Vondt framside av legg som ikke går bort

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
martihos
InnleggCOLON 8
RegistrertCOLON 21 Okt 2010 20:03

Vondt framside av legg som ikke går bort

Innlegg martihos » 27 Feb 2016 19:48

Jeg har i et snaut år hatt et problem med vondt på utsiden av leggen. Det et område ca midt på leggen og rett på utsiden av leggbeinet, midt på muskelen kan det virke som.

I starten kjente jeg det bare når jeg syklet på racersykkel og i noen dager senere, men etterhvert har det blitt værre og jeg kjenner det nå også når jeg løper, går på ski, går, bruker elispemaskin og trener styrke...

Etterhvert har jeg fått en svak murrende smerte og litt nummenhet hele tiden, og det blir litt verre hver gang jeg belaster foten. Jeg kan trene ganske lenge uten at det er noe stort problem, men da blir det værre i flere dager etterpå. Jeg har vært hos Ortoped og tatt MR, og utelukket tretthetsbrudd eller beinhinnebetennelse, men ikke funnet ut hva det er. Vi har også lurt på om det kunne være Compartment Syndrom, men da burde vel smerten forsvinne helt når man ikke belaster? Jeg har også prøvd å avlaste i 5-6 uker uten noe særlig forbedring...

Er det noen som har vært borti noe lignende eller har noen tips eller ideer?

Brukerens avatar
kollis
InnleggCOLON 529
RegistrertCOLON 20 Jan 2010 19:38

Re: Vondt framside av legg som ikke går bort

Innlegg kollis » 28 Feb 2016 16:05

Du kan finne deg et boblebad og ta 2-3 g med 40m-1 time....i den.(vist du ikke har hjerte feil,,pga andre kan bruke svaret på seg selv)..først må du spise ortlig mat \normalt før du gjør dette.(mest vegetar for å få lymfene etc til å fungere)
Mangler alder,, tipper du over 30...Dette er enkel måte .Du kan også sykle rolig, over5 t.Gå rolig lenge 3t
Får du mer smerter når du gjør dette ,,er min erfaring de forsvinner når 3-4g...pga skaden er gammel.Etter 6månder def som gammel og da er mer alvorlig,men er fulgt mulig å få til...
Problemet er du må gjøre dette før blodsukkeret ditt er for h...mao tiligst mulig på dagen...Har du lavt ...trener mye kan du se bort fra tidlig...
Er du i tr heim kan jeg hjelpe deg mer...
muskelen din får ikke nok tid til å bli helt bra ...siden du kan trene lenge før den er tilbake i skaden.Derfor overdriv restutisjonen jeg beskrev for deg...også de med hjerte problem forsterker hjerte muskelen med de andre alternativne...muskelen er den samme om det er legg eller hjerte....
vist dere husker på å spise 1 og ikke etterpå skaden blir større uten mat...

martihos
InnleggCOLON 8

Innlegg martihos » 29 Feb 2016 14:17

Jeg forstår ikke... Hvorfor boblebad? Og jeg skjønner ikke sammenhengen i resten av det du skriver... Jeg er 29 år forresten.

Brukerens avatar
kjetil4455
InnleggCOLON 50
RegistrertCOLON 27 Aug 2015 13:06
BostedCOLON http://www.facebook.com/KLREHAB
CONTACTCOLON

Innlegg kjetil4455 » 01 Mar 2016 01:26

Høres ut som enten benhinne eller compartment.

Ved å trykke rundt peroneal-nervens passasje, bør dette reprodusere symptomene dine. Da er det enten snakk om over eller underaktivtet av muskulaturen rundt nerven, og disse vil enten trenge opptrening eller release (helst med nåler).

Dersom release trengs, bør man finne ut hvorfor muskulaturen overarbeider. Gjerne pga svakhet i hofte, eller motsatt side av foten (supinasjon).

Dersom det er benhinne, bør symptomene reproduseres ved å gjennomføre en manuell muskeltest av tibialis anterior.

Prøv disse, og gi tilbakemelding om hva som reproduserer symptomene.
Driver nettstedet www.treningogrehab.no - Les mine artikler nedenfor!

