Skikkelig strekk i låret - hva gjør man?

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
Agnes

Skikkelig strekk i låret - hva gjør man?

Legg innav Agnes » 27 sep 2013 10:24

Hvis man tidvis, over lang tid, får en skikkelig strekk i låret når man presser seg på fart og lengde, en sånn som HØGGER til og gjør at man må avbryte, hva gjør man? Hvilke? Hvor lenge? Annen behandling? Alternativ trening? Hva ER egentlig en strekk?

(Gjelder ikke meg, for ordens skyld)

Brukeravatar
kollis

Re: Skikkelig strekk i låret - hva gjør man?

Legg innav kollis » 04 okt 2013 15:03

det skyldes et for lavt blodsukker.(tømmes for fort i kroppen)...må forandre kostholdet sitt og passe på rense leveren den er overarbeidet.....mao ekte salt og desverre kostilskudd... :mrgreen:

wino

Legg innav wino » 06 okt 2013 00:12

* Muskelstrekk = muskelfiber som rives over.
* Årsak = overbelastning.
* Tabber = starte for hard trening for tidlig etter en strekk.
* En vei ut = først hvile 2-3 dager så forsiktig trening/bevegelse, stopp ved smerter.
Dette kan fort dreie seg om 2-3-4 uker avhengig av strekkens art.
Beregn gjerne helt opp til 6-7 uker for du er 100% igjen ved det vi kan kalle "skikkelig strekk".
For tidlig for hard belastning fører gjerne til strekk på et tidligere tidspunkt og verre strekk neste gang,
bruk tiden, vær tolmodig.
Hovedårsak til alle muskelstrekk er altså en overbelastning av fiber, enten en høyere belastning en det du er trent til,
eller en for deg "normal hard belastning" men da på en urestituert muskel/sliten kropp.
Dette er det som beskrives som hovedårsak i alle fagmiljø, har til gode å se kosthold plassert som hovedårsak for å si det slik !!!!

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 11 okt 2013 23:25

Regnet med at personen var litt opplyst Wino om hva "fagmiljøet " tror....

Agnes

Legg innav Agnes » 23 okt 2013 12:57

Argh, da er mannens strekk over, tydeligvis, og så har jeg fått en i stedet. Det begynte med at jeg bare var "støl" bak i lårmuskelen, men nå HØGGER det til når jeg prøver meg på intervaller.

Jeg har prøvd både å kutte ut trening noen dager, og å trene bare rolig, men det har ikke blitt bra. Må jeg kutte ut løping helt en stund? Hva er i så fall god alternativ trening?

Dette er VELDIG irriterende!!! :evil:

HerculeP

Legg innav HerculeP » 22 mai 2014 22:26

Har noen utfordringer med låret selv, så kan høre litt her inne tenker jeg om det finnes gode råd. Pådro meg i fjor høst (september) delvis ruptur av deler av musklene i ytre del av venstre lår. Opptok trening igjen ved juletider med ski som hovedaktivitet. Har hatt ingen problemer før den seneste tiden nå. Trener i disse dager med løping som hovedaktivitet og spiller også noe fotball på breddenivå. Foreløpig går det greit å løpe, men kjenner at jeg er spesielt stiv og øm på samme punkt hvor rupturen var.

Er dette vanlig stivhet, eller bør jeg ta det med ro for å unngå samme skade en gang til? Er i utgangspunktet midt i oppkjøringen til Birkebeinerløpet, så det hadde virkelig ikke vært optimalt med pause nå.

Gå tilbake til «Skader»