Menisk og løping

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
Hårek

Menisk og løping

Legg innav Hårek » 13 aug 2013 19:18

Dette burde være et typisk skadetema, men jeg finner ikke noen veldig oppklarende tråder her. Beklager dersom det allerede ligger god tråd ute.

Jeg fikk fjerna 25 prosent av menisken for en uke siden. Kirurgen sa etterpå omtrent slik:
"du kommer sikkert til å fortsette å løpe. da gnager du ned knoklene i kneet. Så om noen år kommer du for å få nytt ledd. men menisken kommer til å holde heretter".
Var hos fysioterapeut i går. Han har jobbet mest med håndballspillere og de har vel fjerna menisken alle sammen. Han var tøffere enn kirurgen. Men altså.

Alle har operert menisken. Men det høres ut som at de fleste bare har frisert den litt. Og at det ofte går veldig bra og at man kan løpe langt etterpå. Men min var altså mye ødelagt, så jeg måtte fjerne mye.

Jeg har lyst til å stå på startstreken når jeg er en gammel mann. Nå er jeg 46. Derfor vil jeg gjerne trene bærekraftig og fornuftig.

Hvor mye kan jeg løpe?
Kan jeg løpe så lenge det ikke gjør vondt, eller gnager det på knoklene uansett om man ikke føler smerte?
Asfalt kan jeg ligge unna, jeg kan la være å løpe fort og å løpe nedover. Men kanskje sti og tredemølle i oppoverbakke er smart?
Er det en ide å prøve fingersko og forfotløping, gnager det mindre?
Er det bare løping som gnager? Kan jeg gå så mye jeg gidder, krysse vidda med tung sekk, gå XREID? Eller gnager det på samme måte å gå?
I vinter var det veldig vondt å gå på ski, klassisk i spor. Mens løssnø på fjellet gikk fint. Vil klassisk fortsatt være vrient? Må jeg lære å skøyte? Kan jeg gå pulkløp over vidda...?
Jeg innbiller meg at jeg kan sykle helt ubegrensa med meniskskade, at det ikke vil være noen begrensning i det hele tatt. Sant?

Hyggelig å høre erfaring fra andre!

løpeliten

Re: Menisk og løping

Legg innav løpeliten » 15 aug 2013 18:04

Hei!

Hvis ikke fysioterapeuten din allerede jobber hovedsakelig med knær, ville jeg funnet en som jobber kun/mye med dette.
Utsiktene ved meniskskader avhenger vel også av om rupturen er ut mot siden der det er god blodsirkulasjon eller mot midten der denne er mye mindre. Det er også en del som får hjelp av glukosaminprodukter, uten at det er forskning nok bak dette.
Hvor i landet bor du?

- løpeliten

Hårek

Legg innav Hårek » 15 aug 2013 21:29

Bor i Skien!

Knær er kanskje litt kompliserte og lite opplagte løsninger...?

løpeliten

Legg innav løpeliten » 16 aug 2013 08:34

Ok. Da vet jeg ikke om noen "eksperter" på knær dessverre. Bor langt unna Skien. Men undersøk med din fastlege, google osv. og velg en fysio/behandler som jobber mye med knær. Hvis du må reise litt for å ta en konsultasjon mener jeg det er verdt det kontra bekymringer og mindre optimal trening i forhold til hva du kunne hatt :)

Lykke til!

Brukeravatar
ipconfig

Legg innav ipconfig » 21 aug 2013 07:16

Hei Hårek!

Jeg opererte menisken i mars i år (er 42) og venta ca 6 uker før jeg begynte å løpe igjen. Jeg starta med ca 3km og venter en dag eller 2 før jeg tar neste økt. Jeg har treningsdagbok her http://jogg.se/Traning/Tdbok.aspx?anvid=155405 så du kan se hvordan jeg har lagt opp treningen. Jeg har opplevd kneet som svært svakt etter operasjonen men den siste måneden (ca 4mnd etter operasjon) har det blitt betydelig bedre. Styrketrening har jeg start med i svært små mengder.

Gnaging på knokler: Jeg diskuterte med legen som opererte meg (Medi3 i Ålesund) om løping før operasjonen og sa jeg hadde løpt endel. Jeg var redd for det samme siden jeg har opererte venstre kne for 10 år siden. Under operasjonen oppdaget han at jeg hadde en rift på andre siden av kneet og han "tok seg en tur i kneet" for å sjekke for andre slitasjer eller skader men så ingen ting. Etter sist operasjon for 10 år siden opplevde jeg at knoklene i kne gnagde. Merkelig følesle siden det ikke er nærver der så kjenner du at beina tar borti hverandre. Men jeg brukte da lang tid (8mnd) på å trene meg opp. Tror at rest menisken ble hamra ut slik at den dekker også den andre knokkelen. Men svært betryggende at legen i Ålesund sa at jeg ikke hadde noen langvarige skader.

Jeg abbonerer på Running Times (US) og der leste jeg en artikkel fra en fysio som sa at menisk opererte burde velge sko med lav drop - altså ganske flate. Så siden jeg har begynt så smått å løpe har jeg kun brukt sko som er ganske tynne. Har prøvd en og annen tur med mer oppbygde sko (Adidas Glide 4 og Asics DS Trainer 17) men får vondt i knærne etterpå. Med de tynne skoene er knærne stort sett helt fine etterpå. Hadde min første langtur (over 15km) for 2 uker siden og løp med Adidas CC Ride sko. Var mørbanka i lårene etterpå mens knærne er helt fine. Leggene er også ganske kjørte men det er vel slik det skal være at de store muskelgruppene tar unna fra leddene. Det er vel slik barfot løperne kjenner det under tilvenningen.

Gåing i fjellet. Jeg hadde mine 3 barn med til Prekestolen aleine. 7-åring min pleier å stikke av og vente på stien men ikke denne gangen. Jeg hadde minstemann i bæremeis og en 9 åring i tillegg. Når han ikke kom tilbake nærmest løp jeg stien for å lete etter han (fant han etter 90min - han hadde tatt klipperuten). Jeg lurte på hvordan kneet mitt skulle være dagen etterpå men det gikk helt greit.

Så Hårek - det er HÅP. Bare begynn smått og ta tiden til hjelp. Litt variert hjelper også mye (sykkel, svømming, gåtur i fjellet). Fysio'en på sykehuset sa at jeg kunne "kjøre på" etter de første 4-6 ukene men måtte stoppe når jeg fikk smerter. Lykke til med opptreningen.

Gå tilbake til «Skader»