her får du alltid gode råd

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
dr.fysio
Sted: asker

her får du alltid gode råd

Legg innav dr.fysio » 21 apr 2010 19:04

Hei! Jeg driver mye med sport( som dere) :D Jeg vil ,jeg må og jeg elsker å gjøre det! Jeg er en fysioterapeut med stor yrketserfaring. Jeg bor i Norge allerede 8 år og klarte å fikse mange sportskader. Jeg driver med privat institut i Akerhus og Oslo, men her i det tema kan dere spørre meg og fortele hva plager dere mest.Vond? Skriv hvor,når og jeg håper at jeg kan gi gode råd. ;)
vi sees på setrtumsløpet i Oslo!!
Ryszard

Brukeravatar
sodalo
Sted: Kyrksæterøra

Re: her får du alltid gode råd

Legg innav sodalo » 21 apr 2010 22:40

Tja, vil tro dette kan bli en populær tråd :D

Jeg kan prøve å være først ut...
Gjennom år med aktiv løping har man alltid litt vondt ett eller annet sted. Enten om det er kne, hofte, bakside lår, legg, achilles, ankel, rygg eller noe annet. Men det går som regel over bare ved å justere litt samt være tålmodig.

I siste par uker har jeg hatt vondt i venstre bakside av høyre legg. Midt imellom hæl og kne. Har aldri hatt dette problemet før. Kjenner ingenting når jeg ikke gjør noe. Kjenner heller ingenting om jeg tar tåhev. Kan også massere leggen uten at jeg kjenner noe unormalt. Derimot når jeg løper og lander på høyre fot så stikker det ganske intenst. Har du tips til hva det kan være? Er det noe å ta hensyn til?

dr.fysio

Legg innav dr.fysio » 22 apr 2010 10:54

Hei! jeg må spørre deg:
1 Har du hatt vond, skader etc i høyre ben før du har fått vond i venstre ?
2 hvor ofte og hvor mye trener du?
3 løper du på asfalt ?
4 Pleiler du å ta oppvarming før trening?
5 Skriv mer om din trening
5 Det er et viktig spørsmål: Har du vond i rumpa, eller i ryggen når du sitter?
6 Kne... du har vond( når du hopper for eksempel) på baksiden ikke sant?
7 Føler du noe ubehaglig i korsryggen, er du stiv der, eller noe annet?
Jeg tror at ditt problemet ligger i ligamentum sacrotuberale (en selle som går mellom sacrum og lumbalcolumna), men det kan være også ryggen, eller alt for tung trening, eller... Svar på spørmåler og vi skal finne etterpå hva er dette og hva slags terapii og behandling bør du begynne ;)
ryszard

Brukeravatar
turbo

Legg innav turbo » 22 apr 2010 21:43

Hallo Dr. Fysio,
ja dette kan jo være til hjelp kanskje for noen og hver.
Hva har du å gi for tips til Tubus Ischiadicum smerter?
Fikk smerten ved hurtighetstrening på banen.
Når jeg løp på strømpelesten-forfot ,merket jeg ingen smerte.
Turbo

dr.fysio

Legg innav dr.fysio » 23 apr 2010 16:41

hei turbo! Hvem har sagt, at det er tubus ischiadicum? Kan du beskrive nøye HVOR har du vondt?
ryszard

Brukeravatar
turbo

Legg innav turbo » 23 apr 2010 20:35

Der muskelansatesen er! Det kan også stråle ned til achilles-storetåe! Vondt å sitte. (har blitt bedre for nå gjør jeg sidelangshoppla la.) Har ei muskelbok for kvinner som sier meg det meste når det gjelder musklene.
Turbo

Gulo

Legg innav Gulo » 25 apr 2010 08:43

Hei!
Jeg har vondt i korsrygg/hofte/baken (vet ikke helt hva plassen heter, men det er iallefall i det området), det er vondt på venstre side. Jeg har nå hatt vondt i 3 uker. De første dagene jeg merket det, var smertene helt forferdelig og jeg haltet veldig, men så gikk det over til veldig milde smerter. Jeg løper ca. 100 km i uka, og i en måned løp jeg nesten 100% av de på asfalt (det var etter det smertene kom). Jeg lander på hælen når jeg løper. Jeg kjenner smertene bare når jeg beveger meg, ikke når jeg er i ro. Etter 2 uker med smerter ble de nesten helt borte, men så løp jeg sentrumsløpet i går og da ble smertene verre :(

Jeg har tenkt litt på å konvertere til forfotløping for å se om jeg kan få mindre skader (jeg har vært skadet 4 ganger de siste 2 årene). forfotløping er naturlig for oss, siden vi lander automatisk på forfot uten sko. Da får du også en naturlig demping, siden du lander på tærne og dempingen skjer når foten faller nedover mot hælen.

Håper du kan hjelpe meg å finne ut hva det er og hjelpe meg til å bli kvitt det ;)

dr.fysio

Legg innav dr.fysio » 26 apr 2010 16:31

Hei gulo! Jeg håper at du er fornøyd fra resultat i sentrumløpet. Jeg er fornøyd i 50% fordi den siste baken " drepte" meg, men klarte jeg å slå min ny rekord i 10 km.
Ja tilbake til ditt problemet. Vondt i ryggen kan være pga mye løping på asfalt. Det er veldig fort for å få skade, men behandling etterpå tar langt tid og vi er utålmodlige... Det som du prøver å løpe på forfot kan være også veldig skadelig. Tenk på det! Du kan få vondt i andre omroder for eksempel kne.
Jeg tror at du fikk skadet seller som går mellom ryggen og bekken.
Nå må jeg ta liten pause...

dr.fysio

Legg innav dr.fysio » 26 apr 2010 17:38

Jeg er tilbake :) .
Dette kan være veldig ubehaglig og vanskelig til å bli kvitt. Men jeg kan anbefale noe:
1 prøv å trene på mykt tereng.
2 gå ned med km i uka ( bare en periode ;) )
3 Prøv å svømme 1 gang i uka istedenfor løpetrening.
4 Ta ryggmassasje hos en spesialist ( korsryggen)
5 Husk å ta oppvarming før trening på riktig møte. Strek muskeler oftere også under trening. Bruk mer tid på avslapningsøvelser etter trening.
6 Gjerne ta vannterapii ( boblebad, sauna etc, men ikke vannmassasje!)
7 Husk å holde i varm korsryggen!
8 Jeg ville gjerne prøve ogso starte med voltaren- tabletter.
Med hilsen dr.fysio( ryszard)

Gulo

Legg innav Gulo » 27 apr 2010 06:53

Takk for svar! :D Jeg skal prøve å følge rådene dine, men hvorfor tror du at du kan få vondt i knærne med forfotløping? Det sies at forfotløping er mindre belastende på knær. http://www.klikk.no/helse/trening/article567576.ece

Jeg er passe fornøyd med Sentrumsløpet. Jeg løp på 36.44 (hadde som mål å komme under 36), men jeg får skylde på skaden, siden jeg ikke har fått trent det jeg har hatt lyst til. :D

Gå tilbake til «Skader»