Knebetennelse - Trykkbølgebehandling?

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
Kolli
InnleggCOLON 16
RegistrertCOLON 19 Mar 2013 12:48

Knebetennelse - Trykkbølgebehandling?

Innlegg Kolli » 21 Aug 2014 13:03

Et meget uklokt forsøk på å slå Strava-rekord i nedoverbakke tidligere i sommer gav meg diffuse knesmerter i høyre kne, rett under kneskåla. Hadde selvsagt ikke vett til å ta noen rolige uker, så etter en middels aktiv sommer havnet jeg på krykker i slutten av juli. Voltarol salve hjalp ikke, og fikk en Votarenkur av legen som mente det ikke var hverken jumper eller runners knee. Hører med til historien at kneet var skadet etter ei MC ulukke i 2008, men har siste årene kun kjent dette ved at kneet ikke liker harde støt - hard trening har vært uproblematisk.

Har nåblitt noe bedre, kan gå relativt normalt på korte distanser men er langt fra helbredet. Blir jo depressiv av å ikke kunne røre på meg og savner spesielt jogginga. Hadde løpt flere gode 20-25 km i år, og gledet meg til halvmaraton i sept. Skjønner nå at dette ikke går. Sykling og korte økter på rulleski går bra, men selv epilipsemaskin er smertefullt etter 15 min.

Men hva kan jeg gjøre? Smøre meg med all mulig tolmodighet og håpe å bli frisk til neste år? Hjelper det med nok en Voltarenkur? Er det noe annet som hjelper uten resept, feks tigerbalsam eller Ibux gel?

Tenker på løping, intervaller og tempodrag hver dag, så hvis noen har vært igjennom det samme tar jeg gjerne imot alle tips og erfaringer.

Kolli
InnleggCOLON 16

Re: Knebetennelse - Trykkbølgebehandling?

Innlegg Kolli » 29 Sep 2014 19:24

Har vært 4-5 ganger til Naprapat nå. Mye knekk av rygg og tøy, fikk på en behandling noen nåler i kneet. Har blitt bedre ja, epelipsemaskin er nå gjennomførbart tilnærmet uten smerter.

Men føler det fremdeles er langt igjen til jeg er frisk. Skal neste behandling vurdere trykkbølgebehandling. Noen som har erfaring med dette?

Brukerens avatar
kjetil4455
InnleggCOLON 49
RegistrertCOLON 27 Aug 2015 13:06
BostedCOLON http://www.facebook.com/KLREHAB
CONTACTCOLON

Innlegg kjetil4455 » 27 Aug 2015 14:04

Hei

Må nesten vite mer om skaden for å kunne gi tips. Nøyaktig smertelokasjon, hvilke bevegelser som provoserer, smertesensasjon, o.l.

Trykkbølgebehandling er forøvrig bare symptombehandling, som paracet. Betennelsen er der for en grunn, vanligvis ustabilitet i hofte eller føtter. Dette må adresseres.
Driver nettstedet www.treningogrehab.no - Les mine artikler nedenfor!

Vondt i ryggen? Klikk HER - Vonde skuldre? LES
Vond nakke? LES - Dårlig holdning? LES

Kolli
InnleggCOLON 16

Re: Knebetennelse - Jumpers Knee

Innlegg Kolli » 13 Jan 2016 13:15

En liten oppdatering er på plass:

Har vært igjennom både trykkbølgebehandling og lengre periode med naprapat. Avsluttet denne behandlingen våren 2015, da det ble dyrt i lengden og jeg ikke merket noen fremgang. SIste 8-9 månedene er kneet stabilt. Skal forsåvidt ikke klage, Rulleski og sykling går bra, men kjenner ømhet og smertetendenser hver dag slik at løping er uaktuelt. Har fra nyttår gjennomført daglige 3*15 med eksentrisk enfots knebøy. Målet er 2x daglig, men blir redusert til 1 dag hvis jeg trener elipsemaskin, spinning eller langrenn. Merker at klassisk langrenn nok er i grenseland på hva som er forsvarlig, blir litt mer øm i kneet etter en times økt. I fjor ofret jeg langrennssesongen med håp om at kneet ble bedre, det vil jeg i utgangspunktet ikke gjøre i år - ihvertfall ikke så lenge skitreningen ikke gjøre meg merkbart værre i kneet. Tøyer også daglig.

