Det begynte med løpekne...hadde det bare vært så enkelt

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
terkje

Det begynte med løpekne...hadde det bare vært så enkelt

Legg innav terkje » 14 aug 2013 21:24

Heisann

Nå har jeg ikke løpt ordentlig på ca. 3 mnd. Begynte med noen smerter på en jobbetur en uke før birkenløpet.
Jeg løp birken med knestøtte noe som gikk veldig bra. Deretter bygde det seg opp klassisk løpekne og jeg begynte med de vanlige øvelsene som jeg har gjort tidligere.
Forskjellen nå er at noe annet har skjedd med kneet i tillegg. Jeg aner ikke hva, men jeg har hoven fettpute under kneskåla og smerter også når jeg ikke trener.
Skal prøve å forklare smertene:
Stikkende smerte i kneet når jeg legger vekt på fremste del av forten. (reise seg fra liggende stilling, gå opp/ned trapper og kjennder det ved bråe bevegelser stittende og stående. Smerten skyter litt fra undersiden og opp i kneskåla. Smertene kan også være over kneskålen.

Har vært på NIMI før sommern og fikk øvelser til å styrke beinet. Jeg tror disse har gjort ting verre. Får nå behandling på svein torp klinikken både av massør og kiropraktor.
Her har vi funnet ut at muskelaturen rundt kneet har knytt seg sammen og er betent. Kneet får aldri rettet seg ordentlig ut og kneet er anspent til en hver tid.
Nå er det 2 uker siden, fått massasje 2 ganger i uka og tøyd hver dag. Ikke trent noe styrke da det kommer smerter med engang.

Jeg merker forskjell ja, spesielt etter tøying. Etter tøying kjennes alt veldig bra, men så kommer smertene tilbake ganske fort. Sånn har jeg holdt på nå i ca 2 uker og smertene forsvinner og kommer tilbake like fort. Dvs. vanskelig å spore fremgang. Så smertene jeg kjenner er mest sannsynlig stram musklatur som blir brått strekt. Logisk egentlig, men fleksibiliteten har blitt mye bedre i beinet men smertene er der fortsatt og kommer like fort.
Er det noen som har hatt noe lignedne problemer? Begynner virkelig å savne å løpe nå.

Brukeravatar
ipconfig

Re: Det begynte med løpekne...hadde det bare vært så enkelt

Legg innav ipconfig » 21 aug 2013 07:46

Du har gjort et klokt valg å gå til Nimi/kiropraktor. Gir det seg ikke ville jeg kontaktet en ortoped men du må ha tolmodighet. Hør med kiropraktoren hvor lang tid det kan ta? Skulle ikke forundre meg om du må gå 4-6 uker.

larsemann

Re: Det begynte med løpekne...hadde det bare vært så enkelt

Legg innav larsemann » 24 aug 2013 09:07

Jeg brukte nesten 1 år med uttøying og styrketrening før jeg ble bra av løperkne (som kom av sykling). Jeg tok fri fra syklingen (idretten hvor skaden kom fra) i 3-4 mnd. før jeg startet ekstremt rolig igjen. Så kan hende man må være tolmodig og prøve litt lenger.

Ellers hjelper det å gå til spesialister (kiropraktor/fysio etc.) som har spesialisering fra idrett. De skjønner som regel hvor skaden kommer fra og hvordan de skal løse det. Mange andre spesialister er vant til å behandle gamle skrøplige folk.

Gå tilbake til «Skader»