Knesmerter oppover i trapper?

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
Brukeravatar
knut42

Knesmerter oppover i trapper?

Legg innav knut42 » 07 jun 2015 21:59

Etter å ha gått på krykker i to måneder og belastet venstrebeinet mye har jeg fått et skikkelig vondt kne. Det er vondt å gå opp trapper og reise meg fra en stol. Har tegnet på der det gjør vondt. Hva kan dette være?

Bilde

Skrggdpol

Re: Knesmerter oppover i trapper?

Legg innav Skrggdpol » 08 jun 2015 12:39

thanks for the list guys. it'll really help me.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 09 jun 2015 20:15

i min verden er årsaken ...slik pga av du ikke beveget deg så mye som før ,fordi du gikk på krykker....går ut i fra du ikke trente overkroppen som kompensasjon....
Da må du helst faste og etter på ta omega 3 for å senke energi volumet i kroppen ,eller veldig lite carbo i 3-4 dager ...greier du dette minsker eller forsvinner smertene,for da får blodårene i kne område vilt seg så mye at kroppen kan få bort smertene..
ps jeg bruker å drikke en god del energi drikker og tar avogtil for høy dose...og får samme problemet...
eller du kan gå til lege.... regner med du får ta kraftig dose smertestillende som gjør det samme i kroppen (mener jeg) som jeg forslo ovenfor ...bare du mister mye av effekten til levra noen dager...(med smerte stillende tab..)
Jeg tipper dette er årsaken ut i fra din informasjon,,,,og jeg sier ikke at alle de andre har det samme problemet og løsning som her...
Dette var bare et forsøk på å hjelpe ...håper å slippe dritt denne gangen,,, :P ps når jeg svarer får du sikkert flere...

Brukeravatar
marito
Sted: Hønefoss
Kontakt:

Legg innav marito » 06 jul 2015 22:38

Jeg kjenner det igjen etter meniskoperasjon/slitasje i kne. Jeg kan ikke svare på hva det er, men for meg hjelper det å trene mye styrke og å være i aktivitet med "snill" belastning. Jeg trener f.eks mye knebøy i slynge, stående på bosuball, beinpress, legcurl. Tung belastning og få rep, flere serier, der det er mulig. Det hjelper på sånn smått om senn. Sykling kjennes også ok ut, men løping og trapper er det verste.

Brukeravatar
knut42

Legg innav knut42 » 22 jul 2015 14:24

Takk for svarene. Har passet på å ikke drikke for mye energidrikker og kjørt på med masse makrell og sild hittil i sommer. På trimsiden har det mest vært mye stigåing og svømming og litt jogging. Snakket med legen som sa at bakre horn i mediale menisk ikke lar seg operere med godt resultat, så har jeg fått en del øvelser, noen ganske like de som ble nevnt over. Løping på asfalt bør jeg visst ikke gjøre for mye av. Kneet er en del bedre, men av og til sier det fra.

Det jeg kjente foran var antakeligvis sekundærsmerter av skjevbelastning. Prøver meg litt frem med en strikk rundt ankelen som er festet i veggen bak stolen jeg sitter på.

Brukeravatar
kjetil4455
Sted: http://www.facebook.com/KLREHAB
Kontakt:

Legg innav kjetil4455 » 27 aug 2015 13:51

Hei.

Dette høres ut som knekompresjon.
Årsaken kan være for innrotert eller bakoverstilt leggbein. Dette fører til stort press på kneskålen i det den glir over lårhodet.

Vanskelig å si noe sikkert uten å ha sett deg, men vanligvis finner jeg svakhet i rectus femoris (Den lange lårmuskelen) hos personer med dette problemet, og økt stramhet i hamstrings og popliteus (en liten muskel som sitter på baksiden av kneet).

Ved å feste en strikk til ankelen og 'sparke' frem (som med en fotball), vil du trene rectus femoris. inn/utrotasjon av låret vil definere hvilke RF fibre som blir trent; så prøv begge deler og tren opp der du er svakest. Evt alle.

Lykke til
Driver nettstedet www.treningogrehab.no - Les mine artikler nedenfor!

Vondt i ryggen? Klikk HER - Vonde skuldre? LES
Vond nakke? LES - Dårlig holdning? LES

Gå tilbake til «Skader»