her får du alltid gode råd

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
anja
Innlegg: 1
Registrert: 22 jun 2010 08:18

Re: her får du alltid gode råd

Legg innav anja » 22 jun 2010 08:25

Hei!
Jeg har et spørsmål.

Jeg smerter på yttersiden av låret, særlig når jeg adduserer benet, føles som en sene som er for stram ovenfor hoftekammen, kun på "siden av kroppen", ikke noe i mage eller rygg. Det er litt uklart hvordan jeg fikk det, men er rimelig sikker det kom etter styrketrening.

Mitt problem nå er at det gjør vondt etter hver gang jeg løper, ikke så mye mens jeg løper. Noen gode forslag til hva det egentlig er og hvordan jeg kan få det til å forsvinne?

Takk!

z0uLess
Innlegg: 3
Registrert: 04 jul 2010 11:29

Re: her får du alltid gode råd

Legg innav z0uLess » 04 jul 2010 13:31

Sitter i dette øyeblikk, søndag 04.07.10, med et ømt høyre lår (muskelen småklør - lik følelse som et legende sår). Valgte å bryte rolig langkjøring på fredag 02.07.10 pga verking i kneet. Selve belastningen som fikk det hele til å bikke over var nok en virkelig hard løpeøkt på Onsdag 30.06.10 der jeg hadde 176 puls i snitt over 39 min. Jeg var også oppe i maxpulsen min på denne økten. Planen var å gjennomføre en 4x4 intervalløkt i dag, men det spørs om den må skrinlegges.

Jeg har tidligere hatt problemer med senefestet på utsiden av høyre kne. Denne skaden oppsto 15.11.09 etter en langtur på asfalt hvor været begynte å bli kjølig. Det oppsto hevelse på utsiden av kneet og fastlegen mente at det var langdistansekne. Etter dette har jeg bare tilpasset treningen etter smerte og det virket som jeg hadde fått bukt med plagene.

For tre uker siden løp jeg mitt første maraton. Det var i kupert terreng - mest grusvei. Jeg trener ikke for langdistanse og dette maratonet var bare noe jeg ønsket å delta på for å teste distansen. Begge knær var utrolig ømme dagen etter løpet. Jeg måtte bruke armer for å komme meg ned i sittende og opp i stående. Leggene mine var helt stive. Altså ikke bare støl, men fysisk hardere enn normalt. Denne stivheten har jeg ikke klart å få helt ut enda. Mulig forklaring er at jeg har lagt om steget mitt litt og lander mer frempå foten enn hva jeg jeg brukte å gjøre. Samtidig merker jeg at jeg blir mer støl i muskulaturen etter de tunge treningsøktene. Bruker å løpe 4 (4-5) ganger i uken og har løpt 35, 30, 63 (maratonuken), 25-30 og 22 kilometer de siste ukene.

Jeg trener styrketrening for bena, men når knærene er ømme etter løpstrening så blir disse styrkeøktene lett forskjøvet og nedprioritert. De siste ukene har jeg trent knebøy og eksentriske legghev en gang i uken og i uke 21 trenet jeg en sirkeltreningsøkt med også andre øvelser for beina (f.eks. utfall). Jeg får ikke vondt i kneet av knebøy, men jeg blir mer øm i kneet dagen etterpå. Jeg løfter mye lettere enn jeg brukte å gjøre i knebøy fordi jeg er redd for kneet. Kanskje jeg egentlig bare skal løfte tungt for å styrke kneet mitt?

Jeg kan ellers nevne at knærne mine knekker jevnlig ved små vridninger og bøyinger, dette har de aldri gjort før løpsinteressen min tok seg opp før sist vinter og før dette langdistansekneet oppsto. jeg husker godt første gang det skjedde på styrkerommet for 7-8 måneder siden når jeg la vekta på høyrefoten og vred overkroppen forsiktig mot en side.

