her får du alltid gode råd

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
Brukeravatar
knut
Innlegg: 287
Registrert: 23 jan 2010 13:30

Re: her får du alltid gode råd

Legg innav knut » 27 apr 2010 08:31

Hei Dr.Fysio. Vet du om noen fysioterapeuter i Oslo-regionen som har peiling på å myke og knekke opp føtter som er operert fra platfot?

Jeg har revmatisme/bekhterev og påvist artrose i venstre ankel. Min venstre fot fikk en platfotoperasjon i 1975 hvor de tok en bit fra leggen og satte den inn på fotens ytterside. Akillessenen som var for kort da jeg ble født ble tatt vekk og erstattet med en kunstig og festet med klips i ankelen, men noen av disse er løse og det er visst noen løse metallfragmenter baki der. Har vært hos over 20 av etter sigende landets beste ortopeder og revmatologer de siste 30 årene, kun to tok røntgen og alle hadde forskjellige meninger om hva som var feil, men ingen har villet gjøre noe mer enn å skrive ut piller og atter piller eller sende meg på kurs i smertemestring. Yttersiden av låret er nesten helt følelsesløst, men styrken er der. I fjor lurte jeg en fysioterapistudent til å brekke foten litt opp, men etter han fikk journalen min ville han ikke røre den mer. Jeg fikk derimot et opptreningsprogram med balanse og styrke på foten som har gitt 300 prosent mer styrke på 14 måneder. Oppbrekkingen er det beste som har skjedd meg, da det nå etter lang og målrettet trening går an å tråkke på foten nesten uten smerter. Den er litt stiv og ganske vond etter trening, men blir ofte brukbar etter en times tid. Rettelsen av feilstillingen i foten har tatt vekk 60-70 prosent av revmatismesmertene i resten av kroppen og et kosttilskudd har tatt mye av stivhetsfølelsen. Nå vil jeg bli kvitt resten av smertene og trenger derfor en som kan fortsette der den forrige ga opp. Kan du dette, eller vet du om noen?

På forhånd takk :)

RBN
Innlegg: 8
Registrert: 27 apr 2010 11:38

Re: her får du alltid gode råd

Legg innav RBN » 27 apr 2010 12:12

Endret.
Sist redigert av RBN den 02 aug 2011 14:54, redigert 1 gang totalt.

dr.fysio
Innlegg: 60
Registrert: 21 apr 2010 18:46
Sted: asker

Re: her får du alltid gode råd

Legg innav dr.fysio » 27 apr 2010 16:44

hei gulo!
"Hvis du har landet på hælen hele livet, må du gradvis bygge opp ny styrke i foten og leggmusklene," sier Lieberman.

Jeg mener også at hver enkelt av oss har egen løpeteknikk. Det betyr at i løpet av løping flyter du sin tyngepunkt på litt annen møte enn de andre, men på det beste møte for deg selv. Hvis du begynner å forandre teknikk, på starten er det unaturlig for kroppen din.Tyngepunkten flyter seg på andre møte og ingen vet hvordan kan du reagere på det. Hele kroppen ( musceler, ledder, skjelett, nervesystem) må "lære seg " på nytt og det kan skaffe for eksempel vondt i kne, eller andre vondt. Jeg har et eksempel ( jeg :P ). I fjor ville jeg forlengre min skrittlengde. Jeg ville løpe mer effektiv og raskere. Det gikk ikke bra. Jeg brukte mye mer energi enn før i jeg har fått problemmer med å puste, da slutet jeg med det. Det er helt greit å prøve men det er kroppen din som skal svare. Vondt er det mest populart og kjent metode hvordan kroppen vår kommuniserer med oss. Ta hensyn på det!
Ja :cry: Oslo er ikke bra sted til å slå rekorder.Bare opp og ned, opp og ned...Men jeg gir ikke opp! :D Oslo maraton!! - dr.fysio kommer! :P
ryszard

