Kronisk stive lår - manglende analytisk tilnærming

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
Birger

Kronisk stive lår - manglende analytisk tilnærming

Legg innav Birger » 08 apr 2013 14:45

For fire år siden skrev jeg her på forumet om problemer jeg hadde med kronisk stive legger og tildels lår. Jeg fikk noen gode tips som jeg forsøkte, uten at det hjalp.

Nå har jeg to spørsmål jeg håper noen kan hjelpe meg med, men de krever en kort innledning:

Lårene er fortsatt tildels veldig stive, de er riktignok bedre enn de var på verste, og det varierer en del, men likevel er det sjelden de er som "normalt" (jeg har noen slike dager en sjelden gang, så jeg vet fortsatt hvordan det kjennes ut ;) )

I løpet av disse fire årene har jeg prøvd både kiropraktikk, massasje og akupunktur, jeg har prøvd ulike treningsregimer, trent lite og og trent litt mer, trent korte turer og lengre turer. Fasiten er at det så langt er umulig å finne noe mønster i hva som trigger beina mest, og ingen behandlingsform synes å være til virkelig hjelp.

Det jeg imidlertid savner er en mer analytisk tilnærming til disse problemene (som jeg vet også mange andre sliter med). Min opplevelse er at ulike terapeuter så og si uten unntak hopper på en "diagnose"/forklaring (f.eks. for mye trening med for høy intensitet), uten å sjekke alternative forklaringsmodeller, og så behandler ut fra den diagnosen. Men kan stive lår f.eks. skyldes skjevheter i bekkenet, er det nerver som er i klem nederst i korsryggen, er setemusklaturen for svak slik at lårene over-kompenserer, etc. Problemet er at når man ikke har alternative diagnoser, så blir det vrient å følge opp systematisk m f.eks. øvelser rettet mot en spesifikk mulig årsak.

Så da har jeg to spørsmål:

1. Er det noen som kjenner til virkelig analytisk gode fagmiljøer som jobber med dette?
2. Er det noen som har hatt liknende problem og virkelig gått systematisk til verks? I så fall: hvordan gikk du frem?

Hilsen stiv og støl optimist!

Gå tilbake til «Skader»