Har du, eller noen andre, råd i hvor skaden kan ligge? evnt. hva jeg skal gjøre videre. Den langsiktige planen min var å fokusere på løping i uke 21-30 og legge om hovedfokuset på andre treningsformer (styrketrening) i ti uker av gangen. Jeg er en nokså tung løper (tror jeg) med mine 90 kg på 187 cm. Ellers kan jeg fortelle at jeg overpronerer litt og jeg bruker sko som har støtte for dette. Jeg spekulerer i om jeg pronerer mer på en fot enn den andre og om dette kan ha noe med en skade jeg fikk på fotballbanen sommeren 2008. Jeg tråkket over med gressko på kunstgress. Kunne ikke gå på foten i to uker, så det var en ganske betydelig skade.

z0uLess
Innlegg: 3
Registrert: 04 jul 2010 11:29

Re: her får du alltid gode råd

Legg innav z0uLess » 05 jul 2010 00:37

noen som leser dette og har tips til hva de ville gjort i umiddelbar fremtid? hele høyrebenet mitt er ømt fra foten og helt opp i setet. skulle tro jeg hadde en stygg betennelse. Droppet løpeøkten som var planlagt for idag (intervall) og syklet isteden litt 2x20min lett motstand, men variert intensitet og lang pause. Jeg vurderer å ta en uke fri fra løping, men skal jeg da også droppe styrketreningen på beina?

dr.fysio
Innlegg: 60
Registrert: 21 apr 2010 18:46
Sted: asker

Re: her får du alltid gode råd

Legg innav dr.fysio » 22 aug 2010 09:15

Hei! Jeg er endelig tilbake! Først ferie, etterpå flott skade :cry: og plutselig er vi i august. Jeg er veldig forsinket med min trening og Oslo maraton kommer snart. Men, men...
z0uless, jeg ambefaler å ta en prat med en bra fysioterapeut.
1 Du må være veldig forsiktig med å blande styrketrening og løpetrenig. Det er mange som sier at hvis du trener til maraton , styrketrening bør være mellom 1 og 1,5 time i uke.
2 " hele høyrebenet mitt er ømt fra foten og helt opp i setet"- betennelse kansje, men jeg tror at det kan være noe i ryggen for eksempel prolaps, eller ischias ( nervebetennelse)
3 Jeg syns at du bør å ta pause fra styrketrening, løpe i tereng men i rolig tempo. Når du får vondt må du stoppe. Massasje kan hjelpe mye, men viktig er å begrense trening. Samtidig ville jeg ta også voltaren og noen gel mot betennelse og vondt.
Lykke til!
Sist redigert av dr.fysio den 24 aug 2010 16:57, redigert 1 gang totalt.

mosjonist
Innlegg: 56
Registrert: 22 aug 2010 17:23

Re: her får du alltid gode råd

Legg innav mosjonist » 22 aug 2010 17:45

Hei!
Har trent til halvmaraton 11.9 siden april i år. Målet er ca. to timer. Alt så lovende ut fram til for to uker siden. Ca. 5-6 kilometer ut i en løpetur fikk jeg pluselig vondt nederst i høyre lår, på baksiden, og måtte spasere resten av løypa. Fikk sannsynligvis en strekk. Har prøvd meg på et par løpeturer etterpå, i tillegg til å ha syklet mye på lette gir. For et par dager siden kjente jeg litt på baksiden av låret etter noen kilometer. I dag gjorde det vondt etter bare ca. 2 km. Det er tre uker igjen til halvmaraton. Er det fremdeles håp om å delta? Hvordan bør jeg trene/ ikke trene for ev. å kunne gjennomføre? Gode råd mottas med stor takk

dr.fysio
Innlegg: 60
Registrert: 21 apr 2010 18:46
Sted: asker

Re: her får du alltid gode råd

Legg innav dr.fysio » 24 aug 2010 17:08

Hei! Er det din første halvmaraton? Som fysioterapeut må jeg si at du bør å drope den 1\2 maraton. Jeg løper også mye og vet at det er det verste svaret som vi kan få. Derfor ta det med ro ;) og svar på mine spørsmåler:
- " og måtte spasere resten av løypa"- har du hatt vondt mens du gikk? Har du hatt vondt hjemme etterpå?, Hvor lenge?, Fikk du hevelse?,
- " For et par dager siden kjente jeg litt på baksiden av låret etter noen kilometer. I dag gjorde det vondt etter bare ca. 2 km." det samme: Har du hatt vondt mellom treninger?Har du hatt vondt nøyaktig i det samme stedet, eller?
- " Er det fremdeles håp om å delta? " - ja :)
- " Hvordan bør jeg trene"- svar først på spørsmåler og vi skal finne ut hvordan skal du trene. :?
i dag kan jeg ambefale å ta liten pause. Ja, jeg vet at du har dårlig tid ( bare tre uker), men hvis du skal fortsette med tung trening ( les trening) det kan være verre og verre.
dr.fysio

