Gnagsår

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
Saklig

Gnagsår

Legg innav Saklig » 07 apr 2010 09:17

Hva er beste måten å bli kvitt gnagsår på? Har fått et gnagsår fra noen Asics joggesko jeg har.

perheske

Re: Gnagsår

Legg innav perheske » 07 apr 2010 09:35

Tenker du hvordan det skal bli raskt bra igjen - eller hvordan unngå det?
Til det siste: Jeg bruker Compeed stick rikelig før løp (maraton og opp). Det fungerer veldig bra. Hvis jeg har et gnagsår som ikke er helt leget før neste løp, tar jeg gjerne et tynt sportsplaster over. NB - pass på at det ikke kan krølle seg og lage nye problemer.
Store blemmer som oppstår stikker jeg hull i - men dersom de er så små og slik plassert at de er uplagsomme - da får de bare være.
Direkte sår har jeg sjelden hatt. De er det ikke så mye å gjøre med. Salve og plastre.

Linda
Sted: Røyken kommune

Re: Gnagsår

Legg innav Linda » 08 apr 2010 13:01

Jeg har mye erfaring med gnagsår på tur. Det beste er å ta bort årsaken. Dvs. tilpasse skoene at du ikke lenger får gnagsår. Det høres ut som om du ikke har helt riktige sko for dine føtter, men det finner man alltid ut av når det er for sent. Noe annet er å tape preventivt.
Når jeg har fått gnagsår på f. eks. skitur, pleier jeg å stikke hull i gnagsår på kvelden, siden huden da blir litt ømt. Neste dag er det da tørket en god del. Videre behandling gjøres om morgen når føttene er tørre.
Når det gjelder compeed, kan det hjelpe, men det kan også gi alvorlige problemer. Hvis du får ny væske i samme blemmen, har du et problem når det skjer under compeeden. Når du forsøker å trekke den av, kommer hele huden med. Jeg tror derfor det kan være en fordel å fjerne huden fra blemmen før montering av compeed. Uansett må du være helt sikker på at compeeden kan bli sittende en god stund. Den bør festet godt med tape hvis du skal bevege videre i sko. Hvis skoen gnager skikkelig, gnager den sannsynligvis compeeden i stykker og jeg har erfart at dette blir et helvete med gel i såret.

En annen måte å behandle er å tape over en gnagsår som er tømt kvelden før. Sannsynligvis fyller den seg opp igjen i løpet av dagen, men tape er litt lettere å få av.

På sitt verste, velger jeg ofte å klippe et stykke sterilt kompress på størrelsen med såret og setter det fast med tape. Det er i hvert fall lett å få løst igjen.

Compeed er kjekt å bruke når du kommer hjem med store sår på føttene og du skal bare gå i andre sko som ikke gnager.

Gå tilbake til «Skader»