Plages i hofteleddsbøyer/lyske

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
Zatopek
InnleggCOLON 23
RegistrertCOLON 01 Mar 2016 21:16

Plages i hofteleddsbøyer/lyske

Innlegg Zatopek » 25 Apr 2016 20:20

Hei. Jeg merker smerter i dette området under løpeturer, men enda mer etter dem og mens jeg hviler hjemme. Det kan være ubehagelig å løfte en strak fot for eksempel, da kjenner jeg at hofteleddsbøyern sliter. Hva kan dette komme av? Bør jeg tøye mest mulig, eller unngå å tøye? Bør jeg trene masse kjernemuskualtur? Jeg har løpt mye i vår.

hailegeraldo
InnleggCOLON 115
RegistrertCOLON 06 Sep 2012 14:36

Re: Plages i hofteleddsbøyer/lyske

Innlegg hailegeraldo » 27 Apr 2016 11:37

Jeg skal ikke påberope meg å være i nærheten av å stille en diagnose, men jeg vil gi deg en anbefaling ut fra egne erfaringer:

Ikke prøv å bøte på en stresset/plaget muskel med økt styrketrening.

LETT - VELDIG LETT - styrketrening med påfølgende tøyinger har jeg mer tro på. Og: Søk råd så snart som mulig. Få hjelp til å finne ut hvor skaden sitter, hvordan den har kommet, og hvordan du best behandler den.

Du er vel ferdig med trassalderen. (Noe jeg burde ha sagt til meg selv langt tidligere...)

Zatopek
InnleggCOLON 23

Innlegg Zatopek » 28 Apr 2016 15:34

Takk for fint svar.

Jeg søker råd både her, på google og blant dyktige løpsvenner. Men svarene spriker. Plagen er dessuten langt ifra så stor at jeg føler det er dags for å ta det videre (til hvor i så fall?). På gunn av de sprikende svarene, så vet jeg ikke riktig hva jeg skal tro eller gjøre. Angående ditt snakk om muskelskade, så er det vel i mitt tilfelle like mye senene som er problemet (lyska og hofteleddsbøyer). Jeg kjenner også tidvis smerte i selve hofta, og litt i innvendige lyskefester eller hva vi skal kalle det.

hailegeraldo
InnleggCOLON 115
RegistrertCOLON 06 Sep 2012 14:36

Innlegg hailegeraldo » 28 Apr 2016 17:47

Det er kanskje mest nærliggende å tro at det er snakk om overbelastede muskler/sener, og først og fremst trenger de nok ro og økt blodgjennomstrømning. Derfor tror jeg rolig trening og tøying er best. Men diagnosen må absolutt stilles. Manuellterapeuter, naprapater, fysioterapeuter, osteopater... Valgene er mange til hvem som kan hjelpe deg. Google gjerne muskelkart for å se hvordan du ser ut inni. Selv har jeg problemer med psoasmusklene, noe jeg fikk hjelp til å finne ut av. Det kan nesten relateres til dine plager med det du kaller "innvendige lyskefester". Eller du kan ha den kjente fotball- og løperskaden Gilmores groin. Akkurat hvor skaden/plagene dine sitter er det nok ikke lett å finne ut av uten å ha god erfaring på området. Finn en behandler som har kunnskap på området, og bestill en time. Still godt forberedt slik at du kan beskrive hva som trigger plagene, og oppdater deg gjerne på din indre anatomi. Det hjelper deg i diskusjon med terapeuten.

Min psoas (som altså er vår indrefilet på kjøttspråket) har plaget meg nå snart et år. Hadde jeg gått tidligere til terapeut, hadde jeg sikkert kunne starte rehab før jeg lot skaden gå så langt.
For noen år siden hadde jeg tilsvarende problemer med piriformis (falsk isjias), noe jeg fikk undersøkt tidlig, og den ble jeg raskt kvitt med riktige øvelser.
En terapeut-time koster gjerne 600-800 kroner. Du skal ha fått greie på mye i løpet av 2-3 konsultasjoner. Det forutsetter at du er villig til å behandle deg selv. Be om hjelp til selvhjelp.

Zatopek
InnleggCOLON 23

Innlegg Zatopek » 28 Apr 2016 18:42

Takk igjen. Dine tips skal vurderes, først og fremst dersom problemene vedvarer i samme grad. Noe jeg finner litt snodig er det at jeg kjenner dette mer når jeg hviler og slenger foten opp på en krakk eller lignende, enn hva tilfellet er når jeg er ute og løper. Kanskje dette har med oppvarming av muskulaturen å gjøre. Dessuten har problemene vært ganske så stabilt småplagsomme over noen uker nå. Verken mer eller mindre.

marygarce84
InnleggCOLON 1
RegistrertCOLON 03 Mai 2016 21:31

Innlegg marygarce84 » 03 Mai 2016 21:33

Thanks for share such kind of informative article that helps a lot . i also wrote some articles on Interior Design you can check at http://www.sbid.org
Thanks Again

Brukerens avatar
kjetil4455
InnleggCOLON 50
RegistrertCOLON 27 Aug 2015 13:06
BostedCOLON http://www.facebook.com/KLREHAB
CONTACTCOLON

Innlegg kjetil4455 » 03 Mai 2016 21:44

Zatopek skrevColonHei. Jeg merker smerter i dette området under løpeturer, men enda mer etter dem og mens jeg hviler hjemme. Det kan være ubehagelig å løfte en strak fot for eksempel, da kjenner jeg at hofteleddsbøyern sliter. Hva kan dette komme av? Bør jeg tøye mest mulig, eller unngå å tøye? Bør jeg trene masse kjernemuskualtur? Jeg har løpt mye i vår.

Antakeligvis er det snakk om svakhet i enten rectus femoris eller pectineus. Det kan også være svakhet i psoas, som er ekstremt vanlig.

Vonde muskler er nesten alltid SVAKE muskler, så prøv å trene dem først.
Artikkel her:
http://treningogrehab.no/hoftesmerter-s ... ilisering/

Du finner øvelsene her.
http://treningogrehab.no/artikler/#Videobibliotek
Driver nettstedet www.treningogrehab.no - Les mine artikler nedenfor!

Vondt i ryggen? Klikk HER - Vonde skuldre? LES
Vond nakke? LES - Dårlig holdning? LES

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 1 og 0 gjester