dr.fysio
Innlegg: 60
Registrert: 21 apr 2010 18:46
Sted: asker

Re: her får du alltid gode råd

Legg innav dr.fysio » 27 apr 2010 17:19

hei knut!
Du er den beste for meg!! Du er sterk person og gir ikke opp. Jeg vet hvordan revmatisme kan plage og være slitsom. Det er ikke noe tvil at du fortjener den beste fysio som fins i Norge. Jeg jobbet en del på revmatologiske avdelingen derfor vet jeg noe mer om det.
1 Vær forsiktig med kiropraktorer!( hvis du har tenkt om det)- det er verste terapii for deg
2 revmatisme " liker" fuktighet, kaldt. det betyr at du må ungå dette!
3 Det er veldig lett å få betennelse= plikt å ta medisiner. Pass på at har du på seg gode, lange sokker mens du trener og lange løpebokser. Det er viktig å holde varm i kroppen. Når du trener i marka ikke løp på vann.
4 Hva kan jae ambefale:
- Vi har fått gode resultater angående vondt når etter trening brukte pasienter kalde kompreser på ledder og musceler, men max 5-10 min og rett etterpå liten avslapningsøvelser. FØR trening er greit å ta varme kompreser.
- Det fins flere metoder i fysio som blandes kald med varm samtidig. Det høres kansje rart ut men som er det. Kanje du har prøvd. Hver enkelt fysikalsksbehandling må være forsterket med riktig trening. Hvis du vil kan jeg sende deg på privat mer om dette.
- veldig hjelpsom er også manuelterapii ( men ikke kiropraktor) og massasje.
- Piller...ja det er noe som kan dra kondisjon ned og det vil vi ungå ikke sant? Men av og til er det nødvendig å ta tabletter.
oppsumering:
- Prøv å begynne med kalde og varmme kompresser før og etter trening ( det spiller inger role at har du vondt eller ikke)
- Prøv blande manuel terapii med massasje. Ta gjerne kontakt med meg og send melding meg her på forum så håper jeg at jeg kan hjelpe deg.
dr.fysio

dr.fysio
Innlegg: 60
Registrert: 21 apr 2010 18:46
Sted: asker

Re: her får du alltid gode råd

Legg innav dr.fysio » 27 apr 2010 18:14

hei rbn!
Det er så mye og så mange spørsmåler... Jeg må tenke litt hva skal jeg skrive, fordi i utgangspunkten er best hvis jeg kan se på deg og å ta forsjelige tester ikke minst ta en samtalen med deg og stille spørsmåler som kan hjelpe meg.
Tid... jeg ville gjerne vite alt... men jeg kan bare tipe og det er ikke svar som du forventer fra meg.
Nå må jeg ta liten pause, men jeg skal skrive mey mer for deg i kveld.
vi snakkes dr.fysio

RBN
Innlegg: 8
Registrert: 27 apr 2010 11:38

Re: her får du alltid gode råd

Legg innav RBN » 27 apr 2010 20:32

dr.fysio skrev:hei rbn!
Det er så mye og så mange spørsmåler... Jeg må tenke litt hva skal jeg skrive, fordi i utgangspunkten er best hvis jeg kan se på deg og å ta forsjelige tester ikke minst ta en samtalen med deg og stille spørsmåler som kan hjelpe meg.
Tid... jeg ville gjerne vite alt... men jeg kan bare tipe og det er ikke svar som du forventer fra meg.
Nå må jeg ta liten pause, men jeg skal skrive mey mer for deg i kveld.
vi snakkes dr.fysio


Vet det er komplisert og har blidt veldig omfattende igjennom de 3 årene jeg har gått, slik at det er vanskelig å gi noen svar.
Har vært til flere av de testene du nevner så vet godt hva du tenker på. Det har vært stor variasjon i hvordan undersøkelsen er blidt utført, det samme gjelder uttalelser etter disse undersøkelsene. Alt fra ingenting, til en mengde diagnoser, spekulasjoner ol. Er kun den private som var svært klar og tydelig med en gang og anbefalte artoskopi. Har ikke fått eller funnet så mye opplysninger når det gjelder trening, hvilke type trening, hvor lang tid det tar ets. etter et slikt ingrep, når plagene har vært så langvarig. Regner ikke med at 2 uker på krykker og 4 - 6 uker trening etterpå vil gjøre at jeg kan løpe rundt igjen -

Har du spørsmål, kan du gjerne sende meg en PM så skal jeg svare så godt det lar seg gjøre.

RBN

dr.fysio
Innlegg: 60
Registrert: 21 apr 2010 18:46
Sted: asker

Re: her får du alltid gode råd

Legg innav dr.fysio » 28 apr 2010 09:53

hei rbn!
Jeg må begynne fra starten...
1Jeg tror at du har fått minst tre skader samtidig:
- mediale menisk som ga peroneal nevropati
- skade på lig. cruciatum anterius ( lat. men lettere form meg)
- det kunne være også skade på lig. patellae men ikke sikert.

Artroskopi kan gi masse informasion, derfor vær tolmådlig og gjør det.

2Vondt i hofte, ryggen, nakke og andre kneet er konsekvens av dette skade.

Jeg ambefaler ikke kiropraktor!
til 1 for å forsterke musculatur rund keet du bør å begynne: isometriske øvelser- det er øvelser når du strammen muscel, men beveger ikke bena. For eksempel: legg noe ( liten pute, en pen) under knnet og press kneet på det.Men ikke så hart Andre øvelse:sett foten på gulve ( du sitter på stolen) press hæl ned... du kan finne på massa forsjelige øvelser, men husk - uten bevegelse.
Jeg ambefaler også fysikalske behandlinger: elektroterapii, magnetoterapii ( veldig bra!).
dessverre må du regne at behandling kan ta fra 2 til 6 måneder :cry:

til 2 Har du har også mye til å jobbe. det er best hvis du tar kontakt med bra fysioterapeut med erfaring i ryggsmerter.
Her , via forum kan jeg si at alle ovelser fra hofte oppover som strekker er bra for deg. Massasjer kan hjelpe mye og trening med terapeut som skal stabilisere kroppen din mens du trener og hjelper med belastnig. Den første fasen må du huske å ungå styrketrening! Trening på forsjelige aparater, men uten belastning. Husk at kroppen din er stiv og alt for mye og tunge ovelser kan skaffe enda mere smerter og kansje skader. Hvis du vil jeg kan sende på pm et eksempel på treningsprogram for deg ;)
dr.fysio

