Beinhinnebetennelse vs. tretthetsbrudd

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
gmole
InnleggCOLON 2
RegistrertCOLON 23 Mai 2016 15:08

Beinhinnebetennelse vs. tretthetsbrudd

Innlegg gmole » 23 Mai 2016 15:45

Har de siste ukene opplevd moderate smerter på innsiden av nedre del av tibula ved løping, særlig på hardt underlag og ved hurtig løp i utforbakke. Tenkte først det ville gå greit over av seg selv og bare var litt standard småvondt forbundet med regelmessig løping etter lang inaktivitet, men etter litt googling ble jeg engstelig for at det kan være et begynnende tretthetsbrudd.

Spørsmålet mitt er for det første hvorvidt det finnes noen god måte og selv skille smerter som skyldes begynnende stressbrudd og en beinhinnebetennelse? Har lest en del rundt, og har forstått det sånn at typisk for tretthetsbrudd er: (i) Økende smerte utover økten/smerte som kommer mot slutten av økten (ii) Hinketest gir smerte ved kun ett hopp og (iii) smerten er mer punktallokert. For beinhinnebetennelse har man typisk (i) Smerte fra start, men som avtar litt inn i økten, (ii) ikke smerte før etter en del hopp ved hinketest og (iii) smerte over et lengre område, i tillegg til noe "ruglete" struktur hvis man kjenner på beinet. Stemmer dette, og finnnes det eventuelt flere måter å skille på uten MR?

Og til dere som har hatt tretthetsbrudd: Hvor smertefullt er det egentlig når det har kommet så langt at fullstendig hvile er påkrevd? Er det mulig å ha et ordentlig tretthetsbrudd med kun lette/moderate sporadiske smerter ved betydelig belastning?

Brukerens avatar
knut42
InnleggCOLON 476
RegistrertCOLON 21 Jan 2010 11:16

Re: Beinhinnebetennelse vs. tretthetsbrudd

Innlegg knut42 » 23 Mai 2016 20:41

Du må ta en røntgen side- og frontprojeksjon for å få avgjort om det er det ene eller det andre. Smerte er individuelt, noen har lav toleranse og andre har høy. Jeg har gått med brudd i leggen og trodd at det bare var revmatismen, som forøvrig grodde av litt skjevt etter å ha tatt noen uker pause.

Brukerens avatar
kjetil4455
InnleggCOLON 49
RegistrertCOLON 27 Aug 2015 13:06
BostedCOLON http://www.facebook.com/KLREHAB
CONTACTCOLON

Re: Beinhinnebetennelse vs. tretthetsbrudd

Innlegg kjetil4455 » 26 Mai 2016 10:32

gmole skrevColonHar de siste ukene opplevd moderate smerter på innsiden av nedre del av tibula ved løping, særlig på hardt underlag og ved hurtig løp i utforbakke. Tenkte først det ville gå greit over av seg selv og bare var litt standard småvondt forbundet med regelmessig løping etter lang inaktivitet, men etter litt googling ble jeg engstelig for at det kan være et begynnende tretthetsbrudd.

Spørsmålet mitt er for det første hvorvidt det finnes noen god måte og selv skille smerter som skyldes begynnende stressbrudd og en beinhinnebetennelse? Har lest en del rundt, og har forstått det sånn at typisk for tretthetsbrudd er: (i) Økende smerte utover økten/smerte som kommer mot slutten av økten (ii) Hinketest gir smerte ved kun ett hopp og (iii) smerten er mer punktallokert. For beinhinnebetennelse har man typisk (i) Smerte fra start, men som avtar litt inn i økten, (ii) ikke smerte før etter en del hopp ved hinketest og (iii) smerte over et lengre område, i tillegg til noe "ruglete" struktur hvis man kjenner på beinet. Stemmer dette, og finnnes det eventuelt flere måter å skille på uten MR?

Og til dere som har hatt tretthetsbrudd: Hvor smertefullt er det egentlig når det har kommet så langt at fullstendig hvile er påkrevd? Er det mulig å ha et ordentlig tretthetsbrudd med kun lette/moderate sporadiske smerter ved betydelig belastning?

Hvis foten din mangler pronasjon eller supinasjon, vil dette øke trykket på tibia under gangemønstret.
Start der. Øvelsene finner du her:

http://treningogrehab.no/peroneus-longu ... s-tertius/ for å øke pronasjon
http://treningogrehab.no/tibialis-posterior/ for å øke supinasjon
Driver nettstedet www.treningogrehab.no - Les mine artikler nedenfor!

Vondt i ryggen? Klikk HER - Vonde skuldre? LES
Vond nakke? LES - Dårlig holdning? LES

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 2 og 0 gjester