Vondt i hofta

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
Gulo

Vondt i hofta

Legg innav Gulo » 07 apr 2010 06:54

Hei!
Under gårsdagens rolige langtur så kjente jeg det litt i hofta. Det ble gradvis verre under økta, men jeg bare fortsatte. Etter økta var det veldig vondt, slik at det er vondt å gå og jeg halter forferdelig. Nå sitter jeg her og det er ikke blitt noe bedre, heller motsatt :( Jeg har aldri kjent noe til smerter i hofta før økta i går. Det er i venstre hofte, rett ovenfor rumpeballen.

Vet noen av dere hva det kan være?
Hva anbefaler dere meg å gjøre?

Gulo

Re: Vondt i hofta

Legg innav Gulo » 07 apr 2010 13:46

Er det noen som kan svare?? Jeg har gledet meg et halvt år til Sentrumsløpet, men kanskje får jeg ikke delta likevel :( :cry:

løpegjøken

Legg innav løpegjøken » 07 apr 2010 16:08

hei.. vanskelig å gi noe svar på det. Det kan jo være så mangt. Mange muskler, fester og et par tre ledd også :-) En eller annen belastningskade er det jo..
kan være feks piriformis, bekkenledd eller andre strukturer som har fått seg en smell. Uansett er det ingen god ide å løpe seg "gjennom" dette etter min mening. Få sjekka ut hva det kan være hos feks fysioterepeut og få rett behandling.. står endel på nett om div idrettskader

lykke til

Linda
Sted: Røyken kommune

Legg innav Linda » 08 apr 2010 12:33

Jeg slet for 2 år siden med vondt i hoften. Dette var verst etter langturer. Dagen etter var jeg ikke i stand til å gå i trapper. Etter noen symptombehandling, kom jeg på ideen å besøke en sportsfysioterapeut. Hun gjorde en løpestilundersøkelse (det som de også bør kunne gjøre i en god løpeskobutikk), og det viste seg å være overpronering. Ikke så mye, men akkurat nok til at jeg ble skadet ved å løpe langturer på lette mengdesko. Det merkelige var at dette ikke ble oppdaget i løpeskobutikken da jeg kjøpte skoene, men da løp jeg heller ikke på nakne føtter. Det var da det ble best synlig.
Men hos meg hadde det gått alt for langt og det var blitt betent. Jeg tok derfor en laaang pause etter siste halvmaraton for å kurere betennelsen.

Mitt gode råd er derfor å gå til en sportsfysioterapeut. Det kan være skoene, men kan også være noe annet.

Edit: Jeg ser nå at du bare har følt det for første gang. Da kan det også skyldes at du ikke var godt nok oppvarmet. Sist fikk jeg også vondt i noen muskler på leggen. Men det skyldtes sannsynligvis mangel på oppvarming. Det gikk over med å gå en god stund og strekke litt. Kanskje bør du avvente om dette ikke går over av seg selv, før du besøker fysio.
Sist redigert av Linda den 08 apr 2010 14:04, redigert 1 gang totalt.

padde

Legg innav padde » 08 apr 2010 13:02

Dette må du få sjekket grundig. Årsaken kan være mangt.

For noen år siden løp jeg på meg et belastningsbrudd i leggen. Fuglene må vite hvorfor, fordi det var ingen særlig endring i treningsmengden eller annet som kunne forklare dette alene.
Men det var i hofta jeg merket det- slik som du gjør. En langtur der en liten murring som jeg hadde kjent lenge- ble til skikkelig halting ved gange.

Jeg fikk en pause- men faktsik ikke spes lenge. Mye sykkel og etterhvert orientering gjorde susen.

perheske

Legg innav perheske » 08 apr 2010 14:31

Hvis det gjør skikkelig vondt - og heller ikke gir seg ved hvile, så tenker jeg at det bør sjekkes. Jeg får ofte en smerteperiode (murring, gnaging) 1-2 timer underveis i lange treningsturer - men har ikke brydd meg så mye om det. Jeg har hofteleddsdysplasi, så jeg har bare tenkt at det er en følge av det - på et eller annet vis.
Hadde jeg vært født senere, hadde jeg blitt lagt med puter mellom beina deler av det første året....
Merkelig nok har jeg sjelden kjent noe under konkurranser - heller ikke så lenge som under 12 og 24-timers. Kanskje en da tenker på så mye annet?? Kroppen er merkelig.....

Brukeravatar
turbo

Legg innav turbo » 08 apr 2010 19:10

Så nå er det fram med tennisballene, for det høres ikke ut som direkte hoftesmerter.
Legg deg på et hard gulv/teppe på 2 tenniesballer på samme punkt begge sider, selv om bare det er den ene siden som gjør vondt. Utligning.
La deg "falle" over ballene og forsøk å gå inn i smerten og finne ro. Høres greit ut eller, men du klarer det nok."triggerpunkt"
Dette kan du gjenta etter en pause.
Gjett om jeg gleder meg hvis du blir hjulpet!
Lykke til, men gå heller for tidkig en for sent å få det kontrollert, selv om ballene skulle kunne avhjelpe smertene.
Turbo
P.S. Perherske,
jeg fikk fastslått hoftedysplasie når jeg var 30, gjett om mora mi ble overgitt siden hun hadde allerede i mine første år spurte legen om jeg hadde det og fikk nei!

Gulo

Legg innav Gulo » 09 apr 2010 14:01

Jeg skjønte ikke helt hva du mente Turbo, men smertene er på venstre side av korsryggen. Rett over den ene rumpeballen. Det gjør ikke vondt når jeg sitter i ro, men når jeg går, gjør det vondt :(

Brukeravatar
turbo

Legg innav turbo » 11 apr 2010 09:30

Hallo igjen,
hvis du setter fingeren på punktet og trykker, merker du da smerten?
Er det i den regionen som der er mer bein eller muskler?
Jeg gikk med "opphengt" hofte-veldig vondt- og da var det muskelen langs ryggraden på min høyre side som var åraken.
Turbo

Gulo

Legg innav Gulo » 11 apr 2010 11:05

Ja, det er muskulært. Jeg vet ikke helt om det er riktig å kalle plassen jeg har vondt for hofte. Det er gjør vondt på rumpeballen og litt høyere opp også. Det kjennes ut som musklene er veldig stive og jeg tror det er derfor det er vondt. Kan du kanskje om noen behandlindmåter? :) Jeg har sprunget veldig mye på asfalt i det siste, noe som jeg ikke er vandt med.

Gå tilbake til «Skader»