Plutselig sting på høyre side uten grunn

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
Løpegutten
InnleggCOLON 38
RegistrertCOLON 05 Feb 2016 23:45

Plutselig sting på høyre side uten grunn

Innlegg Løpegutten » 01 Jul 2016 14:51

Jeg opplever sting for tiden, og det er det liten grunn til. Har plutselig fått sting nå som jeg er i enda bedre form enn før(løper 5 km på 17 minutter), og verken spiser for mye eller drikker for mye eller gjør noe annet som ikke er lurt i forkant av treningen.

De tre øktene jeg har hatt de siste dagene har det vært sting i i alle tre øktene. Den første dagen oppsto sting etter ca. 7 km, i går kom det mye fortere, ca. etter 1,5 km og måtte bryte økten, og i dag etter ca. 6 km. Alle øktene har vært rolige med unntak av den første dagen.

Noen som har opplevd noe lignende? Kan det hende at jeg ikke puster riktig rett og slett?? For jeg skjønner ingenting av hvorfor jeg plutselig blir rammet av dette nå. På forhånd, takk :)

Brukerens avatar
kjetil4455
InnleggCOLON 49
RegistrertCOLON 27 Aug 2015 13:06
BostedCOLON http://www.facebook.com/KLREHAB
CONTACTCOLON

Re: Plutselig sting på høyre side uten grunn

Innlegg kjetil4455 » 01 Jul 2016 19:03

Antakeligvis et pusteproblem.
Mangel på oksygen er - i min erfaring - årsaken til sting.

Det kan også være svakhet i intercostalene, noe som igjen er et tegn på pustedysfunksjon.

http://treningogrehab.no/viktigheten-av ... teteknikk/
Driver nettstedet www.treningogrehab.no - Les mine artikler nedenfor!

Vondt i ryggen? Klikk HER - Vonde skuldre? LES
Vond nakke? LES - Dårlig holdning? LES

Løpegutten
InnleggCOLON 38

Innlegg Løpegutten » 01 Jul 2016 23:48

Hei Kjetil, og takk for svaret- jeg skal lese artikkelen grundig- og kom også til konklusjonen at du også har skrevet den artikkelen, så du har nok peiling tenker jeg :D

Rune60
InnleggCOLON 66
RegistrertCOLON 22 Sep 2015 16:11

Innlegg Rune60 » 02 Jul 2016 12:27

Som du ser under innlegget her, så var jeg en gang i stand til sub 40 på 10-km. På den tiden hadde jeg også problemer med sting og ble rådet til å puste i takt med steget. Ved rolig løping holder dette: Inn-Inn-Ut-X Når tempoet øker går jeg over til: Inn-Inn-Ut

Dette startet jeg med for mange år siden og har blitt en automatisk sak for meg nå. Det hjalp den gangen meget godt på holdproblemet og jeg har ikke vært plaget siden.

Lykke til!
10 km: 39:45 for noen år siden.....

Løpegutten
InnleggCOLON 38

Innlegg Løpegutten » 08 Jul 2016 01:36

Det var nok pustemønsteret mitt som gjorde utslaget. Er i full gang med å lære meg Inn-inn-ut kontra inn-inn-inn-ut-ut-ut som jeg alltid gjorde før. Takk for ditt svar også Rune :D

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 1 og 0 gjester