Plantar Fascitt under hæl - egenbehandling.

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
staleg
Innlegg: 17
Registrert: 09 okt 2012 12:56

Plantar Fascitt under hæl - egenbehandling.

Legg innav staleg » 07 jan 2014 22:11

Etter å ha gått med Plantar Fascitt (smerter under hælen) i snart 1,5 år tenkte jeg det kunne være til nytte for andre i samme situasjon å skrive litt om hva som har hjulpet for min del.
Jeg anbefaler sterkt å lese avhandlingen på ca 140 sider av Canadieren Paul Ingraham. Etter min mening den suverent mest balanserte og seriøse kilden til kunnskap om lidelsen jeg hittil har sett. Link:
http://saveyourself.ca/tutorials/plantar-fasciitis.php

Internett flommer over av alskens jalla-behandlinger både her til lands og ellers. Ingraham tar for seg alle sammen i sin avhandling. Han konkluderer ikke, men linker til undersøkelser og forskningsrapporter som kler av flere av behandlings metodene ganske grundig. Avhandlingen koster 25 CAD å laste ned. dvs halve prisen av en trykkbølgekonsultasjon.
Etter et besøk hos fastlegen, pluss litt googling på nettet (i den rekkefølgen) skjønte jeg at det var Plantar Fascitt jeg hadde, men ikke hælspore. Hælsporen kjennes jo ut som en spiker eller pigg inni skoen, og den type smerte har ikke jeg hatt.
Etter legebesøket kuttet jeg umiddelbart ut -all- løping i over et år.
Hele det første året gikk jeg alltid med et par myke joggesko (Asics Kayano). Merket at dette lindret bra.
Har også jevnlig sittet og "rullet" passe hardt med en tennisball under hælen akkurat der hvor potetmel-følelsen sitter. Vet ikke dette har hatt positiv virking, men det har liksom "kjentes" godt ut. Omtrent som å tøye ut, liksom Det gjør vondt-godt. Har holdt på med dette til en viss ømhet har oppstått. Da har jeg sluttet.

Fastlegen min foreslo å prøve trykkbølgebehandling. Han understreket at han ikke visste mye om det, men han kjente til at en privat helseklinikk i nærheten tilbød denne behandlingen, og at den var brukt mot Plantar Fascitt.
Jeg stoler veldig på min fastlege, og vet at han ikke har noen som helst kobling til denne klinikken.
Han ba meg nevne spesielt for legen på den private klinikken om jeg burde ta et røntgenbilde først (for å sjekke at det ikke var noe brudd, eller likevel en hælspore der).
Jeg dro til den private klinikken og legen der fastslo etter en undersøkelse at jeg ikke hadde noe brudd eller hælspore, noe jeg tror var helt rett.
Jeg var på de anbefalte 5 behandlingene (kr 500,- pr stk) pluss en akupunkturbehandling (kr 350,-).
For å si det rett ut, så hjalp det ikke det skapte grann. Legen advarte meg om at hælen ville være ekstra vond rett etter en behandling. Jeg kjente ingen forskjell. Han forklarte videre at poenget med trykkbølgene på en måte var å provoserer kroppens naturlige forsvar til å mobilisdere for å helbrede lidelsen (ikke helt ordrett, men samme poeng). Jeg spurte om hvorfor jeg ikke heller da kunne bare trene ekstra mye og hardt, slik at lidelsen ble verre, så ville vel også kroppen reagere på samme måte…? Men fikk ikke noe fornuftig svar på innvendingen.
Jeg ba også om statistikk eller i det minste en form for oversikt over helbredelsesprosenten for Plantar Fascitt behandlet med trykkbølger. Han mumlet noe om 75% og et forsøk i Sveits.

Paul Ingraham går inn i nettopp undersøkelsen i Sveits i avhandlingen sin. Resultat? Lavere enn 75%, og kun på de personene som hadde Plantar Fascitt i kombinasjon med hælspore (som ikke er uvanlig, men som jeg altså ikke har). På de som hadde kun Plantar Fascitt ble det ikke registrert noen bedring overhode i undersøkelsen. Slik kaller jeg svindel. Ikke noe annet. Bare tull og bortkastede penger på en kvakksalver mao. Men greit nok. Man lærer noe av slikt også. «You fool me once, shame on you. You fool me twice, shame on me.»
Veldig tidlig begynte jeg å eksperimentere med forskjellige innleggs såler og div spesialtilpasning av disse, for å lette smertene på jobb og i dagliglivet Jeg oppdaget også at rulleski og langrenn ikke gjorde problemet større, så jeg trente dette som alternativ trening. Regner med det kommer av at selv om man belaster hælen med samme vekt, blir støtet helt borte når man går på ski.
I sko med god plass kom jeg etterhvert frem til denne sålen som det beste alternativet.
http://www.ebay.com/itm/Full-Length-Spo ... 19e3d94e18

Men med en viktig modifikasjon: Jeg "freste" ut en "dump" i hælen på sålens underside med en stålbørste på en vinkelsliper:

Bilde

Dette gjorde at det ble en markert dump midt på hælen, akkurat det jeg var ute etter, for da ble det smertefulle området «hengende i lufta»
Men dette er som sagt litt tykke såler og egner seg best i romslige sko som fjellsko, vintersko osv. Jeg brukte slike i langrennskoene.
I tynnere sko og joggesko eksperimenterte jeg litt frem og tilbake med forskjellige innleggs såler til jeg kom frem til denne løsningen:


Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Dette er en (for meg) svært effektiv, hjemmelaget halvsåle klippet ut av Biltemas artikkelnummer, 60-241, 2mm gummimatte. Legges under joggeskoens originale såle. Forhøyningen under risten avlaster hælen sammen med hullet. Regner med en slik såle vil se forskjellig ut fra person til person. Man må bare være tålmodig og prøve seg frem til hvilken form som passer best.
Paul Ingraham tar forresten for seg dette med spesialtilpassede innleggs-såler også. I sum er resultatet svært likt de resultatene man har kommet frem til med billige dusinvare-såler. Jeg valgte derfor å bruke noen kroner på å teste ut 3-4 forskjellige såle-typer til rundt hundrelappen pr par (kjøpt på Ebay som flommer over av slikt) inntil jeg kom frem til den som jeg linket til over. Alternativet ville vært å ta meg fri fra jobb, gå til en ortoped og få spesiallaget et par for hvor mange hundre kroner som knskje heller ikke funket helt 100 i første utgave. Når jeg fant den billigsålen som passet best, kjøpte jeg flere par, slik at jeg slipper å bytte rundt på såler hele tiden.
Etter drøyt et år uten jogging, begynte jeg forsiktig igjen nå sent i høst. Har prøvd å legge om løpestilen litt til å springe litt mer foroverlent. Det var tungt på de første turene, særlig på baksiden av leggene, men nå går det mer av seg selv.
Med den hjemmelagde gummi-innleggssålen i joggeskoene har jeg nå 1,5 år etter at jeg fikk problemet jogget flere 2,5 timers turer i terreng og på grusvei uten problemer.

Asfaltløping har jeg holdt meg helt unna. Jeg er fortsatt ikke helt god. Jeg kjenner stort sett hele tiden at det er «noe» der, men med innleggs sålen føler jeg ikke at lidelsen hindrer meg i noe, og det kjennes heller ikke ut som om lidelsen forverres av løpingen.
Asfaltløping har jeg aldri likt uansett, så det er ikke noe problem å holde meg unna.

Gå tilbake til «Skader»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester