pronasjon, vondt kne og evt nye sko?

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
Brukeravatar
marito
Sted: Hønefoss
Kontakt:

pronasjon, vondt kne og evt nye sko?

Legg innav marito » 22 apr 2010 07:22

Jeg fikk høre at knevondt kan skyldes at jeg pronerer. Pr i dag er jeg forholdsvis fersk løper. Det blir ca 3 turer i uka og tilsammen 15 -20 km. Altså ikke fryktelig langt. Jeg er usikker på om knevondt er pga sko, eller pga for mye løping for brått, eller kanskje en kombinasjon. Jeg er ingen lettvekter, så det er klart det er tøfft for beina og få 6-7 km med den belastningen sånn nesten plutselig:) Forøvrig så har jeg trent jevnlig med ski-gåturer-spinning og aerobic gjennom vinteren)

Til nå har jeg sverget til Nike-sko siden de passer bra til foten min. Nå har jeg forholdsvis nye Pegasus og jeg liker dempingen og de sitter fint på foten. Men jeg lurer på om nye sko kan hjelpe i forhold til knesmerter? og om det kanskje kan være lurt å bytte på med sko for å få bittelitt ulik belastning? Tenkte også på om det kan være kjekt med rene overpronasjonssko, eller om det kunne vært en ide med flatere lettvekstsko til f.eks intervaller og raskere turer. Løper både på grus, sti og asfalt. Er det noen som har noen synspunkter/erfaringer?

dr.fysio
Sted: asker

Re: pronasjon, vondt kne og evt nye sko?

Legg innav dr.fysio » 22 apr 2010 11:43

Hei! du trener i Nike Pegasus... det er mange bruker disse sko, og er veldig fornøyd! Du skriver, at løper du 15-20 km i uka, men kansje er det for tung trening? Hvor mye løper du på asfalt? intervaller? hvor stor belastning på intervaller? Når har du vondt: hele tiden, i løpet av trening, etter trening? Når du trener: jo mer løper du jo større vondt har du eller omvendt? Har du problemmer( vondt) når du går på trappa( opp, ned)? Skriv litt mer. Kanje kan jeg hjelpe deg :)
ryszard

Brukeravatar
marito
Kontakt:

Legg innav marito » 22 apr 2010 12:30

dr.fysio skrev:Hei! du trener i Nike Pegasus... det er mange bruker disse sko, og er veldig fornøyd! Du skriver, at løper du 15-20 km i uka, men kansje er det for tung trening? Hvor mye løper du på asfalt? intervaller? hvor stor belastning på intervaller? Når har du vondt: hele tiden, i løpet av trening, etter trening? Når du trener: jo mer løper du jo større vondt har du eller omvendt? Har du problemmer( vondt) når du går på trappa( opp, ned)? Skriv litt mer. Kanje kan jeg hjelpe deg :)
ryszard

Trapper går bra. Smerten har vært litt foran på kneet og kneet kjennes stivt etter å ha vært i ro. Jeg har merket det hele tiden også når jeg ikke har løpt, og det har blitt bedre når jeg har løpt meg varm og verre igjen etterpå. Jeg startet opp med løping rett etter påske og da ble det tre turer i uka med lengder fra 3.5-7 km i subbetempo. De første turene gikk fint. Etter 2 uker merket jeg det.
.
Jeg har redusert litt på treningen/lengden nå og satser på en mer forsiktig progresjon og mer variasjon og litt styrke fremover. Jeg ser for meg at jeg fortsetter med null-løp som er ca 1-2 km oppvarming, 3,5-4 km terskel-løping og 1-2 km rolig jogg-gåing og kanskje noen drag om jeg får lyst:) Ved siden av har jeg planer om en rolig tur på 4-5 km og en intervalløkt + kanskje litt spinning. Jeg har også fått lånt meg ett balansebrett og har hørt noe om at tå-hev er bra:) men så langt har jeg ikke kommet altså.

Kneet har blitt bedre altså..men jeg merker det..og lurer fremdeles på om det kan være lurt å ha ett skopar til? og i tilfelle hvilket? Om det vil hjelpe i forhold til kne og pronasjon?

Står forresten mer om treningen i bloggen min. :)

Brukeravatar
Odin

Legg innav Odin » 23 apr 2010 00:39

Fikk etter mitt første maraton i høst vondt på innsiden av knærne. Mistenkte da at kanskje jeg overpronerte - noe en tur til Løplabbet beviste. Har fått påvist etter uketjeneste på Fysikalsk medisinsk avd. også at jeg er plattfot. Men det er ganske fornuftig at lite støtte på innsiden av foten gir mer mekanisk stress på innsiden av knærne. Har en en kompis som har uttalt varusstilling og med det igjen som får smerter på utsiden av knærne -
så ja unormal pronasjon kan gi problemer med knær...
Mål: 5 km: 16.30 10 km: 34.00 Halv: 1.15 Hel: 2.40

Brukeravatar
marito
Kontakt:

Legg innav marito » 23 apr 2010 07:10

Takk for svar Odin og de. fysio...

I går prøvde jeg speilkasse i en butikk og jeg pronerte visst ikke...så her får jeg ulike meldinger gitt:) Jeg veit jeg har vært/er litt slarkete i leddbåndene så kanskje det er det som fikk den andre butikken til å mene jeg pronerte? Så nå heller jeg rett og slett til at jeg har løpt for mye for fort og at det har blitt for tøfft for beina. Det enkle er ofte det beste kanskje? :)

Så da er planen å redusere på lengden, løpe på mykt underlag og kjøre mer intervall og samtidig trene litt mer styrke og litt annen trening som går på kondisjon:) Høres det fornuftig ut?

Jeg ønsker meg fremdeles ett par sko til...så den jakta er ikke ferdig. Prøvde ADIDAS SUPERNOVA SEQUENCE 2
her om dagen og synes de kjentes morsomme ut. kunne også kanskje tenkt meg ett par lettere og flatere sko for kortere treninger...men vet ikke om jeg bør det, jeg som både er ganske fersk løper og ganske tung:)

Brukeravatar
Sunset

Legg innav Sunset » 23 apr 2010 07:55

marito skrev:
I går prøvde jeg speilkasse i en butikk og jeg pronerte visst ikke...så her får jeg ulike meldinger gitt:) Jeg veit jeg har vært/er litt slarkete i leddbåndene så kanskje det er det som fikk den andre butikken til å mene jeg pronerte? Så nå heller jeg rett og slett til at jeg har løpt for mye for fort og at det har blitt for tøfft for beina. Det enkle er ofte det beste kanskje? :)

Stusser ved at en kan konkludere pronasjon ved å stå på en speilkasse. Det er ikke i henhold til det løplabbet skriver om testen de har.
http://loplabbet.no/testen

Brukeravatar
marito
Kontakt:

Legg innav marito » 23 apr 2010 09:47

Sunset skrev:
marito skrev:

Stusser ved at en kan konkludere pronasjon ved å stå på en speilkasse. Det er ikke i henhold til det løplabbet skriver om testen de har.
http://loplabbet.no/testen

Tusen takk sunset...det er slike tilbakemeldinger jeg trenger :) Jeg synes det var litt rart siden jeg vet jeg tråkker litt innover. Det er bare å se på enkelte fottøy som jeg har:)

Gå tilbake til «Skader»