mosjonist
Innlegg: 56
Registrert: 22 aug 2010 17:23

Re: her får du alltid gode råd

Legg innav mosjonist » 24 aug 2010 18:35

Hei igjen, og takk for svar!
Det er min første halvmaraton. Tidligere har jeg løpt konkurranser mellom 4 og 10 km. Har vært fysisk aktiv hele livet (er 40), men løpetreningen har gått i perioder. Har også syklet mye og tidligere svømt endel og drevet med areobics/ step.

Da jeg kjente smerten/ strekken første gang forsvant smerten nesten helt da jeg begynte å gå. Det samme gjelder for løpeturene jeg har nevnt. Jeg har heller ikke kjent noe smerte under sykling. Jeg har i det hele tatt kjent svært lite smerte bortsett fra under selve løpingen. Fikk ikke hevelse. Det gjør vondt samme sted under løping, men noen ganger har det virket som smerten har "flyttet" seg nedover mot leggen.

Jogget en tur i går, moderat temp, 40 min i terreng/ skogssti. Kjente at det "murret", men det var ikke smertefullt å løpe da. Har ikke løpt i dag, og kjenner minimalt til skaden her jeg sitter. Lurer på hva som er best; "spare" beina mest mulig og drive alternativ trening (og håpe at låret holder under selve halvmaratonet), eller trene så vanlig som mulig (dvs. ca 4 økter løping i uka- langkjøring/ intervall).

dr.fysio
Innlegg: 60
Registrert: 21 apr 2010 18:46
Sted: asker

Re: her får du alltid gode råd

Legg innav dr.fysio » 25 aug 2010 09:43

hei igjen! og takk får svar!
Jeg ambefaller å ta 4-5 dager fri fra vanlig trening. I løpet av de dagene kan du ta for eksempel " voltaren"- tabletter mot betennelse, men du må ikke slutte o bevege seg. Gåturer i tereng kan passe bra for deg. Før " trening" må du oppvarme bena og strekke litt hele kropen. Det kan hjelpe også å bruke oppvarmingskrem eller gel. Etter trening ambefaler jeg å smøre på dette stedet gel mot betennelse. Når du får vondt mens du går må du stoppe trening. Etter 5,6 dager kan du prøve å løpe, men vær forsiktig! Før halvmaraton må du ta ønklig oppvarming inkludert gel.
Lykke til! ;)

mosjonist
Innlegg: 56
Registrert: 22 aug 2010 17:23

Re: her får du alltid gode råd

Legg innav mosjonist » 25 aug 2010 16:54

Tusen takk for råd! Krysser fingrene for at kroppen jobber med og ikke mot meg!

rikes
Innlegg: 4
Registrert: 18 apr 2011 08:10

Re: her får du alltid gode råd

Legg innav rikes » 18 apr 2011 08:39

Hei.

Jeg har i det siste vært plaget av at jeg får krampe bak i høyre lår under løping. Krampen kommer plutselig og jeg klarer da ikke å løpe videre. I går kom den etter 11 kilometer. Jeg løp da rolig i S1 Jeg har ikke mulighet til å trene intervall for da kommer det med en gang.
Krampen sitter i mange dager før jeg klarer å trene igjen. Jeg har vært plaget med dette i et par måneder nå å er ganske fortvilet.
Har vært på masassje flere ganger å det blir litt bedre da, men det kommer tilbake.

Jeg klarer fint å gå på ski når jeg har disse problemene. Er det noen som har erfaring med dette?


Eirik


Gå tilbake til «Skader»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest