her får du alltid gode råd

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
dr.fysio
Sted: asker

Re: her får du alltid gode råd

Legg innav dr.fysio » 19 apr 2011 16:22

Massasje kan og bør hjelpe deg! Men en annen ting... pleier du å ta magnesium regelmessig? Og hva med andre mineraler? Du skriver at du får kramper bak i høyre lår. Hva med andre områder: leggene, armene? Kansje det høres rart ut men det finnes mange grunner til å få kramper. Det kan være: mangel på magnesium eller andre mineraler, stivhet ( for lite oksygen i musculer), trøtthet( for mye melkesyre) og det som kan være verste- nevrologiske sykdommer.

Brukeravatar
Løpelars

Legg innav Løpelars » 27 apr 2011 04:27

Hei dr.fysio! :)

Nok et knespørsmål til deg her :)

De siste årene har jeg begynt å få vondt i knea etter ca.5-10km løping. Det begynner som "murring", og går over til svak smerte jo lenger økten varer. Det kan virke som det sitter midt i kne. (skålen).

har også merket smerter i kne-hasen, på lengre gåturer, gjerne over 2 timer rask gange med sekk på ryggen.
Jeg har tatt MR av det ene kneet, men fant ingen synlinge feil. Jeg merker også at knea har en tendens til a "klikke" litt når jeg går i trapper.. Hva kan dette være?

Jeg er litt fortvilet, da jeg har skikkelig lyst til å prøve meg på en maraton, men fåreløpig nøyer jeg meg med halvmaraton.
Knea er som regel "helt ferdig" etter en halvmaraton på asfalt.

På forhånd takk! Denne tråden er jo et gullfunn! :)
Mvh
Xandathrii

"And in the end, it’s not the years in your life that count. It’s the life in your years"

Brukeravatar
turbo

Legg innav turbo » 27 apr 2011 13:25

Hallo Dr. Fysio.
Nå har jeg kommet igang med løpingen igjen sånn litt om litt.
Har hatt "stoswellenterapie 3x" men foten er framdeles langt ifra god.
Nå sitter smerten under helen( der helen begynner, fra forfot og bakover)
Det føles som om det er senene i hele foten mest ytterkant nå, og som om det skule være et overben i vrista som er problemet.(hvis der er et overben.)
Ser du det som jeg at MRT ikke viser nok( der så man bare betennelse i senefestet,har tatt Voltaren bl.annet) og at jeg bør be om røntgen av foten?
Jeg var hos fysio på Mallorca også for det gik plutsklig ikke å trø å foten!
Så tapet han opp så ften hevet seg og dro innover så yttersiden ble avlastet.
Dette hjalp til dels for en kort stund.
Hvis jeg knikker foten oppover mot beinet og vrieder over til venstre (innover) så drar det himla mye i senen under til helen og yttersenen.
Hilsen Turbo

dr.fysio

Legg innav dr.fysio » 29 apr 2011 11:33

Jeg var på Påskeferie og kom i dag tilbake. Deilig uten tv og nett. Skal svare så snart så mulig!

dr.fysio

Legg innav dr.fysio » 01 mai 2011 18:05

Hei løpelars! Beklager at jeg svarer så sent men , men .... påsketid :oops:
Jeg har fått alt for lite opplysninger.
- Får du smerter BARE når du løper eller går?
- Har du hevelse rundt kneet?
- Hva skjer når du trykker på kneet under kneskål?
- Får du smerter når du går opp eller ned i trappa?
- Er kneet rød, blå, eller varm?
venter på svar dr. fysio

dr.fysio

Legg innav dr.fysio » 01 mai 2011 19:09

Turbo jeg skal svare slik:
Du kan ta røntgen- betennelse vil vi ikke se på bildet, men overben kommer med en gang uten tvil. Overben egentlig må opereres, men betennelse eller( dette kan være helt noe annet) kan ”fikses” hos en fysioterapeut, eller hjemme.
For i dag vil jeg anbefale:
har du bra løpesko med bra dempnig? Kansje bør du å bytte sko , eller finne en annet modell?
vannterapi: vannmassasje, boblebad, sauna og etc vil bare hjelpe.
fotmassasje, men ikke hos fotterapeut ;) Din man eller kjæreste kan passe perfekt til den jobben :P
Husk også om riktig oppvarming før trening og som vanlig ved skader: tereng istedenfor asfalt, rolig trening, uten intervaller, kansje trappe ned antall treninger i uka og km.
Skriv hva har du bestemt ang røntgen...
med hilsen dr.fysio

