Vondt på fremsiden av venstre kne etter jeg begynte å løpe. Trenger jeg hjelp? I så fall hvor?

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
Håvard
Innlegg: 18
Registrert: 07 sep 2018 22:24

Vondt på fremsiden av venstre kne etter jeg begynte å løpe. Trenger jeg hjelp? I så fall hvor?

Legg innav Håvard » 30 sep 2018 14:04

Hei!

Jeg har et venstre kne som alltid blir vondt når jeg begynner å løpe (mye). Smerten er lokalisert på fremsiden av kneet og merkes når kneet belastes. På slutten av denne treningssyklusen var vanlig gåing nok til at jeg merket det. Jeg kjenner ingenting på høyre kne. Dette er altså en slags latent skade/vondt som alltid kommer når jeg begynner å løpe igjen. Kan huske at jeg hadde den for i hvert fall 10 år siden også. Løper jeg på asfalt blir det raskt veldig vondt, så det unngår jeg. Primært mølle og litt skogsstier/mark.

Jeg har nå trappet ned til en løpeøkt per uke og kjenner vesentlige forbedringer allerede. I går kjørte jeg intervaller og selv om det var noe vondt i starten, så fullførte jeg økten helt fint og jeg tror smerten slapp litt taket etter hvert som jeg ble varm.

Er det noen av dere som har noen tanker om hva dette kan være? Burde det undersøkes? I så fall av hvem? Mistenker at fastlegen min ikke har særlig peiling og i beste fall henviser meg til noen som har det.

Kan dette eventuelt kureres på egenhånd? Finnes det noen øvelser man kan gjøre?

Jeg tror jeg har gode løpesko, men tenker kanskje investere i nye nå, da mine gamle nærmer seg 2 år.

På forhånd takk for eventuelle innspill! :)

Mvh

Håvard

Fysio
Innlegg: 1
Registrert: 31 okt 2018 13:45
Kontakt:

Re: Vondt på fremsiden av venstre kne etter jeg begynte å løpe. Trenger jeg hjelp? I så fall hvor?

Legg innav Fysio » 31 okt 2018 14:11

Hei Håvard!

Da det er strenge regler for hva slags type råd man kan gi på nett må dette bli litt vagt. Dette er derfor ikke ment som personlige råd, men som generell informasjon om overbelastningsplager i kneleddet. Det er svært vanlig å oppleve overbelastningsplager når man løper aktivt. Mange blir bedre av å roe ned i en kort periode, 1-2 uker der man trener på andre måter (roing, elipsemaskin etc) og deretter reintroduserer løpingen GRADVIS. Det vil si at man starter med en kort og rolig økt, og gradvis øker lengde og intensitet, helst over flere uker. Fysioterapeuter er spesialister på muskel- og skjelettapparatet og mange har lang erfaring med idretts- og løpsproblematikk. Overbelastning på fremsiden av kneet (avhengig av hvor) over patellarsenen kalles ofte jumper's knee. Et typisk smertebilde er smerter i begynnelse av aktivitet, som blir bedre (evt helt borte) etter oppvarming (5-20 minutter inn i aktivitet) og deretter forverres igjen hvis man holder på lenge. Du kan lese mer her om jumper's knee / patellar tendinopati her https://nhi.no/sykdommer/muskelskjelett ... mpers-knee. Du kan også lese litt på siden til Sandvika Fysioterapi. Et generelt råd om sko er å finne et par som føles behagelige, mer komplisert trenger det ikke å være i de fleste tilfeller.
Les mer om skader og behandling med fysioterapi

Les innlegg fra bloggen

Les mer om trykkbølgebehandling for ulike skader.

Håvard
Innlegg: 18
Registrert: 07 sep 2018 22:24

Re: Vondt på fremsiden av venstre kne etter jeg begynte å løpe. Trenger jeg hjelp? I så fall hvor?

Legg innav Håvard » 06 des 2018 14:22

Takk for innspillet, Fysio! :)

Smertebildet du beskriver er veldig passende. Det var ganger i sommer hvor jeg var usikker på om jeg kunne trene, men hvor jeg opplevde at smerten forsvant under oppvarming.

Problemet er ikke borte, men det er bedre nå. Sannsynligvis på grunn av mindre trening, men sikkert også at kroppen har blitt vant med løping. Jeg startet tross alt å løpe ganske mye uten å ha løpt særlig mye før den tid. Skal lese over de linkene. I tillegg bør jeg nok ha nye og bedre sko.

Takk igjen! :)

Håvard

Brukeravatar
Runnur
Innlegg: 36
Registrert: 23 feb 2018 08:40

Re: Vondt på fremsiden av venstre kne etter jeg begynte å løpe. Trenger jeg hjelp? I så fall hvor?

Legg innav Runnur » 06 des 2018 20:17

Tommelfingerregel å aldri øke mengden med mer enn 10 prosent i uka. Uansett hvordan ting føles. Egentlig fordel med øke lengde - holde seg der litt - øke - holde seg etc.. Redusere skaderisiko burde alltid ha hovedfokus. Innebærer også å spise nok mat som forebygger innflammasjon aka betennelse aka plager. Det er allment kjent at det gylne vinduet for kroppen å ta imot næring er asap etter trening - da venter man selvsagt ikke fordi "jeg skal la fettforbrenningen fortsette". Er du skada, så kan du ikke løpe. Det er den harde risikoen. Skadeforebyggende arbeid bør tas seriøst fordi ingen klokskap er enklere enn etterpåklokskap, Selv har jeg løpt med skade, jeg skjønte nok egentlig at jeg ikke burde, men motivasjonen (dumskapen) veide visst mer på vektskåla enn de logiske motargumentene. Og i ettertid ser jeg at jeg kunne blitt bedre mye raskere ved å ta pauser da jeg trengte det. Man bør lytte til kroppens signaler. Kjenner man seg ræva under en tur, stopp før det blir for ille. Assosiasjoner kan også være skadelig.

Anbefaler å se denne i sin helhet! https://olympiatoppen.brik.no/video/121771-optimalt-prestasjonskosthold


Gå tilbake til «Skader»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester