Først hæl, så kne

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
Hjorten

Først hæl, så kne

Legg innav Hjorten » 11 okt 2015 15:47

En ulykke kommer sjelden alene, sies det. Det startet med smerter inne i hælen i sommer. Trening på mykt underlag (terreng) gikk likevel greit til det plutselig sa stopp 3 dager før København HM. Umulig å løpe. Svært øm bak på begge sider av ene hælen. Achilles kjennes fin. Ingen smerter under foten. Like ille nå 4 uker uten løping. Hva kan det være ?
Så det ble mye sykkel helt til i går. Da fikk jeg, uten noe forvarsel, intense smerter på innsiden av kne (samme fot). Så nå sitter jeg her og 'depper'.
Tar i mot alle tips med takk.

Brukeravatar
kjetil4455
Sted: http://www.facebook.com/KLREHAB
Kontakt:

Re: Først hæl, så kne

Legg innav kjetil4455 » 11 okt 2015 23:30

Heisann

Smertene i leggen høres ut som en type plantarfasciitt. Achilles er kanskje fin, men kjenn på soleus og gastrocnemius: jeg tipper at du finner noen triggers her. Hvis ikke, da blir det å se på plantarmuskulaturen. Altså under foten. Høy fotbue eller plattfot, forresten?

Smerter inni kneet stammer ofte fra at kneskåla ligger for hardt på femurhodet. Det pleier å være fordi leggbeinet er dratt bakover, noe som øker friksjonen når patella (kneskål) glir over femurhodet. I slike tilfeller kan det hjelpe å styrke rectus femoris, og å strekke hamstrings (bruk hip hinge, ikke toe touch).

Stusser litt over at knesmertene kom akutt. Fint om du kan definere smertetypen og lokasjonen noe mer eksakt.

Håper dette hjelper.
Driver nettstedet www.treningogrehab.no - Les mine artikler nedenfor!

Vondt i ryggen? Klikk HER - Vonde skuldre? LES
Vond nakke? LES - Dårlig holdning? LES

Hjorten

Legg innav Hjorten » 12 okt 2015 10:07

Hei, og takk for svar.
Fjerndiagnose er selvfølgelig vanskelig (umulig), men alle tips er likevel kjærkomne.
Ja, jeg har høy fotbue, og har tidligere slitt med plantar fascitt. Dette føles likevel helt anderledes. Både når jeg trykker på, og ved belastning, er smerten kun på begge sider og litt høyt opp på hælen. Ikke under foten, ikke Achilles, ikke leggen. Før det ble skikkelig ille var det også slik at det ble verre når jeg hadde løpt en stund - motsatt av mange andre problemer som 'går seg til' når en blir varm. Hva med tretthetsbrudd? Kan det forekomme i hælen?

Kneet er allerede bedre etter 3 ganger med naproxen.. Kanskje rett og slett en akutt betendelse pga feilbelastning (går på tå pga hælen) og mye sykkel - som jeg ikke er vant til ? Smerten sitter i, eller ved, knoken på innsiden av kne, godt nedenfor kneskålen.

Har vært på MR med hælen, så det kommer kanskje noe ut av det.
Uansett, takk for innspill.

Brukeravatar
kjetil4455
Sted: http://www.facebook.com/KLREHAB
Kontakt:

Legg innav kjetil4455 » 12 okt 2015 20:03

Det er forskjellige typer plantarfascitt. Det er den reelle, hvor fasciet og muskulaturen under fotbladet er problematisk. Det andre er når leggmuskulaturen (ofte soleus) fører til PF-lignende symptomer, gjerne i ett punkt under hælen. Sistnevnte er veldig vanlig hos personer med underpronerte føtter og høy fotbue.

I tillegg vil redusert pronasjon i foten føre til redusert sjokkabsorbsjon; dette kan følgelig belaste kneet på en ugrei måte, over tid.
Det kan hende at du har fått en liten smell i meniscus. En høy fotbue betyr at leggbeinet er innrotert, noe som fører til kompresjon av kneet via popliteus-muskelen. Dette kan kraftig overbelaste kneet over tid.

Foreslår følgende:
Strekk og masser popliteus, soleus og tibialis posterior.
Styrk rectus femoris, ytre hamstring, gluteus maximus og peroneus (alle tre).

Denne protokollen bruker jeg ofte på kundene mine (dersom relevant), med meget gode resultater.
Driver nettstedet www.treningogrehab.no - Les mine artikler nedenfor!

Vondt i ryggen? Klikk HER - Vonde skuldre? LES
Vond nakke? LES - Dårlig holdning? LES

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 30 okt 2015 21:44

Siden du spør om tips ...
Det kan høres ut som om du trener for mye i forhold til din næringsbalanse....En enkel måte å rette på problemet er å spise før du tar en gå eller rolig tur med lite belastning...(greier du ikke å gå må du finne andre måter på varme opp kroppen til at du svetter...)
Dette mener jeg ut i fra din informasjon... pga 4 uker uten frem gang viser at kroppen selv ikke greier å tilføre nok antioksydanter og mere...Som regel for meg er at en mangler antioksydanter,,Tar du eks grønnsaksuppe eller tilskudd og etter på velger å bevege deg eller ta behandling . Etter 2 dager skal du merke bedring vist du er nøye med å bli svett etter vært hoved måltid .Her er frokost og lunch viktigst de andre blir for langt på dag.Tror du må ta mange behandlinger vist du ikke gjør noe av dette selv...pga din lave sirkulasjon i kroppen..som har mange årsaker til at den er lav ....
Husk når du trener er all bevegelse mellom treningene som gir kroppen mulighet til å restuere seg...vist du spiser noe.Så ta ut kona på lufting avogtil gir dobbel utbytte...De som trener å sitter mellom treningene får lite fremgang mener jeg...vist du ikke er 20år og blir varm når damene ser på deg..lang opp i årene ;) . :P
Det samme hender når du tar behandling de varmer bare opp område du er skadet,,,og håper på at du har spist ... :lol:

Brukeravatar
knut42

Legg innav knut42 » 31 okt 2015 12:48

Kneet høres ut som en sekundærskade og feilbelastning av det du opplevde med hælen. Er ingen spesialist, men har pådratt meg sekundærskader i knær og resten av apparatet etter feilbelastning av foten. For min del er rooolig motbakke barføttjogging eller med fivefingers ofte løsningen på smerteproblemer i hæl, akilles, knær og rygg.

Gå tilbake til «Skader»