Vondt i hofta

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
Brukeravatar
knut
Innlegg: 287
Registrert: 23 jan 2010 13:30

Re: Vondt i hofta

Legg innav knut » 11 apr 2010 11:45

Når du er hos legen, spør om å få tatt blodprøve og se etter HLA-B27 for å utelukke revmatisme/Bekhterevs sykdom:
http://www.bekhterev.no/index.cfm?id=211140

Smerter i setet enten i på høyre eller venstre side er noe som er vanlig for oss med revmatisme da dette stedet ofte blir betent. Jeg hadde mye smerter der før (spesielt i det foten ble satt ned) men det hjalp løpe roligere og mer avslappet ved å forkorte steglengden og slappe av i leddmusklaturen rett før nedslaget. Å videofilme fotavviklingenen sin på en tredemølle for å korrigere skjevt steg kan kanskje også hjelpe.

Gulo
Innlegg: 78
Registrert: 19 jan 2010 06:40

Re: Vondt i hofta

Legg innav Gulo » 11 apr 2010 17:13

Det er første gang dette har skjedd og jeg har aldri hatt vondt i ryggen eller andre muskler før. Jeg er 16 år.
Sist redigert av Gulo den 14 apr 2010 06:29, redigert 1 gang totalt.

Ian
Innlegg: 52
Registrert: 20 jan 2010 17:41
Sted: Oslo

Re: Vondt i hofta

Legg innav Ian » 12 apr 2010 21:24

Slapp av, det er sannsynligvis en belastningsskade, bruk sykkel i noen uker, vips så er du frisk igjen..

Brukeravatar
turbo
Innlegg: 423
Registrert: 19 jan 2010 20:14

Re: Vondt i hofta

Legg innav turbo » 12 apr 2010 21:40

Du kan prove å legge deg på disse tennisballen. Du legger ballene parallelt på det punktet som gjør vondt, kan være du finner flere bak der. Oppe-på siden og under på baken.
Du bør lige på et hardt underlag og det kan gjøre virkelig vondt. Viktig er det at du klarer å slappe av på ballene. Hvis ikke du klarer å spenne av så må du ta en pause. kan være vanskelig fra begynnelsen.( Jeg sovner på "spikermatta" og ballene.)
Lykke til.
Håper det avletter deg litt.
Turbo :)

Brukeravatar
SAUCONY
Innlegg: 320
Registrert: 19 jan 2010 11:31
Sted: Øvre Årdal

Re: Vondt i hofta

Legg innav SAUCONY » 13 apr 2010 20:00

I høst pådrog eg meg kraftige låsniger i hofte/bekken under opptrening etter ein lårskade. Gjekk da mykje på maks stigning på mølla for å belaste låret minst mulig. Overdreiv sjølvsagt, for å komme raskt i form att og endte med ny skade. Trudde berre at eg hadde fått ein kraftig strekk i rumpemuskel, men gjekk til kiropraktor som fant ut at det hadde låst seg kraftig i hofte/bekken. Merka allerede etter første behandling at det bedra seg betrakteleg. Fortsatte med behandling 2 ganger i veka i 5-6 veker og så var kroppen 100 % bra. Har stort sett trent kvar dag i vinter og ikkje merka noko til skaden.
Bjørn F.

Brukeravatar
turbo
Innlegg: 423
Registrert: 19 jan 2010 20:14

Re: Vondt i hofta

Legg innav turbo » 13 apr 2010 21:00

Fikk høre at problemet bak satt foran!
Så nå er jeg behandlet og håper på fort framgang/tilbakefinning av farten.
Løp allerede trappene bedre og håper det forsetter.
Turbo

Gulo
Innlegg: 78
Registrert: 19 jan 2010 06:40

Re: Vondt i hofta

Legg innav Gulo » 14 apr 2010 06:28

Jeg føler det hjelper med tennisballene. Takk for kjempegodt tips :D

Brukeravatar
turbo
Innlegg: 423
Registrert: 19 jan 2010 20:14

Re: Vondt i hofta

Legg innav turbo » 14 apr 2010 22:39

Bare hygelig Gulo,
fikk det understreket av osteopaten at tennisballer er bra. Du kan også legge de på høyre og venstre av ryggraden i en strømpe bind godt fast, få fatt i ei gammel tynn strømpebukse el.lign., og så legger du deg på det harde gulvet og beveger deg laaaaangsomt mens du ruller på de. Heller ikke dumt som avlastning for ryggmuskulaturen.
Lykke til videre.
Turbo :D

solar
Innlegg: 48
Registrert: 21 jan 2010 09:03

Re: Vondt i hofta

Legg innav solar » 15 apr 2010 09:42

turbo, jeg har jo stor glede av tennisballer for rygg/hofte.

Klarer du å bruke tennisballer på bakside lår - jeg har litt nesten-krampetendenser i en lårmuskel bak, men langt inni låret?

Brukeravatar
turbo
Innlegg: 423
Registrert: 19 jan 2010 20:14

Re: Vondt i hofta

Legg innav turbo » 15 apr 2010 20:31

Hei Solar, det er vel bare å forsøke. Sett i gang. Du må bare legge deg på et hardt gulv så burde du kunne få det til å virke.
Tennisballene må være riktig harde.
Jeg bruker ball også på knytta skuldermuskler mot veggen. Supert!
Lykke til.
Turbo


Gå tilbake til «Skader»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester