(er dette) løperkne, og pga feil pronasjon/sko?

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
knutspeed

(er dette) løperkne, og pga feil pronasjon/sko?

Legg innav knutspeed » 25 mar 2010 14:04

Jeg har løpt stort sett regelmessig i 4-5 år, ca 2-5 mil pr uke. De gangene jeg har hatt lengre opphold (2 uker eller mer) har jeg hatt smerte i venstre kne, spesielt i nedoverbakker de par første turene, så har alt vært fint.

For noen uker siden falt jeg på glatta, og satte venstre kne hardt i bakken, men fullførte turen allikevel (ca 10km etter fallet som var helt i begynnelsen). Det gjorde vondt å falle, samt neste 2 km, men så forsvant det helt opp til de siste par km.

Etter dette har jeg hatt vondt i kneet ved løping, alle tegn som det jeg leser ang løperkne, bortsett fra at det gjør vondt i oppoverbakker (selv over en fartsdump), men ikke er ille på flata og nedover. Jo fortere jeg løper, jo mindre vondt. Smerten forsvinner med en gang jeg stopper, og holder seg vekk en stund hvis jeg begynner å løpe igjen. Hvis jeg strekker ut foten etter "avspark" virker det som om smertene minker også.

Begynner på utsiden av venstre kne, og sprer seg oppover utsiden av låret, og litt nedover, så jeg må halte. Dritkjipt.

Jeg tok selvdiagnose for et par år siden, da det kjentes ut som om foten min ruller innover mot storetå ved avspark, og har løpt med sko for overpronasjon (nike structure triax, og nå zoom elite eller hva det nå heter - samt Asics Kayano). Inntil fallet har jeg hatt null problem under eller etter løping, bortsett fra at jeg har blitt svett :)

Kan det være at jeg egentlig løper med totalt feil sko? Her i området er det ikke noen sport-sjapper med peiling (stort sett bare 14-åringer i kassa). Bør jeg teste å løpe med en nøytral sko? Ikke nevneverdig skjev slitasje på skoene mine selv etter 100mil+, og jeg er typen som må konsentrere meg litt om å ikke dunke knærne sammen når jeg løper.

Takker for alle innspill :)

padde

Re: (er dette) løperkne, og pga feil pronasjon/sko?

Legg innav padde » 25 mar 2010 22:44

En diagnose på nett er selvsagt umulig, men rent generelt er det slik at en sikker vinner for å pådra seg skade- er nettopp å løpe med et lite traume forårsaket av små og større slag og fall. Skaden vil ofte øke heller enn minke i omfang.
Hvile er helt nødvenig. Aktivitet som ikke gir smerte er ok.

Gå tilbake til «Skader»