Tretthetsbrudd eller muskel/sene?

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
espenhb

Tretthetsbrudd eller muskel/sene?

Legg innav espenhb » 03 jan 2019 15:18

Hei, og velkommen til meg.

Har for første gang begynt å løpe sånn høvelig strukturert etter mange år med noen uker på etterfulgt av måneder av, og i den forbindelse dukket det opp en litt merkelig smerte på utsiden av høyre legg, omtrent midt mellom kne og ankel.

Jeg klarer ikke helt å sette fingeren på når den kom, dårlig som jeg er til å føre dagbøker, men jeg vet at den dukket opp i forbindelse med en løpeøkt i desember, og at den etter det ikke har forsvunnet. Skal jeg være mer nøyaktig vil jeg påstå at den kom i forbindelse med en av de første løpeøktene med brodder på skikkelig glatt føre. Den dukket i hvert fall opp plutselig.

Å si at det er veldig vondt blir å overdrive, men en viss smerte er det der. Har nå tatt en ukes løpefri i håp om at det hjelper på, og at det ikke er et tretthetsbrudd, men kjenner fremdeles at det gjør litt vondt.

Har tatt hoppetesten, og såvidt jeg kan skjønne fra den er det ikke snakk om tretthetsbrudd. Smerten kommer ved bevegelse i ankelleddet med noe belastning på foten, men ikke nødvendigvis støt ved støt(med unntak av belastningen i muskulatur som følge av hopp og landing). Før jeg bestemte meg for å gi leggen en liten pause forsvant smerten etter hvert som kroppen ble varm av løpeturer, men kom alltid snikende tilbake da løpeskoene ble tatt av.

Det at smerten kommer ved bevegelse, ikke støt, blir bedre når kroppen varmes opp og oppsto så plutselig får meg til å tro at dette er snakk om senekrøll. Men med bakgrunn som landeveissyklist er ikke tretthetsbrudd noe jeg har et fnugg av kunnskap om. Det er også såpass lenge siden jeg ga meg som aktiv syklist at jeg ikke helt klarer å huske hvordan overbelastede scener kjennes ut. Selv om jeg tror smerten er av litt samme type som det jeg balet med i et kne.

Hva treningsprogresjon angår har det blitt mer den siste tiden enn tidligere, men ikke ekstremt mye. Jeg løp oftere i august/september enn det jeg gjorde i desember uten å kjenne noe da. Største forskjellen er at de lange øktene er blitt lengre og de korte øktene færre etter hvert som dagslyset forsvant etter arbeidstid. Da de nye året startet lå jeg på snaut 80 kilometer i måneden. Klarer derfor ikke helt å få det heller til å stemme med at dette skal være tretthetsbrudd. Da burde vel smertene ha kommet tidligere?

Så da er spørsmålet hva de lærde her inne tror? Har jeg dratt på meg et tretthetsbrudd? Eller er det bare en sene eller et muskelfeste som vil gå seg til etter en periode med lavere belastning og styrkeøvelser? Eller er det mer informasjon som trengs før det kan stilles en lekmannsdiagnose?

Edit: Kjente litt ekstra etter da jeg gikk fra jobb i går. Smerten kommer når jeg løfter høyre fot på slutten av steget ved vanlig gange.

Brukeravatar
kollis

Re: Tretthetsbrudd eller muskel/sene?

Legg innav kollis » 03 mar 2019 12:28

skifter du sko ofte pr uke?

Gå tilbake til «Skader»