Side 1 av 1

Vannblemmer

Lagt inn: 02 feb 2014 17:04
av michaelnesodden
Hei.
Jeg har begynt å løpe mer på fremfoten, og dette funker veldig bra, men jeg sliter med vannblemmer (ikke så store) rett under stårtåa.
Har prøvd aquaphor, men de går aldri helt vekk og begynner å gjøre vondt under langkjøringene. Har noen av dere noen tips?:)

Hilsen Michael

Re: Vannblemmer

Lagt inn: 03 feb 2014 04:17
av Veteran
michaelnesodden skrev:Hei.
Jeg har begynt å løpe mer på fremfoten, og dette funker veldig bra, men jeg sliter med vannblemmer (ikke så store) rett under stårtåa.
Har prøvd aquaphor, men de går aldri helt vekk og begynner å gjøre vondt under langkjøringene. Har noen av dere noen tips?:)

Hilsen Michael


Hei. Et meget godt raad fra en veteran. Loep slik det faller seg naturlig, dvs. slik du har gjort tidligere.
Vil du ha flere plager saa fortsett aa lande paa forfoten. 99 % av alle maratonere lander mer eller mindre paa haelen,
og sannelig gaar det da fort nok, og skadene er minimale. Selv har jeg et utall maraton og andre lange loep bak meg,
og har aldri hatt vondt noe sted eller vaert skadet. Jeg landet paa haelen og det gikk fort nok (under 2.37 som 44-aaring) Mange som har proevd aa legge om, slik du gjoer naa, forteller om stive legger, beinhinne- betennelse etc.
Saa dine problemer er selvkonstruerte og er lette aa bli kvitt. Lykke til med normal loepestil, enten den er vakker eller ikke, det viktigste er vel
at det gaar fort framover....

Re: Vannblemmer

Lagt inn: 03 feb 2014 09:27
av Audun
Enig at man bør løpe slik du føler det er naturlig, men lander du på hælen bør man prøve å komme seg over på mellomfot. At 99% lander på hælen er feil. Fleste lander på mellomfot og noen lander på tåballen.Det er faktisk mye mere belastning til leggen ved å lande på hælen. Bremser farta gjør det og.

Re: Vannblemmer

Lagt inn: 03 feb 2014 10:49
av Veteran
Audun skrev:Enig at man bør løpe slik du føler det er naturlig, men lander du på hælen bør man prøve å komme seg over på mellomfot. At 99% lander på hælen er feil. Fleste lander på mellomfot og noen lander på tåballen.Det er faktisk mye mere belastning til leggen ved å lande på hælen. Bremser farta gjør det og.


Halloisan. Ta for deg en video f.eks. fra Oslo-maran og du vil finne svaert faa som lander paa forfot/taaballen, svaert faa..
og de som gjoer det loeper oftest mye langsommere enn andre...
Nei, aa lande "bakpaa" betyr ikke at en stempler hele tyngden i bakken for hvert steg, langtifra, da har du liten erfaring hvis du tror det, og belastningen
paa selve leggbeinet er mye mindre enn ved aa lande paa forfoten, garantert. Derfor faar forfotloepere ofte legg/beinhinneproblemer..
Jeg har studert saa mange loepere gjennom mange loep og video, og jeg tar ikke feil der. Aa legge om stilen betyr at du spenner muskler i leggen og blir
fortere stiv og faar problemer som nevnt. Jeg har til og mned ligget paa magen paa flere arenaer , filmet og studert loepere for aa finne ut om det er sant
at de beste alltid lander paa forfot. Det stemmer absolutt ikke. Men mange tror det er slik, og amatoerer her paa forumet er jo dumme nok til aa tro at hvis de bruker samme teknikk saa blir de selv topploepere.
At treningen betyr minst 95 % av hele pakka glemmer de hvis de kan ape etter toppene.
Jeg har nevnt det foer at for endel aar siden hadde vi en norsk topploeper, en veldig sympatisk kar, som saag ut til aa ha en loes fot, for hvert steg saag det ut som
den ene foten loesnet,den slang voldsomt. Men han landet paa haelen og han loep paa ca. 2.15.. saa stilen betyr mye mindre enn mange tror.
Loep naturlig og tren mye hardere enn de fleste gjoer idag, kutt ut pulsklokke og alt dill-dall og loep slik vi gamle tullinger gjorde, og vi fikk resultater som svaert
faa oppnaar idag jfr. alder. Lykke til med en avslappet og naturlig loepestil.

