Side 1 av 1

"potetmel" i hælen og litt smerter

Lagt inn: 18 jul 2013 09:59
av marir
Jeg har den siste tiden økt treningsmengden, både løping og gåing. Etter en rolig gåtur i fjellet, kjente jeg plutselig en snikende smerte rett ovenfor hælbenet. Det var vondt når skoen trykket, men så fort jeg gikk uten sko kjente jeg ingenting.
Nå er jeg livredd for å bli "varig skada", og har ikke gått eller løpt på tre dager, eller gjort noe som har trigget smertene. Det er ikke vondt før jeg har gått/løpt i 1 - 1,5 time.

Har ingen sykdomshistorie på dette fra før, så lurer på hva det er.
Da jeg gikk opp på tå for to dager siden, kjentes det ut som om det var potetmel i hælen.
Noen erfaringer? Er det greit å gå/løpe litt, eller skal jeg helst forholde meg helt i ro? Det er som sagt ikke vondt med mindre jeg har vært aktiv i ganske lang tid, og selv da er det ikke uholdbart, jeg halter ikke.

Re: "potetmel" i hælen og litt smerter

Lagt inn: 18 jul 2013 14:40
av mosjonist
Hei,

jeg er ingen lege, bare for å slå det fast med en gang, men dette høres ut som begynnende betennelse i Akilles. I så fall er det nok lurt å trappe ned på løpingen og gå over til mer sykling eller andre aktiviteter som belaster Akilles mindre i en periode. Hadde store problemer selv med dette for noen år siden, og jeg var ikke flink til å ta signalene, så det tok meg nærmere ett år å bli kvitt det. Fremdeles må jeg passe på å ikke øke treningsmengden for mye og/ eller gå/ løpe for mye på hardt underlag. Tror tåhev og balansepute kan hjelpe til med å forebygge. Lykke til!

Re: "potetmel" i hælen og litt smerter

Lagt inn: 18 jul 2013 15:09
av knut42
Selv ville jeg ikke kuttet helt ut, men kutttet ned treningsmengden til 60% av tiden det tar før det gjør vondt, for deretter å øke mengden med maks 10% i uka. Prøv med et lite hælinnlegg i skoen. Selv bruker jeg Tulis heelcups fra Löplabbet og kileformede innlegg som de fleste apotek og skoforhandlere har.
http://www.loplabbet.no/tulis.html

Alternativ trening kan være eksentriske tåhev (opp på begge og ned med full last på det dårlige). Sidelengs gange styrker støttemuskulatur. Stå med hver fot på hver sin balansepute gir også god støtte.

En god kondis-artikkel om skader:
http://www.kondis.no/artikler/achilles.html

God bedring :)

Re: "potetmel" i hælen og litt smerter

Lagt inn: 19 jul 2013 08:44
av Langbein
Hei !

Jeg ville oppsøkt en fysioterapeut/lege med kompetanse innenfor ultralyd-diagnostikk. Ultralyd er ofte et godt verktøy for å kunne stille en så riktig diagnose som mulig. Har man riktig diagnose er det selvfølgelig også enklere å sette i gang med rett behandling/trening :) .
Lykke til !

Re: "potetmel" i hælen og litt smerter

Lagt inn: 19 jul 2013 13:41
av marir
Hei, og takk for alle svar.
Har gått litt i dag, og ikke kjent noen form for smerter. Tenker jeg tar det rolig en eller to dager til, før jeg tester ut litt løping igjen. Så får jeg oppsøke lege dersom det ikke gir seg. Potetmelet er forøvrig borte, så jeg håper det lover godt.

Re: "potetmel" i hælen og litt smerter

Lagt inn: 19 des 2013 13:12
av erum
Spørsmålet er hvilke sko jeg skal velge? Har lest at kombisko kan fungere greit. Ser at rene skøytesko er svært dyre. Har dere erfrainger meg kombisko? Burde jeg gå for ren skøytesåle i skoa? Bruker det å være gode tilbud på fjorårets toppmodeller mot våren?