Jumper's knee?

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
Linda
Innlegg: 304
Registrert: 19 jan 2010 08:48
Sted: Røyken kommune

Jumper's knee?

Legg innav Linda » 19 feb 2014 09:10

Hei.

Etter sommeren har jeg begynt å løpe mer enn jeg gjorde før. Ofte ble det 1-2 korte løpeturer på ca 1 ime og 1 langtur i helgen på 1:30 - 1:45 time. Da fikk jeg litt vondt i kneet etterpå. Det ble verst på andre juledag, da jeg måtte avbryte en løpetur etter 15 min pga akutt smerte.
Smerten er som regel på undersiden av kneskallet eller på siden av kneskallet, på innsiden av beinet. Flere (ikke spesielt kvalifiserte) personer har nevnt at det kan være jumper's knee. Jeg har skjønt at jeg måtte ta det veldig med ro. Nå er smerten borte, men av og til føler jeg fortsatt at kneet er overbelastet, så det er på ingen måte helt borte.

Den eneste løpingen jeg har gjort etter dette er 1 gang i uken på et treningssenter som oppvarming før en slyngetrening. Det blir maks en halv time. I tillegg sykler jeg 1-2 ganger i uken på rulle, fra 40 min til litt over en time. Og jeg går på ski i helgen, gjerne flere timer og av og til også på en ukedag. Da går det bra med kneet, så lenge jeg kan bruke normal skiteknikk. Mangel på spor og loffing gjennom dyp snø er litt verre og da kan den bli følsom dagen etter. Jeg svømmer også en gang i uken. Brystsvømming gir vondt i kneet etterpå, men hvis jeg holder meg til crawl, går det helt bra. I går på tredmølla gjorde jeg noen øvelser med å sparke beinet mot rumpa og løfte knærne veldig høyt. Deretter var kneet så folsømt at jeg måtte slutte å løpe. Å gå er ikke smertefullt.

Heldigvis har jeg ingen store løpeplaner for 2014 enn så lenge. Eneste er at jeg har meldt meg på et kort triatlon i juni der jeg skal løpe 5 km. Det er ikke noen stor sak og det betyr at jeg må starte å trene litt løping fra april. Og da skal jeg i utgangspunkt være i brukbar form fra skisesongen.

Jeg lurer på et par ting. For det første, er det dumt av meg å løpe en gang i uke en halv time på tredmølle? Er det bedre å kutte ut løpingen helt og sykle isteden?
Er det lurt å fortsette med øvelser som kneebøy, utfall og balansepute?
Jeg har en skinne (en slik neoprensak med metal i sidene) som jeg kan bruke rundt kneet. Bør den brukes under noen øvelser? Eller er det bare bra å få litt ubalanse i kneet under kontrollerte forhold?
Enda et spørsmål: bør jeg gå til en fysioterapeut? Det gjør nå så lite ofte vondt at jeg tviler på at jeg kan gi noen fornuftig svar i undersøkelsen. Men gjør det noe skade om det ikke er jumper's knee og jeg fortsett med behandling som om det er det?

Linda

Gå tilbake til «Skader»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester