Pronasjon - akillesproblemer høyre fot - Skoproblem?

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
UpToYou

Pronasjon - akillesproblemer høyre fot - Skoproblem?

Legg innav UpToYou » 12 aug 2015 15:02

Arghh...

Glad maratonløper med et kjempeproblem. Høyrefoten tåler rett og slett ikke den løpetreningen jeg ønsker og det er akillessen som er problemet.

Er lett plattfot, og i følge løplabbet overpronerer jeg litt på høyre ben. Ble i sin tid anbefalt Brooks Ghost 4 (de var fantastiske, aldri plaget) og har fulgt serien siden. 7'ern er grei nok. Ghost serien er en sko med mye demping, 10 mm dropm og for normal pronasjon, og gir meg _nesten_ nok støtte i høyre foten. Jeg merker jeg glir litt inn på , særlig på slutten av de lengste turene. Venstreslega er ikke noe problem uansett hva jeg putter på dem.

I vinter skulle jeg prøve meg på litt lavere drop, og gikk for noen Saucony Triumph, og Asics Hyperspeed 6 til intervallene. Lavdrop ga meg ikke noen wow-følelse overhodet, litt skuff rett og slett, mens så er også Triumph'ene ganske "klumpete". En kjappintervalløkt på Asicsene ble imidlertid min bane. Dagen etter klarte jeg knapt å gå, Scenen var tykk og jeg måtte trå til med styrketrening og sykkel/elipse de neste 3-4 ukene for å holde formen.

Nå er jeg i oppkjøring til Berlin og har løpt utelukkende på Ghostene for å være på den sikre siden... både rolig, langt og intervall. Nå kjenner jeg det igjen, etter at mengden har bikket 55km og jeg nå skal ligge på opp mot 80km/uke. Nok en gang høyrefoten.

Slitasjen på skoa virker noe "rar", Utsiden på helen er slitt og til dels kraftig slitasje på forfotens innerside på den første fjerdedelen av skoen. Er det overpronasjon? Skulle jeg kjøpt sko for overpronasjon ville vel de hatt enda mer støtte på innside hel, der mine sko knapt er slitt. Ville ikke belastningen på ytterside hel bli enda større med slike sko? Tror jeg er en mild landepåhelen-løper.

Er forholdsvis lett.. 183cm, 76 kg. Har merket at jeg "sitter" litt når jeg løper og da bør jeg vel går for lavere drop. Men synes 0-4mm er for drøyt, og uansett ikke noe jeg bør begynne mye med nå rett før Berlin.

Vurderer noen Nike Lunarglide med "adaptive"? demping som visstnok gir deg den støtten du trenger (og ikke mer), men føler det er en liten gamble... enten blir det bedre eller _mye_ verre? Noen som har skotips mtp problemet jeg beskriver?

Brukeravatar
knut42

Re: Pronasjon - akillesproblemer høyre fot - Skoproblem?

Legg innav knut42 » 13 aug 2015 11:34

Jeg er også plattfot og har fått skrudd sammen de store knoklene i foten. Livet til føtter, akilles og kroppen oppover ble mye bedre etter at jeg fikk spesialstøpte fotsenger. Har brukt Tore Tommelstad på OCH ortopedi i Oslo som har fikset føttene til halve idretts-Norge og noen hundretalls trafikkskadde. Med skikkelige såler kan du velge et bredere utvalg av sko.

Har du papirer du plattfoten slipper du unna med 420kr i egenandel og det gis normalt ett par fotsenger per år. Man kan også få meget gode sko til 600 kroner, ellers ca 1500 kr for såler uten godkjent diagnose. Se http://www.och.no/wp/?page_id=604

Litt om fotsenger:
http://ovl.no/content_1/text_0b6f5405-b ... e_cmyk.pdf

UpToYou

Legg innav UpToYou » 14 aug 2015 14:34

Hei, takk for forslag.

Har forsøkt noen semigode fotsenger (slike du "støper" selv i ovnen, men fikk ikke all verdens resultat følte jeg. Men har han fikset "halve idrettsnorge", så kan han kanskje fikse meg og :)

Brukeravatar
knut42

Legg innav knut42 » 15 aug 2015 15:45

Det hang iallefall mange takkebrev fra kjente navn på veggen hans. Fortell han hvor skoen trykker, så lager han ut i fra det. Noen har også sagt at såler ikke hjalp å mye. For min egen del var det bra.

Brukeravatar
kjetil4455
Sted: http://www.facebook.com/KLREHAB
Kontakt:

Legg innav kjetil4455 » 27 aug 2015 13:48

Hei.

Hvis achillesen er irritert, er årsaken vanligvis at muskulaturen som holder denne er for stram. Økt spenn, over tid, kan føre til degenerasjon og betennelse i achilles-senen.

Vanlig årsak til overaktiv leggmuskulatur? Svakhet oppover i kjeden. Dvs hamstring, sete, korsrygg, fremside lår, og lignende.

Finn ut hvor du er svakest.
En løpsanalyse vil også være behjelpelig.

At foten din pronerer, er neppe årsaken til at achillesen er vond. Dette i min erfaring.
Driver nettstedet www.treningogrehab.no - Les mine artikler nedenfor!

Vondt i ryggen? Klikk HER - Vonde skuldre? LES
Vond nakke? LES - Dårlig holdning? LES

Gå tilbake til «Skader»