Toppen av foten.

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
geggi84

Toppen av foten.

Legg innav geggi84 » 27 mai 2013 10:10

Etter oppkjøring og gjennomføring av Bergen City Maraton har jeg slitt med toppen av foten/rista. Tenkte lenge at det var snakk om et tretthetsbrudd, men tre ukers pause funka, så nå har jeg begynt å løpe igjen. I går dro jeg til med en 20km langtur og nå er jeg vond igjen. Det knirker liksom i forlengelsen av stortåa på venstre fot. Kjenner meg veldig igjen i denne beskrivelsen:

"Tendonitis is the most common cause of top of foot pain. The pain is felt near the toes and emanate into the mid-foot. Tendonitis is caused by overly tight calves, tying shoes too tight, or overused tendons from repetitive movement such as running. Tendonitis is experienced during the latter portions of training for a marathon when high mileage runs are prevalent. Running on hard surfaces, excessive hill traveling, and poor foot wear are factors that put an individual at higher risk for extensor tendonitis."

Noen som har vært borti lignende problem?
Jeg har hatt flere kortere løpeturer uten vondt, men langturen ble litt i lengste laget. Tøye legg og håpe at det kommer seg?

Brukeravatar
knut42

Re: Toppen av foten.

Legg innav knut42 » 28 mai 2013 16:45

Ta et par røntgenbilder for å forsikre deg over at det ikke er brudd, da er tøying ikke bra.

Hvis det ikke er brudd, surr et flatt tøybelte / judobelte rundt foten og trekk hele fotbladet forover ut fra ankelleddet. du kan også ta tak i stortåa med den ene neven og holde igjen med den andre. Det kan også gjøres i slynger, se til venstre i dette bildet: http://doityourself.no/prehab/wp-conten ... _556px.jpg

Så hjelper det å snøre skoene et par hakk lavere.

geggi84

Re: Toppen av foten.

Legg innav geggi84 » 10 jun 2013 18:04

Takk for svar. Tror jeg har fått kontroll på "vondten" ved å tøye legg etter alle løpeturer.

Gå tilbake til «Skader»