Har lest en del på Martin Koban nettisde om kurering av kneskade:

http://www.fix-knee-pain.com/

Har vurdert å melde meg på programmet som han har, men koster 2500 og med dagens livssituasjon med 2 små barn og krevende jobb klarer jeg ikke å prioritere tiden det tar å gjennomføre.

Som du skriver Kjetil 4455 er det sikkert viktig å adressere riktig "feilkilde" i kroppen. Smerten ligger under kneskålen, noen ganger under/på innsiden mot andre kneet. Ønsker gjerne tips til gode behandlere i Trøndelag eller generelle tips om hva jeg bør/ikke bør gjøre i tillegg til eksentrisk kneøvelse+tøying.

Brukerens avatar
knut42
InnleggCOLON 476
RegistrertCOLON 21 Jan 2010 11:16

Innlegg knut42 » 14 Jan 2016 12:34

Har selv et problemkne med smerter under og over kneskåla og bakre horn, tror det er gitt tre forskjellige diagnoser der. Løper jeg i nedoverbakke eller går brenner det i kneet. Eneste som hjelper det kneet er rolig jogg på korte steg i litt motbakke, svømming med svømmeføtter og liggende på rygg i bredslynge med strikker festet i mellom tupp svømmefot og vegg, hvor jeg holder lårene i ro og kun jobber med knebøyeren og framside fot, det bygger god støtte rundt kneskåla. Strikkmetoden drar leddflatene fra hverandre. Har du ikke svømmeføtter, bruk noen gamle raggsokker som sys fast til buksa og strikken sys fast i tuppen på sokkene. Har også påvist artrose i ankel og kne, og denne uttrekkingen hjelper en god del på smerter og nedbryting av leddflater. Kanskje litt sære metoder, men som trygdet er dette det som passer lommeboka best ;)

Kolli
InnleggCOLON 16

Innlegg Kolli » 14 Jan 2016 15:29

Takk for strikk-tipset Knut42, skal se om jeg får testet dette. Når jeg googler denne knetskaden er jo utallige med øvelser for styrke av musker og tøying av muskler som må gjøres, også bruk av roller-foam. Jeg har frem til nå prioritert å tøye som under, dog kneet ikke helt i gulvet.

http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=1608

Ser mange anbefaler en tilsvarende øvelse med kneet på pute og bakerste fot opp, mulig jeg også bør variere med denne. Akkuart her kunne jeg ønsket meg å finne en dyktig fysioterapeut som kunne funnet ut hvor mine svake sider er på muskler, balanse og bevegelighet og anbefalt et fåtall viktige øvelser.

Kolli
InnleggCOLON 16

Re: Jumpers knee - knebøy eller eksentrentrisk

Innlegg Kolli » 09 Feb 2016 11:48

Etter å ha jobbet meg gjennom noen uker med eksentrisk trening på kneet har jeg besluttet å endre opplegget. Noen forskningsmiljøer mener at 5*5 med relativt tunge og rolige sets med knebøy 3-4 dager per uke har bedre effekt enn eksentrisk trening. Jeg blir ihvertfall mye mer motivert til knebøy noen ganger i uken og dette er mer realistisk å gjennomføre enn morgen/kveldsøkt med eksentrisk. Har kjørt noen uker, er svak som en fole i beina så dagens økt med 6*6 på 50 kg var faktisk tungt nok. Har som mål at når jeg kjører 5*5 på 100 kg uten større anstrengelser er kneet friskt nok til å forsøke en løpetur.

