Hva er skadeforebyggende trening?

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
Mikael
Innlegg: 1
Registrert: 10 nov 2013 09:05

Hva er skadeforebyggende trening?

Legg innav Mikael » 10 nov 2013 09:18

Hei :)

Jeg har i det siste opplevd smerter i det ene kneet ved trening. Dette oppstod først etter litt overdreven aktivitet på tredemølle (for rask progresjon), men de siste ukene også ved sykling, og jeg kan per i dag ikke gå ordentlig i trapper. Smertene begynte nedenfor kneskålen. Dette kjenner jeg ikke noe til når jeg går på flat mark, men nå er det imidlertid begynt å gjøre mer vondt i (eller under?) selve kneskålen.


Jeg har vært hos legen for den obligatoriske "ta-det-med-ro-til-du-er-bedre-peptalken", og et goddag-mann-økseskaft-svar på spørsmål om skadeforebyggende trening. Etter mye søking på nettet har jeg gjentatte ganger støtt på dette begrepet "skadeforebyggende trening". Det jeg sliter mer med å finne ut, er hva det mer spesifikt innebærer av øvelser.

Så mitt spørsmål er; Hvordan må jeg trene (hvilke muskler med hvilke øvelser) for å forhindre at (i første omgang) disse knesmertene kommer tilbake, men også mer generelt; hvordan trene for å unngå hvilke som helst skader knyttet til løping og sykling?

Setter stor pris på all hjelp og alle råd :)

Hilsen Mikael

Brukeravatar
kollis
Innlegg: 688
Registrert: 20 jan 2010 19:38

Re: Hva er skadeforebyggende trening?

Legg innav kollis » 20 nov 2013 18:29

trener mye roligere for å tilføre blod\næring til de stedene du er små skadet,,,når det ikke går over etter noen dager,,,samme prinsippet som varmesalve...De fleste velger da å løpe veldig rolig for å gi lett bevegelse til de stedene som trenger.Noe annet blir det å forsterke muskelen slik at den tåler mer ,da bruker du egne øvelser for dem.Mener at de øvelsene kan vente til du blir bra...

Brukeravatar
trygvan
Innlegg: 535
Registrert: 23 jan 2010 23:51

Re: Hva er skadeforebyggende trening?

Legg innav trygvan » 27 nov 2013 20:29

Min fremstilling av saken: Den viktigste skadeforebyggende treninga er å ha kontrollert progresjon, aldri mer enn 10% økning fra en uke til en annen er det noe som heter. Hvis du øker så mye flere uker på rad så er det egentlig også alt for rask progresjon. Progresjonen må knyttes til den aktiviteten du ønsker å bedrive, og gjerne på riktig underlag. Du blir ikke motstandsdyktig mot skader i asfaltløping ved å sykle for å si det sånn.

Når det gjelder øvelser så er det mange som sverger til trening av kjernemuskulatur (hofte, mage, rygg), samt eventuelt hamstring (som gjerne kan være noe underutvikla sammenliknet med musklene på framside lår) og styrking av legg/akilles (tåhev). I tillegg selvfølgelig tøyeøvelser av de muskelgruppene som brukes mest (legg, lårmuskler, etc). Men det kan se ut til at det varierer hvor mye aktive utøvere bruker slike supplerende øvelser. Å utvikle teknikken kan også virke skadeforebyggende, men teknikk er også noe som kommer gradvis med økende løpsstyrke.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

stalmann77
Innlegg: 9
Registrert: 09 jun 2013 20:32

Re: Hva er skadeforebyggende trening?

Legg innav stalmann77 » 28 nov 2013 23:22

Når kroppen blir eldre bruker den lengre tid på å bli vant til treningen- altså belastningen.

Derfor tren mer variert, spesielt hvis du ikke har trent på en stund.

stalmann77
Innlegg: 9
Registrert: 09 jun 2013 20:32

Re: Hva er skadeforebyggende trening?

Legg innav stalmann77 » 04 jan 2014 15:33

skadeforebyggende trening er å minimere sannsynligheten for skadene du lett kan pådra deg i det daglige liv og i den sporten du praktiserer mest.

Det kan oppsummeres i ulike ting:
- støtte og avlastningsmusklatur er sterk nok
- balansen, koordinasjonen er inntakt på et tilfredstillende nivå
- musklene er fleksibel og sterk nok
- hovedmusklene tåler belastningen normaløvelsene pådrar de.

Dette blir viktigere og viktigere, jo eldre man blir. Årsaken er at muskelstyrken, nerveapparatet og balansen etc. blir dårligere.

Derfor bør man trene mer variert =)
Ryan Giggs i man U. gjør jo dette, ved å drive yoga.


Gå tilbake til «Skader»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest