Mulig strekk i skrå magemuskel - gå til legen?

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
aare

Mulig strekk i skrå magemuskel - gå til legen?

Legg innav aare » 06 sep 2015 08:40

Jeg løp i terrenget i går, og i en nedoverbakke på sleipt svaberg gikk det galt. Jeg falt på en slik måte at den skrå magemuskelaturen på venstre side fikk veldig stor belastning. Jeg kjente med en gang at det var noe galt, fikk en følelse av at det var en gummistrikk som røk inni der. Etter litt problemer klarte jeg imidlerid å reise meg, og jeg løp hjem.

Det er ømt og gjør litt vondt, men ikke veldig. Det er så vidt jeg kan se ikke blått og ikke hovent. Jeg våknet noen ganger i natt av at det gjorde vondt når jeg snudde meg.

Er det noen som har en formening om dette er en skade jeg bør gå til lege med? Eventuelt er det noen som har noe synspunkt på hvor skadelig det er å kjøre på med løping med en slik skade.

Brukeravatar
kjetil4455
Sted: http://www.facebook.com/KLREHAB
Kontakt:

Re: Mulig strekk i skrå magemuskel - gå til legen?

Legg innav kjetil4455 » 06 sep 2015 11:35

Dette går nok over av seg selv.

Oblique-muskulaturen skal i teorien måtte bli ekstremt stram for å rive under en løpetur. Antar at det er et underliggende problem her, som avstiver overkroppen. Dette kan være manglende rotasjon i bekken, bryst og lignende, under gange.

Høres som sagt ikke ut som noe stort problem, men det kan allikevel være lurt å besøke noen som har greie på bevegelse, for å få løpsteknikk evaluert. Dette for å forhindre gjentakelser.

Hvis du virkelig vil vite om du har en strekk eller ikke, kan du besøke en fysioterapeut eller lignende som bruker ultralyd.

Og ja, du må nok ta en ukes pause fra løpingen. Se det litt an.
Driver nettstedet www.treningogrehab.no - Les mine artikler nedenfor!

Vondt i ryggen? Klikk HER - Vonde skuldre? LES
Vond nakke? LES - Dårlig holdning? LES

aare

Legg innav aare » 06 sep 2015 11:58

Takk for svar. Jeg tror fallet kan ha gitt ganske stor belastning og vinkelen var litt rar. Er påmeldt Oslo Maraton om to uker, ser ikke helt lovende ut. Sikkert lurt å komme seg til noen som kan sjekke om det er strekk før jeg bestemmer meg fornhva jeg gjør.

Brukeravatar
kjetil4455
Kontakt:

Legg innav kjetil4455 » 06 sep 2015 20:41

aare skrev:Takk for svar. Jeg tror fallet kan ha gitt ganske stor belastning og vinkelen var litt rar. Er påmeldt Oslo Maraton om to uker, ser ikke helt lovende ut. Sikkert lurt å komme seg til noen som kan sjekke om det er strekk før jeg bestemmer meg fornhva jeg gjør.

Hei. Overså utrolig nok dette med fallet, antok at det kom av overarbeid. Ta en tur innom fysio som har ultralydapparat, (Finn-Tore Bjørnsand på muskelklinikken i oslo f.eks) - greit å få dette undersøkt som du selv korrekt påpeker.

aare

Legg innav aare » 09 sep 2015 17:41

Var hos fysioterapaut i dag. Hun sa det var en ganske kraftig strekk, og mulig også brist i et ribbbein. Oslo Maraton henger i en tynn tråd, men ikke helt utelukket.

Brukeravatar
kjetil4455
Kontakt:

Legg innav kjetil4455 » 09 sep 2015 21:20

Dersom ribbeinet er brukket så ville jeg ha utsatt det om jeg var deg.
Obliquen kan trenes opp på relativt kort tid, selvfølgelig noe avhengig av hvor kraftig strekken er.

Gå tilbake til «Skader»