Ønsker gjerne innspill hvis andre har prøvd dette.

Brukerens avatar
kjetil4455
InnleggCOLON 49
CONTACTCOLON

Innlegg kjetil4455 » 09 Feb 2016 22:14

Kolli skrevColonEtter å ha jobbet meg gjennom noen uker med eksentrisk trening på kneet har jeg besluttet å endre opplegget. Noen forskningsmiljøer mener at 5*5 med relativt tunge og rolige sets med knebøy 3-4 dager per uke har bedre effekt enn eksentrisk trening. Jeg blir ihvertfall mye mer motivert til knebøy noen ganger i uken og dette er mer realistisk å gjennomføre enn morgen/kveldsøkt med eksentrisk. Har kjørt noen uker, er svak som en fole i beina så dagens økt med 6*6 på 50 kg var faktisk tungt nok. Har som mål at når jeg kjører 5*5 på 100 kg uten større anstrengelser er kneet friskt nok til å forsøke en løpetur.

Ønsker gjerne innspill hvis andre har prøvd dette.

Høres ikke ut som noen god ide.

Les kneartikkelen min. Det er ekstremt sjeldent slik at eksentrisk trening i seg selv vil ordne problemet i kneet.
http://treningogrehab.no/forholdet-legg ... nesmerter/

Kolli
InnleggCOLON 16

Innlegg Kolli » 11 Feb 2016 09:58

Takk for god og utdypende link Kjetil 4455. Jeg må ærlig innrømme at deler av dette ble vel medisinsk og teknisk for meg. Men jeg kjenner meg igjen i noen tanker jeg har gjort om egen kropp og årsaker til skaden. Jeg har en tendens til at knærne faller inn mot midten, samt at jeg sikkert skulle vært mer fleksible i enkelte kroppsdeler. Men umulig for meg å forstå konkret hvor jeg har mest og hente, og innser at jeg må ta ny runde til spesialist på området, Synd at du holder til i Oslo, blir dyrt å reise dit for behandling. Mulig NIMI i Trondheim er riktig valg av behandler. Gikk tidligere til lokal Naprapat, men synes ikke dette gav noen effekt.

Første gangen jeg fikk kneproblemer var i 2008, var da i en MC ulykke der kneet krasjet inn i døra på en motgående bil i ca 60 km timen. Kneet hovnet kraftig opp, og det tok 3-4 år før jeg var smertefri og kunne løpe igjen. Det var en kraftig smell, så mulig noe kom delvis ut av posisjon enten gjennom smellen eller opphovningen etterpå. Skaden kom tilbake sommeren 2014, hurtig nedoverbakkeløping som medførte at kneet igjen kranglet og etter dette aldri har blitt smertefritt igjen.

Behandling starter opp først etter påske, nå skal jeg i første omgang trene opp styrke i føttene gjennom knebøy og nyte vinteren med så mange skiturer som mulig. Jeg har alltid vært bensvak, har nå kommet opp i 50 kg på 5*5. Kjører bevisst forsiktig progresjon slik at jeg ikke jukser med teknikken og kan kjøre rolige reps.

Brukerens avatar
kjetil4455
InnleggCOLON 49
CONTACTCOLON

Innlegg kjetil4455 » 11 Feb 2016 23:59

Vel, i forhold til hvor mye penger du har kastet bort på ineffektiv behandling, så kan det vel diskuteres ;-)
Prøv en annen spesialist. Eller les deg opp på anatomien - som ikke er så vanskelig som det virker som hvis du er litt mekanisk anlagt.

I korte trekk så er det dette jeg ser oftest: For bakoverdratt leggbein, for fremoverdratt leggbein, for innoverrotert leggbein, eller for utoverrotert leggbein. Alle disse kan føre til trøbbel. Bruk metodene i artikkelen for å evaluere status.

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 3 og 0 gjester