Operasjon skulder/ Labrum

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
Jan M
InnleggCOLON 17
RegistrertCOLON 31 Jan 2010 18:52

Operasjon skulder/ Labrum

Innlegg Jan M » 09 Okt 2015 21:46

Hei Forum!

Er det noen her som har erfaringer med langrennstrening etter å ha operert skulderen, dvs operasjon som omhandler stabiliteten i skulderen, SLAP- operasjon,operasjon etter avrivninger i labrum mm?

Ja, jeg hører selvsagt med legen som opererte, og ulike fysioterapeuter, men det er likevel interessant å få direkte erfaringer fra folk i samme situasjon.

Kort fortalt: Jeg har hatt skulderen ute av ledd en rekke ganger, og valgte nå siste gang å operere. Operasjonen reparerte labrum (festet med ankre) og justerte litt på kapselen for å gi økt stabilitet.

Spørsmål:
Er det andre langrennsløpere her som har vært igjennom samme operasjon?
Går det "greit" å trene langrenn etterpå, og hvor lenge etter operasjon ventet dere?
Er det spesielle øvelser/ styrketrening dere gjør for å øke stabiliteten i skulderen?

På forhånd takk for svar!

Mvh Jan

Brukerens avatar
kjetil4455
InnleggCOLON 49
RegistrertCOLON 27 Aug 2015 13:06
BostedCOLON http://www.facebook.com/KLREHAB
CONTACTCOLON

Re: Operasjon skulder/ Labrum

Innlegg kjetil4455 » 10 Okt 2015 09:36

Hei Jan.

En labrumsreparasjon vil reparere ligamentene som er siste stabilitetsansvarlig i leddet. Hvor var labrum røket?
Men, det er jo en grunn til at dette røk, til å begynne med. Vanligvis ustabilitet i leddet. Dette må følgelig adresseres.

Det første du må se på, er rotatorcuffen. Denne vil holde armhalsen i hulerommet under bevegelse, en kritisk funksjon. Translasjon av armhalsen i alle mulige retninger fører til labrumskader, slap osv.

Det vil også være viktig å undersøke funksjonen til muskulaturen som trekker armen under langrenn, slik som latissimus dorsi og det lange tricepshodet. I tillegg må skulderbladene holdes i korrekt posisjon under belastning (serratus anterior og midtre trapezius, hovedsakelig).

For å svare på når du kan trene igjen, MÅ man først undersøke funksjonen i musklene rundt skulderleddet. For noen kan dette være i orden innen rask tid, andre ikke. Det må undersøkes.

Anbefaler deg å lese skulder og skulderblad-artiklene jeg har på nettsiden min.
Driver nettstedet www.treningogrehab.no - Les mine artikler nedenfor!

Vondt i ryggen? Klikk HER - Vonde skuldre? LES
Vond nakke? LES - Dårlig holdning? LES

Edwin009
InnleggCOLON 2
RegistrertCOLON 07 Feb 2017 16:20

Re: Operasjon skulder/ Labrum

Innlegg Edwin009 » 07 Feb 2017 16:30

Apps4Rent is a leading provider of hosted services to businesses and resellers at value prices. Apps4Rent offers ready-to-go hosted, dedicated, and farm solutions for applications such as Hosted Exchange, SharePoint Hosting Services for Server 2016/2013/2010 & SharePoint Foundation, Project Server, Microsoft Dynamics CRM, Hyper-V Hosting, Virtual Dedicated Servers, Hosted Virtual Desktops, and Office 365. For these applications, Apps4Rent also provides planning, consulting, implementation, and support of custom solutions; and managed services and licensing for on-premises solutions.

http://www.apps4rent.com/

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 3 og 0 gjester