Side 1 av 1

Kraftig hamstringskade - tips til opptrening?

Lagt inn: 26 jun 2016 10:36
av Bjørn Fra Land
Sist helg snublet jeg i en stein og falt framover. Jeg forsøkte holde meg på beina ved å "kaste fram" venstrefoten, omtrent som en lengdehopper som lander, men det ble bare den ene foten. Dermed fikk jeg all tyngde med i en full strekk i hamstringsmuskulaturen og jeg kjente umiddelbart en ubehagelig følelse bak i låret. Jeg måtte hinke to km ned fra Estenstadmarka før jeg fikk skyss med naboen, og la på en ispose.

Legen konstaterte at muskulaturen ikke var fullstendig avrevet, men det var hovent og allerede svært vondt. jeg fikk en syvdagers kur med Arcoxia og ble anbefalt fysioterapi. I følge legen, som har bra idrettsbakgrunn, er det bra hvis låret blir blått, for da har den indre blødningen trukket gjennom hinna som ligger rundt musklene(?) og bedringsprosessen skulle visst gå raskere. Han antydet en måned mot tre til fire måneder om ikke blodet trengte gjennom. Slik ser skaden ut etter ei uke: https://www.endomondo.com/resources/gfx ... 12/big.jpg så det er vel bra da, sjøl om det ser ille ut. Resten av helga satt jeg for det meste rolig med foten litt hevet, slik det er anbefalt på nettet.

Hvilke erfaringer og anbefalinger har andre her, om opptrening, tøying, fysioterapi eller andre ting, ;)

Re: Kraftig hamstringskade - tips til opptrening?

Lagt inn: 30 jun 2016 21:25
av kjetil4455
Du skal IKKKKKE tøye en strukket muskel!

Den trenger eksentrisk opptrening.
30 reps, lett vekt, veldig sakte reps med fokus på eksentrisk. Dette vil regenerere fiberne.

Re: Kraftig hamstringskade - tips til opptrening?

Lagt inn: 03 jul 2016 04:47
av Bjørn Fra Land
Takk for svar.

Du skal IKKKKKE tøye en strukket muskel!
Nei, det gir mening. Foreløpig har jeg ikke gjort noe annet enn å gå og sykle litt.
Det er fremdeles vondt, ikke bare bak på lår og legg, men også på fremsiden lengst ned på leggen.
Det er litt vondt i den andre foten og, men det tror jeg mest kommer av at jeg kompenserer og belaster den feil.

Den trenger eksentrisk opptrening.
30 reps, lett vekt, veldig sakte reps med fokus på eksentrisk. Dette vil regenerere fiberne

Er det spesielle øvelser du kan anbefale?

Re: Kraftig hamstringskade - tips til opptrening?

Lagt inn: 03 jul 2016 20:45
av kjetil4455
Hamstring curls og strakmark, men start meget rolig og ha - som sagt - fokus på eksentrisk fase.

Re: Kraftig hamstringskade - tips til opptrening?

Lagt inn: 05 jul 2016 03:27
av Bjørn Fra Land
Ok, takk! ;)

Re: Kraftig hamstringskade - tips til opptrening?

Lagt inn: 19 jul 2016 11:10
av Bjørn Fra Land
Kort innpå og rapporterer om skadeutviklingen. Jeg fulgte rådet til Kjetil og har kun trent hamstringsmuskulaturen "eksentrisk med lett vekt" ;)
Jeg har "måttet" trene styrke mer enn vanlig, men har også i et par uker prøvd meg forsiktig med gå/løpe(jogge)turer i skogsterreng. Har ikke klart å la være! :oops: Det er nå akkurat en måned siden skaden oppstod. Det gjør ikke så vondt annet enn om jeg plutselig får "strekt" musklene. Når jeg løper blir jeg "sliten" i hele beinet og får "småvondt" andre steder fordi jeg nok kompenserer. Tenker å fortsette med styrketreningen og forsiktig øke fart og lengde på turene. God sommer! ;) ;)

Re: Kraftig hamstringskade - tips til opptrening?

Lagt inn: 19 jul 2016 14:12
av kjetil4455
Fortsett med eksentrisk trening. Sakte eksentrisk fase. Øk vekt gradvis. Lykke til og god sommer!