Intense smerter ut fra lysken

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
Run

Intense smerter ut fra lysken

Legg innav Run » 30 apr 2010 12:05

Løper ca 80-90km i uka, den siste mnd litt mer. Kjenner ikke noe når jeg løper, men etter treningen eller på jobb. Da kommer det ut av det blå en mystisk strøle-brenn-vond smerte ut fra lysken og ut i låret på fremsiden. Varer ikke mer enn i maks 10 sek, kommer nå oftere, ca 2 ganger om dagen. Bare venstre bein. Hva kan dette være? Tar 2 dager løpefri.. :evil:

dr.fysio
Sted: asker

Re: Intense smerter ut fra lysken

Legg innav dr.fysio » 30 apr 2010 15:23

hei!
gå til legen og ber om rtg. dette kan være pga ryggen ( lumbalcolumna). Det er lurt å ta pause. Skriv etterpå hva var på rtg.
dr.fysio

Run

Legg innav Run » 30 apr 2010 16:41

Ja takk, dersom som det ikke forsvinner bør jeg vel ta en tur til legen, men hva så om det er lumbalcolumna? Løpingen er jo smertefri, foreløpig. Er dette mest trolig fra løpingen eller tunge løft på jobb? Skal løpe København maraton om 3 uker, så noen lengre pause utgår. Vet du om noen øvelse jeg kan ta, evt ting jeg bør unngå.. ikke si løping ;)

dr.fysio
Sted: asker

Legg innav dr.fysio » 01 mai 2010 15:53

hei run!
Ok, du bør å gå til legen så snart så mulig. Rtg skal vise hva som skjer i ryggen. Jeg synes at" noe" presser på nerve som går ned til bena. Jeg skal ikke skrive mer detaliert, fordi jeg vil at du forstår det. det " noe" kan være mellomvirvelskivebrok, eller noe annet. Hva slags jobb har du? Ta en enkelt test: legg deg på magen og løft skuldrene opp slikk at armene " jobber" løfter og rumpa og ryggen er avslappet. Gjør det bare til smertegrensen IKKE MER!! Gjør det 5 ganger og skriv etterpå hvor høy klarte du. Klarte du ligge på magen uten vondt i ryggen eller i lysken?
Vi kan prøve å teste deg via forum :)
Hvis er det ryggen ( prolaps) start om tre uker synes jeg at er alt for tidlig men det er du som bestemmer og til i dag vet jeg ikke så mye enda. Ta test og skriv mer..
dr.fysio

Run

Legg innav Run » 01 mai 2010 20:19

Hei igjen, jeg klarte å løfte armene ca 10cm, men er jo stiv og støl i muskler i hele kroppen da, da jeg aldri har tøyet ut en muskel :oops: .. Kjenner ikke noen større smerte av denne øvelsen, bare litt i korsryggen. Når jeg tenker meg om kan problemet være fra jobb løfting. Prøver å roe meg ned der først før jeg gjør noe m løpingen. Fått tips fra en erfaren løper om å komme meg neda mer bort fra asfalten og inn i skogen, og å bruke forskjellige sko på treningsturene oftere. Takk. :)

Gå tilbake til «Skader»