Vondt i ryggen? Klikk HER - Vonde skuldre? LES
Vond nakke? LES - Dårlig holdning? LES

Brukerens avatar
kollis
InnleggCOLON 529

Innlegg kollis » 01 Mar 2016 23:00

hvorfor boble bad da kan du lese ------http://www.dagbladet.no/2016/03/01/sport/fotball/barcelona/neymar/messi/43343013/
Dette er gammelt teori som jeg brukt i mange år....Boble badet oppfører seg nesten like som maskinen barc bruker...Resultatet er nogså likt...

Mangler alder,, tipper du over 30...Dette er enkel måte .Du kan også sykle rolig, over5 t.Gå rolig lenge 3t----- dette var eks på hva kan du også gjøre vist du ikke har boble bad...Å forklare deg teorien bak står i dagbladet...Konkret handler det om at vi mener restitusjon ikke er å sitte rolig...

resten handler om at du må spise før du gjør dette ...og du har svart på at du må gjøre dette tidlig om morgenen.

Brukerens avatar
kollis
InnleggCOLON 529

Innlegg kollis » 03 Mar 2016 15:12

har du forsatt ikke forstått noe??? :shock:

martihos
InnleggCOLON 8

Innlegg martihos » 03 Mar 2016 15:27

Takk, jeg skjønner greia med boblebad nå, og har testet litt med å gå rolig i 2 timer+.

Og så bør man spise godt før man gjør det? Og helst mye grønnsaker? Og helst gjøre det tidlig på morgenen?

Jeg er 29 år og godt trent.

Brukerens avatar
kollis
InnleggCOLON 529

Innlegg kollis » 03 Mar 2016 17:40

riktig....
fordi er du godt trent ,stuper pulsen veldig lavt. see eks pølsa innlagt på sykehus....langrennløperen.
Da blir kroppens evne til å ta til seg næring mye kortere enn andre. eks pølsa hadde 26 i puls dette gir en masse fordeler men bakdelen mener jeg blir næringsopptaket.
Derfor blir gå sone 1 gå tur etc viktigere for godt trente .Du merker når du løper når du er null stilt.Det er et helt annen trykk i løpsteget og teknikken sitter bedre og kroppen greier å produsere mye mer testo...du merker da musklene er mye hardere ..da er alt i orden .Til du har forbrukt all energi eller har fått en infeksjon...
Tillig om morgenen var fordi restitusjonen går raskere når du er ikke for mye utadvent (noe jeg anså var sannsynlig)...(..pølsa er veldig utadvent mener jeg...)
Siden du har gått 2 timer hvordan følte du deg etter på og resten av dagen og dagen etter...

enhancerunning
InnleggCOLON 4
RegistrertCOLON 11 Apr 2016 08:59

Innlegg enhancerunning » 11 Apr 2016 10:15

Høres ut som et mulig kronisk kompartmentsyndrom (Chronic Exertional Compartment Syndrome/CECS)
Ved CECS blir symptomene gradvis mer tydelige, og mer langvarige symptomer etter trening.
Hvis en grundig undersøkelse indikerer CECS og MR ikke viste noe utenom det vanlige, kan det neste skrittet bli NIR spektroskopi (usikker på hvor tilgjengelig dette er i Norge) for å diagnosere (eller utelukke) CECS.

Min mening her er at dette er noe du bør ta kontakt med helsepersonell om. Kronisk kompartmentsyndrom kan i mange tilfeller behandles ved tilrettelagt trening, men i noen tilfeller kreves fasciotomi (kirurgisk behandling). Jo lengre man går jo høyere blir sannsynligheten for at kirurgi er nødvendig.
Iflg en studie fra 2012 (referanse)kan endringer i løpeteknikk være med å hjelpe, etter 6 ukers teknikktrening der de gradvis tilpasset seg forfotlanding, klarte de å unngå operasjon i samtlige deltakere (riktignok en liten gruppe så ikke akkurat bunnsolid forskning, men verdt å prøve)

Mvh Yngve
ENHANCE Running

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 2 og 0 gjester