Re: Vannblemmer

Lagt inn: 03 feb 2014 11:23
av Audun
Snakker om de beste i verden jeg. De lander ikke på hælen. Søk opp Haile på nettet så ser du han lander på midtfot. Å lande på midtfot tar av mye mer av belastningen på leggen en å lande på hælen.

Re: Vannblemmer

Lagt inn: 03 feb 2014 14:07
av Veteran
Audun skrev:Snakker om de beste i verden jeg. De lander ikke på hælen. Søk opp Haile på nettet så ser du han lander på midtfot. Å lande på midtfot tar av mye mer av belastningen på leggen en å lande på hælen.


Akkurat ja, hva var det jeg skrev om norske amatoerer kontra topploepere..? Latterlig aa sammenligne en normal norsk amatoer, gjerne godt voksen.Med en lettbent liten 60 kgs. afrikaner som har loept siden han var 2 aar... Da maa jeg si noen har urealistiske fantasier... Men du sier Haile lander paa midtfot, hvorfor ikke forfot
eller like godt taaballene.?? Og hvor langt loeper han vanligvis i konkurranser...? Hvor mange aars erfaring har du selv, alder og tid osv. Prater du bare ut i fra det
du har lest..? De fleste i dag leser seg skakke paa ulike treningsmetoder, etc. og bruker tydeligvis mer tid paa dette enn paa effektiv trening. De har mer fritid og bedre
raad enn vi hadde, bruker store summer paa ulike sko , pulsklokker og annet dill-dall, men nivaaet f.eks. paa maraton er langt, langt der mede jfr. med 70-80-tallet.
Aarsaken er enkel aa forstaa, det snakkes om 4x4 osv. som om det er et mirakelopplegg, og 4x4 kan vaere alt fra 4x4x 100 m. til 4x4 1000 m. osv. Det er farta og
ikke antall rep. som er avgjoerende, men slike intervaller har ikke mye for seg for en maratoner. 30 km. paa godt under 2 tim. 2 ggr. i uka pluss noen raske 15 km. paa
under 55 min. 2-3 ggr. i uka er fin trening for en yng veteran. slik trente jeg som 40-45 aaring. Med min. 150 % jobb i tillegg, hvorav 2 aar med tungt kroppsarb.
Det er oppskriften paa god maratonkondis, uten blemmer, krampe eller andre problemer/skader, noe slikt opplevde jeg aldri. Saa lykke til !

Re: Vannblemmer

Lagt inn: 03 feb 2014 19:48
av Audun
Ok. Du har nok rett du som er ekspert og veteran.

Re: Vannblemmer

Lagt inn: 01 aug 2014 09:34
av løpenewbie
michaelnesodden skrev:Hei.
Jeg har begynt å løpe mer på fremfoten, og dette funker veldig bra, men jeg sliter med vannblemmer (ikke så store) rett under stårtåa.
Har prøvd aquaphor, men de går aldri helt vekk og begynner å gjøre vondt under langkjøringene. Har noen av dere noen tips?:)

Hilsen Michael


Hei!

Jeg er ikke en ekspert i det hele tatt, men måtte akkurat kjøpe nye sko pga samme problem(vannblemmer, ikke løpe mer på fremfoten). Jeg fikk beskjed at det var et tegn på at skoen var for smal, og klemte typisk på de stedene hvor vi har en overgang fra den litt tykkere, grovere huden under fotsålen til den tynnere huden vi har på siden av foten. Kanskje vurdere skoene? Jeg fikk i tillegg tips om å vurdere å slipe litt på den tykke huden nær overgangen, hvis den var tykk. Litt fotbehandlig fortjener alle som løper masse, menn som kvinner :D !!

Lykke til med vannblemmene, de er noen smertefulle små :evil: !!!

Re: Vannblemmer

Lagt inn: 03 apr 2015 06:31
av billhood
og har aldri hatt vondt noe sted eller vaert skadet. Jeg landet paa haelen og det gikk fort nok (under 2.37 som 44-aaring) Mange som har proevd aa legge om, slik du gjoer naa, forteller om stive legger, beinhinne- betennelse etc.

Re: Vannblemmer

Lagt inn: 05 des 2018 03:38
av alanabui
Your sharing is great. I am they are a lot of things from your article. That is a very interesting experience