Side 1 av 1

Kranglete høyrebein

Lagt inn: 19 des 2012 11:48
av Svein49
Hei,
Hadde tidlig i høst tendens til løperkne. 3 ukers hvile, nye sko fra Løplabbet og alternativ trening ble kneet bra. Jeg har siden startet opp forsiktig mengdemessig. Men for en uke siden dro jeg på litt på slutten av en økt (5km) og under nedjogging "smalt" det bak i leggen, en hard stikkende smerte. Tok det med ro noen dager og testet litt - gikk/småjogget noen kilometer. Merket ikke særlig smerte, men da jeg kom hjem var høyreleggen hovnet opp slik at den var 40-50 % større enn venstre. Hoven fra indre ankel og opp til kneet. Hva er dette og hva gjør jeg? Gode forslag mottas med takk.

Re: Kranglete høyrebein

Lagt inn: 20 des 2012 12:24
av Terje F
Hei Svein

Jeg tror du pådro deg en liten avrivning i leggen din og at du testet beinet for tidlig. Hvis det var meg ville jeg tatt en tur til legen for å få det undersøkt. Evt fått en henvisning til fysioterapeut for å få hjelp til å komme i gang igjen. Kjedelig med skade etter skade... Det har jeg litt erfaring med fra denne høsten. God bedring.

Terje

Re: Kranglete høyrebein

Lagt inn: 20 des 2012 17:15
av knut42
Ta en MR, få fysioterapi og kjør på med øvelser som forebygger.

Hovner den opp på nytt, hold leggen over hjertehøyde, kjøl ned med isposer og kompresjon.

http://www.sportsmd.com/sportsmd_articles/id/347.aspx

Re: Kranglete høyrebein

Lagt inn: 12 apr 2013 10:32
av Svein49
Hei, takk for tips. Bedre seint osv,-

En liten oppdatering.

Som nyfrelst mosjonist på 49 gjorde jeg mange feil etter å ha lest diverse 'løp maraton på xx antall uker'. Bare kjørte mengde på etter hvert som kondisen ble bedre, kun løping/sykling og litt uttøying. Har kun vært moderat turgjenger siden tenåra.

Beina er bra igjen etter at jeg gjorde følgende:
Varierte løpingen med skiturer og nå litt sykling.
Kjernestyrke minst 2 ganger i uka på stuegolvet, planken, sideplanken, ab-wheel rollouts, bulgarske utfall, glute bridge, push-ups ++.
Eksentriske tåhev i trappa med ryggsekk/vekter minst 2 ganger i uka 3x15
Vanlige tåhev nesten hver gang jeg pusser tenna:)
Grundig uttøying.
Da jeg begynte å løpe igjen i midten av januar lyttet jeg til smertene, ble det mer enn litt vondt stanset jeg løpingen og gikk hjem.
Økte forsiktig mengden, og gikk ned på distansen neste økt etter hver økning.
Nå er jeg oppe i 10 kilometer+ og har overhodet ikke smerter.
Hva har jeg lært? Tålmodighet og kjernetrening er essensielt. For en som starter fra omtrent null er det ingen snarveier.
Mitt opprinnelig mål om å løpe maraton før jeg fyller 50 er lagt på hylla, men det er fortsatt målet for fremtiden.
Nå ser jeg bare fram til å debutere i Sentrumsløpet.