Runner's knee

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
Stokkavannetkongen
InnleggCOLON 10
RegistrertCOLON 30 Des 2013 14:28

Runner's knee

Innlegg Stokkavannetkongen » 07 Feb 2015 12:17

Ble diagnostisert med runner's knee av legen min for snart et halvt år siden. Har ikke løpt siden. Likevel har jeg smerter i kneet, egentlig hele døgnet. Gjør ikke veldig vondt, men vondt nok til at det irriterer.

Vet at runner's knee kan vare i over et år, men jeg trodde smertene opphørte om man ikke belastet kneet?

Ønsker nå å gå tilbake til legen og "kreve" en MR-undersøkelse.

Noen som har noen råd?

Brukerens avatar
ipconfig
InnleggCOLON 251
RegistrertCOLON 18 Jan 2010 20:12

Re: Runner's knee

Innlegg ipconfig » 09 Feb 2015 10:15

Fikk du ikke tøye-øvelser? Jeg har også dette latent og tøyer når jeg merker at det kommer så går det bort (gikk til fysio og fikk konstatert det. Fikk også tøyeøvelse som jeg gjorte 3-4 ganger til dagen). Dersom senen din er svært stram så tror jeg ikke det går bort av seg selv.

-R

Stokkavannetkongen
InnleggCOLON 10
RegistrertCOLON 30 Des 2013 14:28

Innlegg Stokkavannetkongen » 10 Feb 2015 11:07

Kjøpte inn en rulle og gjorde tøyeøvelser noen uker. Merket ingen bedring.

Jeg begynner å mistenke at jeg ikke har runner's knee, men derimot problemer med menisken eller lignende.

Har aldri hatt problemer med kneet før jeg plutselig fikk veldig vondt under en tredemølle-økt...

Brukerens avatar
ipconfig
InnleggCOLON 251

Innlegg ipconfig » 11 Feb 2015 08:38

Jeg har operert menisken 2 ganger så jeg vet hva det er. Hvem diagnostiserte skaden ved Runners Knee? Den beste jeg har vert hos er Ortoped Julia Katharina Evjen på Forusakutten. Koster kr 1400 for en konsultasjon da jeg var der men da var det inkl registrering i helsekøen for operasjon (som jeg tok i Ålesund). I forhold til å vente på utredning i offentlig regi sparte jeg ca 4-5 måneder totalt.

Ødelagt menisk er svært vondt - jeg hadde store smerter i kneet når jeg vred fotbladet bare for å sette meg inn i bilen. Ortopeden kan ivertfall avklare raskt om hvordan skaden er og om operasjon er veien å gå. Hun sa at det er ikke alt man kan se på MR fordi scanningen noen ganger ikke er tett nok. Men ved å vri på kneet klarer de å kjenne hvor smerten kommer.

Fysio vil også klare å lett finne ut om det er runners knee fordi når de trykker på senen som strammer så gjør det skikkelig vondt.

Lykke til og hva gjør du nå når du ikke er kongen av Stokkavannet?

-R

Mosjonist1
InnleggCOLON 17
RegistrertCOLON 28 Mai 2011 19:34
BostedCOLON Sørtrønder

Innlegg Mosjonist1 » 19 Apr 2015 13:23

Jeg håper det er greit at jeg bryter inn og stiller et lite spørsmål: Det ser ut til at jeg sliter med patellafemurale smerter, altså smerter i og rundt kneskåla. Er det det samme som løperkne/runners knee?

Brukerens avatar
ipconfig
InnleggCOLON 251

Innlegg ipconfig » 21 Mai 2015 13:25

Brukerens avatar
kjetil4455
InnleggCOLON 49
RegistrertCOLON 27 Aug 2015 13:06
BostedCOLON http://www.facebook.com/KLREHAB
CONTACTCOLON

Innlegg kjetil4455 » 27 Aug 2015 13:54

Hei

Runner's knee kommer av økt spenn i IT-båndet, som er et tykt bånd av bindevev som spenner seg fra hofte og ned til lateralt kne.
Vanligvis kommer spennet fra redusert hoftestabilitet, og derfor vil det sjeldent være behjelpelig å strekke, selv om noen får midleritidg lettelse fra dette.

Svakhet i gluteus medius & maximus, adduktorgruppen, psoas og rectus femoris er vanlig. Disse stabiliserer hoften og drar beinet rett frem, kontra inn og frem (Som fører til IT-bånd tightness)

Har skrevet en liten artikkel om dette her
http://treningogrehab.no/lopsteknikk-runners-knee/

Mer komplisert artikkel her:
http://treningogrehab.no/forholdet-legg ... nesmerter/
Driver nettstedet www.treningogrehab.no - Les mine artikler nedenfor!

Vondt i ryggen? Klikk HER - Vonde skuldre? LES
Vond nakke? LES - Dårlig holdning? LES

Edwin009
InnleggCOLON 2
RegistrertCOLON 07 Feb 2017 16:20

Innlegg Edwin009 » 07 Feb 2017 16:39

If you are looking for a reliable e-mail management solution for your business with all the latest bells and whistles for a reasonable price, and you want it now, then hosted Exchange 2016 from Apps4Rent is right for you. Businesses and individuals choose Apps4Rent’s Microsoft Exchange hosting service for the reasons of cost, convenience, reliability, productivity enhancing features, and excellent 24/7 support by phone, email, and chat. See our Exchange 2016 plans below.

http://www.apps4rent.com/hosted-exchange-hosting.html

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 1 og 0 gjester