Kraftig hamstringskade - tips til opptrening?

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
Brukerens avatar
Bjørn Fra Land
InnleggCOLON 251
RegistrertCOLON 18 Jan 2010 17:51
BostedCOLON Trondheim
CONTACTCOLON

Kraftig hamstringskade - tips til opptrening?

Innlegg Bjørn Fra Land » 26 Jun 2016 10:36

Sist helg snublet jeg i en stein og falt framover. Jeg forsøkte holde meg på beina ved å "kaste fram" venstrefoten, omtrent som en lengdehopper som lander, men det ble bare den ene foten. Dermed fikk jeg all tyngde med i en full strekk i hamstringsmuskulaturen og jeg kjente umiddelbart en ubehagelig følelse bak i låret. Jeg måtte hinke to km ned fra Estenstadmarka før jeg fikk skyss med naboen, og la på en ispose.

Legen konstaterte at muskulaturen ikke var fullstendig avrevet, men det var hovent og allerede svært vondt. jeg fikk en syvdagers kur med Arcoxia og ble anbefalt fysioterapi. I følge legen, som har bra idrettsbakgrunn, er det bra hvis låret blir blått, for da har den indre blødningen trukket gjennom hinna som ligger rundt musklene(?) og bedringsprosessen skulle visst gå raskere. Han antydet en måned mot tre til fire måneder om ikke blodet trengte gjennom. Slik ser skaden ut etter ei uke: https://www.endomondo.com/resources/gfx ... 12/big.jpg så det er vel bra da, sjøl om det ser ille ut. Resten av helga satt jeg for det meste rolig med foten litt hevet, slik det er anbefalt på nettet.

Hvilke erfaringer og anbefalinger har andre her, om opptrening, tøying, fysioterapi eller andre ting, ;)
Fortsett å løpe...

Brukerens avatar
kjetil4455
InnleggCOLON 49
RegistrertCOLON 27 Aug 2015 13:06
BostedCOLON http://www.facebook.com/KLREHAB
CONTACTCOLON

Re: Kraftig hamstringskade - tips til opptrening?

Innlegg kjetil4455 » 30 Jun 2016 21:25

Du skal IKKKKKE tøye en strukket muskel!

Den trenger eksentrisk opptrening.
30 reps, lett vekt, veldig sakte reps med fokus på eksentrisk. Dette vil regenerere fiberne.
Driver nettstedet www.treningogrehab.no - Les mine artikler nedenfor!

Vondt i ryggen? Klikk HER - Vonde skuldre? LES
Vond nakke? LES - Dårlig holdning? LES

Brukerens avatar
Bjørn Fra Land
InnleggCOLON 251
BostedCOLON Trondheim
CONTACTCOLON

Innlegg Bjørn Fra Land » 03 Jul 2016 04:47

Takk for svar.

Du skal IKKKKKE tøye en strukket muskel!
Nei, det gir mening. Foreløpig har jeg ikke gjort noe annet enn å gå og sykle litt.
Det er fremdeles vondt, ikke bare bak på lår og legg, men også på fremsiden lengst ned på leggen.
Det er litt vondt i den andre foten og, men det tror jeg mest kommer av at jeg kompenserer og belaster den feil.

Den trenger eksentrisk opptrening.
30 reps, lett vekt, veldig sakte reps med fokus på eksentrisk. Dette vil regenerere fiberne

Er det spesielle øvelser du kan anbefale?
Fortsett å løpe...

Brukerens avatar
kjetil4455
InnleggCOLON 49
CONTACTCOLON

Innlegg kjetil4455 » 03 Jul 2016 20:45

Hamstring curls og strakmark, men start meget rolig og ha - som sagt - fokus på eksentrisk fase.

Brukerens avatar
Bjørn Fra Land
InnleggCOLON 251
BostedCOLON Trondheim
CONTACTCOLON

Innlegg Bjørn Fra Land » 05 Jul 2016 03:27

Ok, takk! ;)
Fortsett å løpe...

Brukerens avatar
Bjørn Fra Land
InnleggCOLON 251
BostedCOLON Trondheim
CONTACTCOLON

Innlegg Bjørn Fra Land » 19 Jul 2016 11:10

Kort innpå og rapporterer om skadeutviklingen. Jeg fulgte rådet til Kjetil og har kun trent hamstringsmuskulaturen "eksentrisk med lett vekt" ;)
Jeg har "måttet" trene styrke mer enn vanlig, men har også i et par uker prøvd meg forsiktig med gå/løpe(jogge)turer i skogsterreng. Har ikke klart å la være! :oops: Det er nå akkurat en måned siden skaden oppstod. Det gjør ikke så vondt annet enn om jeg plutselig får "strekt" musklene. Når jeg løper blir jeg "sliten" i hele beinet og får "småvondt" andre steder fordi jeg nok kompenserer. Tenker å fortsette med styrketreningen og forsiktig øke fart og lengde på turene. God sommer! ;) ;)
Fortsett å løpe...

Brukerens avatar
kjetil4455
InnleggCOLON 49
CONTACTCOLON

Innlegg kjetil4455 » 19 Jul 2016 14:12

Fortsett med eksentrisk trening. Sakte eksentrisk fase. Øk vekt gradvis. Lykke til og god sommer!

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 2 og 0 gjester