Side 2 av 2

Re: Litt vondt kne

Lagt inn: 22 des 2012 21:16
av larsemann
Stappkjapp skrev:De siste par månedene har jeg enkelte ganger fått litt vondt på utsiden av venstre kne. Fikk det først på en lang dags marsj i skog, myr og fjell i høst, siden har jeg kjent den samme smerten på noen joggeturer. Det er jo ikke så veldig vondt, og jeg har ikke problemer med å fullføre joggeturene. Senker selvsagt tempoet litt likevel på treningsturene og utfordrer ikke skjebnen unødvendig.
Ikveld jogget jeg en rolig tur på ca 10 km og smerten kom etter 3-4 km. Da blir det vondt på utsiden av venstre kne, like ved siden av kneskåla.
Noen som har en anelse om hva det kan være, og hva jeg evt kan gjøre av styrke/tøyeøvelser for å forebygge?


Du kan lese om andre med samme problem her: http://forum.kondis.no/viewtopic.php?f=5&t=2041

Re: Litt vondt kne

Lagt inn: 24 des 2012 19:02
av Stappkjapp
Har lest den og en del andre innlegg om samme tema, i tillegg til å ha snakket med folk som har opplevd det samme.

Her om dagen snakket jeg med en kar som har fått påvist løperkne. Han hadde tatt turen til lege, og fått beskjed fra legen om at det kun var operasjon som kunne løse problemet med løperkne. Dette er stikk i strid med det jeg har hørt fra en god del løpere. Mange har blitt kvitt løperkne ved å gjøre tøye-og styrkeøvelser, både folk jeg har snakket med, og det jeg har lest her inne tyder på at det hjelper å tøye.
Det kan jo selvsagt hende at han er sterkere angrepet av løperkne enn det jeg er, men synes det høres rart ut at legen totalt utelukker at tøying skal hjelpe.
Erfaringer?
Ønsker dere forresten god jul, godtfolk. :)

Re: Litt vondt kne

Lagt inn: 24 des 2012 20:24
av larsemann
Siste man bør gjøre er å operere. Er ikke alltid det fungerer heller og kan gjøre det verre.

En fysioterapaut sa at jeg evt. kunne prøve en "lateral J". Google det og se på bilder så ser du hva jeg mener. Men jeg kjøpte meg ikke en slik. Jeg ble også anbefalt sportsteip og teipe opp som "lateral J" fungerer. Men jeg droppet det også. Det som funket for meg var 3 mnd pause fra treninga som forårsaket det, masse tøying, massasje på rumbleroller, styrketrening, og rolig oppstart av treninga etter 3mnd.

For noen hjelper også varme/kuldesalver før/etter trening.

Det er så mange ulike ting man kan prøve, så man må nesten prøve seg frem og se hva som fungerer. Lykke til og god jul :)

Re: Litt vondt kne

Lagt inn: 01 mar 2013 21:52
av Stappkjapp
Noen som har erfaring med å teipe løperkne? Har googlet, men finner mange forskjellige varianter. Tips mottas med takk.

Re: Litt vondt kne

Lagt inn: 01 mar 2013 22:08
av larsemann
Stappkjapp skrev:Noen som har erfaring med å teipe løperkne? Har googlet, men finner mange forskjellige varianter. Tips mottas med takk.


Da jeg var hos fysioterapauten så viste han meg dette. Jeg prøvde å skrive ned hvordan han gjorde det. Se under:
1. Lag 2 ankere først. Teip rundt hele beinet, over og under kneskålen.
2. Brett en teipbit flere ganger slik at man får en slags ”pute” og teip den fast lateralt på kneskålen.
3. Sett først en rett (vertikal) teip mellom ankerne. Overlapp den ca.50% nærmere kneskålen.
4. Sett 2 x teip på kryss ved siden av kneskålen
5. Overlapp teipene ca. 50%, trenger ikke sette på stramt. Ta gjerne å teipe dobbelt (2 ganger) på de rette teipene og de på kryss.
6. Avslutt med å teipe 2 ankere som man startet med (over de første ankerene).
7. Burde kanskje shave hårene rundt kneet sa han.

Kan klippe litt fra notatene mine fra behandlinga:
** Burde bruke sportsteip for å støtte kneskålen inntil jeg blir sterk nok på innsiden av låret. Funker ikke sportsteip burde jeg bruke en ortopedisk artose, Lateral ”J”. En ”J”-formet artose for å stabilisere kneskålen.
** Teiping av kneskålen er antatt å kunne være nyttig ved å korrigere eventuelle skjevbelastninger på patella og lårmuskelens virkning på patella. Resultater fra forskningen spriker imidlertid. Heller ikke bruk av støttebandasjer og ortoser er vist med sikkerhet å ha effekt.
• Mao. er det best å trene styrke!

Jeg brukte aldri sportsteip. Det som fungerte for meg var å ta det rolig fra løping/sykling i 3 mnd, og trene styrke (knebøy, beinpress, leg extention, utfall).

Re: Litt vondt kne

Lagt inn: 01 mar 2013 22:47
av Stappkjapp
Takk for svar, men noe var litt uklart:

2.Lateralt på kneskåla, hvor er det?
3.Vertikal teip mellom ankerne, skal den på utsiden av kneskåla?
4.Teipe kryss, er det og på utsiden av kneskåla mellom ankerne?

Prøver med sportsteip i første omgang.
Trener spesifikke styrkeøvelser hver dag, anvist av fysioterapaut.
Trener alternativt, jogger en eller to turer i uka.
Skaden sitter ikke i kneet, men forårsakes av stivhet i hofte/bekken på den ene siden.

Re: Litt vondt kne

Lagt inn: 01 mar 2013 23:12
av larsemann
2. Lateralt = utsiden av kneet. Medialt = innsiden av kneet.
3. På hver side av kneskålen skal disse.
4. Mener å huske at denne går fra toppanker (lateralt), og på skrått nedover mot medialis (innsiden av beinet). Fordi min kneskål stod litt lateralt (ut til siden pga muskulaturen på utsiden var sterkere enn innsiden og dro da knesålen utover), så skulle jeg teipe det krysset slik at kneskålen ikke fikk "sjans" til å bevege seg ut. Teipet skal ikke krysset OVER kneskålen, men støtte den. Vet ikke om dette hjalp jeg :P

Ankrene skal være topp-/bunnpunkt for teipinga (punkt 1). Teipene du setter vertikalt (punkt 3) skal være ytterpunktene. Man skal ikke teipe utenfor disse område.

Re: Litt vondt kne

Lagt inn: 02 mar 2013 16:10
av Stappkjapp
Jo, nå ble det litt klarere, tror jeg. Ska prøve å teipe før neste løpetur.
Takk for svar! :)

Re: Litt vondt kne

Lagt inn: 27 jun 2013 22:58
av StoLTeBerg
Noen som har prøvd dette, eller lignende?
http://www.youtube.com/watch?v=ahbX_RZYD0A


Riktig bra lenke/tips! Tusen takk!

Re: Litt vondt kne

Lagt inn: 08 jul 2013 14:45
av sportmann
Jeg sliter også med noe lignende. Under en tur til USA i fjor kom jeg over et produkt som heter BodyHelix. De har en knestøtte som hjalp meg. Det er ikke neopren, noe som ikke kan sammenlignes.

For mer info om langdistansekne (løpers kne) kan du se: http://nhi.no/sykdommer/muskel-skjelett ... -2719.html