RBN
Innlegg: 8
Registrert: 27 apr 2010 11:38

Re: her får du alltid gode råd

Legg innav RBN » 28 apr 2010 12:33

dr.fysio

Takk for langt og utfyllende svar. (skrev en lengre PM til deg, men noe skjedde med sendingen så tror ikke den ble sendt)

Vet du om noen av de skadene du nevnte kan -utløse- nevropatiske smerter i hele femoralisnærven ?
Dette blir jo både nevrologi og ortopedi spørsmål og kan være vanskelig å svare nøyaktig på, men er det en mulighet ?

Har du linker eller forklaring på trening jeg kan gjøre, er det veldig fint om du kan sende på PM til meg.

Er ikke mange øvelser jeg har fra før og tror det kan vere lurt med flere variasjoner.

De øvelsene jeg gjør pr.i dag er
balangse- stå på et ben 5-10 sek, bytte ben, gjenta 10-15 ganger.
Sitte med strakt ben, stramme lårmuskel, holde 5-10 sek, slappe av like lenge, gjennta 10-15 ganger.
Sykle med høyt sete, rolig og lett tyngde. (knekker det ikke så mye i kneskålene klarer jeg 5-10 min)

Er jeg på mitt beste kan jeg også "spe på" med å gå opp på tærne, holde 5-10 sek, slappe av like lenge og gjennta 10-15 ganger.

De få gangene jeg har følt at kneet har vært riktig bra, har jeg forsøkt meg på en lav trapp, men selv små trinn har jeg ikke klart ennå uten at kneet kolapser etterpå de siste 2 årene. (frustrerende :( )

Etter kolaps i kneet, må jeg (desverre) starte helt fra 0 nivå med kun 3-4 rep. i starten og øker gradvis rep.
(Men har nok en tendens til å gå litt for fort frem. 3 år er lenge å ikke få brukt kroppen normalt så kan bli litt utolmodig til tider)

RBN

dr.fysio
Innlegg: 60
Registrert: 21 apr 2010 18:46
Sted: asker

Re: her får du alltid gode råd

Legg innav dr.fysio » 28 apr 2010 13:29

jeg har ikke fått noe på pm. :( I dag jobber jeg frem til natta :shock: men mange skader og etc rundt meg. Jeg skal skrive noe n trening til deg i morgen på pm
med hilsen dr.fysjo

Biccbacc
Innlegg: 23
Registrert: 17 jun 2010 17:49

Re: her får du alltid gode råd

Legg innav Biccbacc » 18 jun 2010 09:02

Hei Dr .Fysio

Jeg postet denne i egen tråd før jeg så at du hadde en egen hjelpetråd, så nå poster jeg her også.

Hei!

Jeg har nylig begynnt å løpe igjen. Har alltid fått vondt av å løpe med sko og løper derfor nå barbeint og med sko uten demping.
Jeg har gradivs trent meg opp til å løpe fint ca 3 km barbeint og 6 kilometer med minimalistsko (5mm såle). Har hatt mye stive legger, men ingen smerter eller plager. Lørdag bestemte jeg meg for å teste litt hvor langt jeg kunne løpe og løp opp og ned akerselva i Oslo. ca 13 km totalt. Jeg hadde på minimalistskoene hele turen og løp utelukkende forfot. Ble ganske stiv i leggene da jeg nådde toppen halvveis, men det gikk fint å løpe rolig hjem igjen. Løpeturen føltes fantastisk bra- har aldri løpt mer en 8 km før i mitt liv, men nå var det bare å koste på.

Søndag var jeg stiv i leggene. Mandag var jeg VELDIG stiv i leggene, og litt øm ved siden av akilles. Tirsdag var leggene nesten fie igjen, men mer øm ved siden av akilles. Nå føler jeg det blir verre og verre for hver dag.

Jeg går helt fint og kan bevege ankelleddet smertefritt. Men når jeg jogger barbeint kjenner jeg ømheten. Det er også et tydelig ømt sted som jeg kan klemme på for å fremprovosere svak smerte. Dette stedet ligger på utsiden av høyre fot. dersom jeg klemmer rundt akilles med tommel og pekefinger og så fortsetter nedover helen til der beinet utvider seg treffer jeg det ømme punktet ved å klemme på beinet på utsiden.

Tenkte først at det var selve akilles som var problemet og begynnte derfor med eksentriske tåhev, men nå er det mer ømt. Og smerten sitter ikke i selve senen.

Så:

ta det helt rolig å vente og se? Trene forsiktig og vente å se? Fortsette med eksentriske tåhev?

På Forhånd takk for svar.


Gå tilbake til «Skader»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester