dagene før løpet.Så var det løpsdagen.....var lett og fin i beina og formen føltes god.....så gikk startskuddet,jeg la meg pent og pyntelig på 3 plass.....men så plutselig etter 400m fikk jeg vanvittig høy puls og hele kroppen skalv.....roet ned tempoet i 2-300m uten at det hjalp.....stoppa så i 1min før jeg løp videre......løp så jevnt på rundt 3.50pr.km.....tenkte så etter 11km at jeg skulle dra på litt,men da skjedde akkurat det samme....... så var det bare å komme seg til mål.....Bryte var uaktuellt,selv om tanken slo meg noen ganger....men det er jo bare tull så lenge en klarer å løpe.
Men jeg skjønner ikke hvorfor dette skjedde eller hva det kan være...... I går gikk jeg 3.5t på rulleski og i dag har jeg trena 3.5t fordelt på 2 økter uten problem....så noen infeksjon var det ikke..... Noen som har noen formening?

wino

Re: Litt bekymra

Legg innav wino » 05 sep 2012 09:34

Høres for meg ikke helt ukjennt ut da jeg har vært borti flere faktisk (i mitt miljø) med slike tendenser,
går veldig bra opptil et vist punkt, etter det løper systemet villt !
De jeg kjenner til som har hatt denne tendensen har alle forandret treningene sine i forrkant,
de har over en periode kjørt endel hardere intervaller godt inn i rød sone i stedet for godt under,
dette er gjort grunnet tidspress med mindre tid til trening og dermed flere hardøkter med høyere puls
i et forsøk på å kompensere!
Dommen de har fått fra personer med utdannelse innen feltet er
overtrening av hjertet og kretsløp, men de har alle gått tilbake til normal "modus" etter en periode
med hvile og lett trening.
Ikke sikkert dette stemmer med deg, men er en ting å kikke på for andre, overtrening trenger IKKE
å bare inntreffe muskulert, det skjer også på/i de indre organer.

Brukeravatar
Einar

Legg innav Einar » 15 sep 2012 00:16

Atrieflimmer?
"If you feel like eating, eat. Let your body tell you what it wants." - Joan Benoit Samuelson
Blogg

runnershigh

Legg innav runnershigh » 30 sep 2012 18:46

Ikke for å være frekk eller nedlatende.. Meeeeeen, har du vurdert om du faktisk er overtrent (eller mer presist overbelastet)???
Altså, jeg betviler ikke at du er godt trent. Har lest endel på dette forumet, og dine innlegg inneholder ofte:
- Tett og vondt i huet, men fikk nå trent likevel..
- Våknet med vondt i halsen og uggen i kroppen. Tar det derfor rolig, dagens trening ble derfor 2 timer halvhard løping istedenfor hard.
- Håpet å løpe fort i dag, men hadde feber, så fikk ikke til å presse maks. Å bryte løpet var uaktuelt, da må man være dødssyk.
- Tenkte å gå 3 timer på rulleski, men feber og vondt i huet hindret meg. Dagens trening ble derfor 1t45min på spinningsykkel og 30min styrke..

Altså, når man har familie og full jobb, må vel en forutsetning for å trene så mye som du gjør, være at man er frisk??? Uansett om man trente 1000 timer i året når man var yngre, og satset på en idrettskarriere.
Som sagt, ingen kritikk i dette inlegget, jeg vil tro du har mer kunnskap enn de fleste innen trening..

Brukeravatar
Bjørn Fra Land
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg innav Bjørn Fra Land » 03 jan 2013 15:13

Einar skrev:Atrieflimmer?

Ikke sikkert det gjelder deg Hellerud, men man bør vel passe seg noen og en hver?

http://www.nrk.no/ytring/overtrening-ka ... 1.10858743
Fortsett å løpe...

Barkebor

Legg innav Barkebor » 09 feb 2013 20:05

Hei, Hellerud'n! Husker deg godt fra ti år tilbake, som swix38...? Symptomene med løpsk hjerte i perioder virker som atrieflimmer (forbigående). Var det ikke det Marit Bj og Hjelmeseten også merket? Einar foreslo det også, men fikk du undersøkt? Jeg har hatt liknende en og annen gang, men det varte noen timer til et par dager og forsvant. Et par ganger slo det til da jeg drakk kald drikke. Men for et par år siden (var da 71) fikk jeg det permanent, og da er det jo mye lettere for en lege å ta ekg hvor det vises. Men min type er til å leve med, merker det knapt, bortsett fra at kondisen er redusert og at jeg må puste heftig i de minste motbakkene. Bruker 40 - 60 min. lenger tid på Birkeb.rennet og har ikke sjans på merket lenger. Pulsen går omtrent som før, fra ca. 40 og opp til 175 (før bare til 160) etter kroppens behov. Ble sjekket på Ahus hvor de anbefalte å leve som vanlig, men jeg må ta Marevan for å unngå blodavleiringer der det kan dannes bakevjer i forkamrene. Og er jo litt trist å plutselig bli 7-8 år eldre når det gjelder tider og motivering, men men.
Vi hører gjerne en rapport!
BB

Gå tilbake til «Skader»