Brukeravatar
turbo

Legg innav turbo » 02 mai 2011 06:41

Takk Fysio.
Jo da jeg har tapet og gjort øvelser nå så igår ble det 10 km. i Ø 6:4 snitt.
Gjorde masse øveleser etter endt løp.
Nå håper jeg på famgang slik at jeg ikke går opp og ned i trening hele tiden.
Jeg tar ike røntgen uten at jeg må.
Har 5 fysiotimer framover nå (2 i uka) som jeg håper endelig skal gjøre susen. Mye fysioterapeuter på markedet, men dessverre erfaring på andre områder, man kan jo ikke alt.
Spør alltid om der en som er manuell terapeut og har greie på løpers føtter og resten av kroppen.
Naja, selvfølgelig kan alle alt når man spør :evil:
Ha en god dag.
Turbo :D

Brukeravatar
Løpelars

Legg innav Løpelars » 04 mai 2011 06:44

dr.fysio skrev:Hei løpelars! Beklager at jeg svarer så sent men , men .... påsketid :oops:
Jeg har fått alt for lite opplysninger.
- Får du smerter BARE når du løper eller går?
- Har du hevelse rundt kneet?
- Hva skjer når du trykker på kneet under kneskål?
- Får du smerter når du går opp eller ned i trappa?
- Er kneet rød, blå, eller varm?
venter på svar dr. fysio

Hei igjen, og takk for svar. Håper påsken din har vært flott :),
- Jeg får smerter når jeg løper, eller når jeg har gått veldig mye på jobb(trapper etc).
- Jeg har ingen hevelse jeg kan legge merke til.
- Når jeg trykker på kneet under kneskålen kommer jeg "borti" et felt som er vondt.
- Jeg får ikke smerter i trappene, men det "klikker", og noen ganger "knaser" det , når jeg tar "knebøy" etter en løpetur.
- Kneet er ikke noe spesielt farge, men blir fort "blått" i kulde, eller ved mye løp.
- Det er de siste årene som disse problemene oppstår.
- Jeg fikk vondt i kneet på en farts-etappe i går også, så det gjelder muligens ikke bare ved distanse alikavel.

Håper dette hjelper på litt.
Mvh
Xandathrii

"And in the end, it’s not the years in your life that count. It’s the life in your years"

dr.fysio

Legg innav dr.fysio » 05 mai 2011 18:12

Hei løpelars!
det er veldig vanskelig å si med 100% hva er det egentlig. Jeg tror at fikk skadet meniscus eller anterior cruciate ligamentum , eller begge to. Beklager at jeg bruker latin. Du bør å ta kontakt først med fastlegen og etterpå med ortoped. Du vil ikke sikkert høre å ta pause fra treninger, men dessverre det er det som jeg anbefaler. Skader av ligamentum kan gi at kneet er mer ustabilt og gi enda flere , mer alvorig skader. :(

rikes

Legg innav rikes » 06 mai 2011 21:16

Hei. Du skriver at problemet mitt kan være for lite oksygen i musculer? Jeg har en mistanke om det samme, men hva kan jeg eventuelt gjøre med det?

Jeg har vært bedre i det siste å sprang en test på 10 km i går, Kjente ingenting mens jeg sprang, men i dag kjenner jeg det igjen. Synes at det virker litt rart at det kommer dagen etter løping.

Eirik

Gå tilbake til «Skader»