Smerter i leggene ved løping

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
Olaus

Smerter i leggene ved løping

Legg innav Olaus » 19 sep 2014 12:21

Når jeg løper så får jeg så store smerter i leggen at jeg av og til må ta pauser. Det er på fremsiden av leggen. Smerten kommer ca. 10min inn i løpeøkten, hvis jeg stopper og hviler litt forsvinner smerten umiddelbart, men da kommer den fortere tilbake når jeg begynner og løpe igjen. Etter trening er smerten borte igjen. Jeg løper oftest på hard grus.

Jeg legger veldig sjelden ut på joggetur, men jeg er aktiv håndballspiller, og da kjenner jeg ingen smerte. Tror ikke jeg springer på dårlige sko, da jeg har vert på løplabbet og fått en anbefalt sko der, har også prøvt å jogge på håndballskoene mine.

Noen som har opplevd det samme og vet ha som kan være årsaken til smerten?

Brukeravatar
Bjørn Fra Land
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Smerter i leggene ved løping

Legg innav Bjørn Fra Land » 23 sep 2014 03:44

Tendens til beinhinnebetennelse?
Fortsett å løpe...

Olaus

Legg innav Olaus » 03 okt 2014 08:50

Bjørn Fra Land skrev:Tendens til beinhinnebetennelse?

Hvorfor kjenner jeg ingenting når jeg spiller håndball da?

Brukeravatar
Einar

Legg innav Einar » 06 okt 2014 10:56

Olaus skrev:
Bjørn Fra Land skrev:Tendens til beinhinnebetennelse?

Hvorfor kjenner jeg ingenting når jeg spiller håndball da?

Fordi håndball gir mer variasjon...
"If you feel like eating, eat. Let your body tell you what it wants." - Joan Benoit Samuelson
Blogg

Brukeravatar
trygvan

Legg innav trygvan » 06 okt 2014 15:27

En ting som skal være greit ift å tøye framside legg er å bare sitte på knærne med føttene bakover og rumpa på hælene. Sitt sånn i 30-60sek x2.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

Weirus

Legg innav Weirus » 27 okt 2014 14:54

Hei!

har samme problem som trådstarter.

Har vært hos fastlegen, som bare kunne henvise meg til fysio.
Fysio nr 1 mente det var beinhinnebetennelse og da var det tøying som gjaldt. hun tøyde beina i alle mulige og umulige vinkler, masserte og behandlet med strøm, uten at noe av dette hjalp nevneverdig.

Etter hvert leste jeg litt om kompartmentsyndrom, de det føles som om et bånd som strammer rundt nedre del av leggen. nevnte dette til fysio nr 2, men han avfeide dette, da kompartment vistnok kommer ETTER trening og ikke under (eller noe sånt)..

Han mente derimot at bevegeligheten i ankelen min var minimal, og mente det kunne være for kort, eller stram akilles. Han behandlet men nåler som virker som at de tar vekk "smertetoppene" men ikke problemet i sin helhet.
Videre program har vært tøying, og "rulling" av legg på en manual for å massere ut stiv musklatur
Dette har fungert litt opp og ned, men etter dagens forsøk på joggetur måtte jeg gi meg etter vel 2km, da var smertene for store.
Så nå sitter jeg her, rådvill og fortvilt.

Noen som har vært borti liknende situasjon? evt. noen som vet om noen i bergensområdet som har snøring på legg og ben og kan behandle dette?
har vel holdt på hos fysio i 6/7mnd nå....

Agnes

Legg innav Agnes » 02 nov 2014 22:01

Æsj, jeg gikk inn her for å spørre om råd om leggvondt, men dette var jo ikke så oppløftende...

Jeg har de siste par ukene (etter et par ukers treningsopphold, faktisk) fått en intens smerte rundt venstre legg. Ikke når jeg trener, men på helt tilfeldige tidspunkter. Som nå. :? Det kjenner ut som om noen har sparker meg kraftig i skinneleggen, rett og slett.

Legemat, eller?

MissHyper

Legg innav MissHyper » 20 nov 2014 12:43

Anbefaler sterkt å unngå asfalt en periode, løp i skogen (ja det er vått, men det er mykt!), tåhev hver dag hjelper også. Har selv tendens til benhinnebetennelse og har hatt det tidligere. Har nå hatt et langt løpeopphold pga benbrudd, og ved oppstart av trening igjen, kom det snikende. Løper nå bare i skogen, tar ettbens tåhev så ofte som mulig og det hjelper. Snart kommer snøen også, og det er supert løpeunderlag! Lykke til og god bedring :-)

Brukeravatar
kjetil4455
Sted: http://www.facebook.com/KLREHAB
Kontakt:

Legg innav kjetil4455 » 27 aug 2015 14:02

Dette er nok legghinnebetennelse, ja. Grunnen til at du ikke kjenner det så mye ved håndballspilling, er antakelig fordi bevegelsene er mye mer variert. Ved løping er denne muskelen konstant i bruk.

Årsak kan være flere. Vanligvis at medhjelperne er svake, slik som peroneus-muskulatur, tibialis posterior, selve leggen, og lignende.
Tibialis anterior (fremre legghinnemuskel) kan også overarbeide for fremside lår og mage.

Sjekk fotstilling i første omgang, se om du finner noe der. Tipper at strikkøvelser for pronasjon vil hjelpe deg, men kan ikke si noe sikkert.

Bilde
Driver nettstedet www.treningogrehab.no - Les mine artikler nedenfor!

Vondt i ryggen? Klikk HER - Vonde skuldre? LES
Vond nakke? LES - Dårlig holdning? LES

marryhe

Legg innav marryhe » 09 okt 2015 07:39

this is very interesting. thanks for that. we need more sites like this. i commend you on your great content and excellent topic choices.

Gå tilbake til «Skader»