Tretthetsbrudd i leggen

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
hanek
Innlegg: 5
Registrert: 04 mai 2010 20:42

Tretthetsbrudd i leggen

Legg innav hanek » 04 mai 2010 20:53

Hei
Jeg løper ca 6-7 mil i uka på asfalt. Siden påske har jeg hatt plager på baksiden av leggene. Etter en intervalløkt for 3 uker siden klarte jeg ikke å gå ordentlig etterpå. Tok MR og Rønktgen på fredag, og bildene viser at jeg har et tretthetsbrudd i øvre del av leggen (en liten bruddlinje på bildet). Har fått beskjed om å gå med krykker i 8 uker (uten å belaste beinet). Dette er naturligvis kjempeleit og jeg er rastløs allerede.
Noen som har eller har hatt dette ? erfaringer ? hva kan jeg trene alterativt for å vedlikeholde styrke/kondisjon?
Er takknemlig for seriøse svar

Hellerud
Innlegg: 709
Registrert: 18 jan 2010 19:25

Re: Tretthetsbrudd i leggen

Legg innav Hellerud » 14 mai 2010 23:55

jeg har vært mye skadet jeg de siste 15åra,men aldri har jeg måtte ta treningspause av den grunn......første gang jeg var skadet fikk jeg beskjed om at når en var skadet måtte man trene alternativt og viktig var det å øke treningsmengden fordi man ikke fikk trent hardt nok.
Det er bare fantasien som stopper en å trene.......Hadde prolabs for 15år siden,da satt jeg på sykkel den første uka...innendørs .....og første økta var da 2t30min ergometersykkel.......andre økta var styrke.
Så kunne jeg gradvis begynne å gå på rulleski og jogge........Formen holdt seg usedvanlig bra.
Med tretthetsbrudd i leggen,vil jo staking på rulleski,løping i vann og svømming + styrketrening være ufarlige treningsmetoder.sikkert andre ting også,som padling,roing osv.....

mol
Innlegg: 3
Registrert: 25 mai 2010 16:03

Re: Tretthetsbrudd i leggen

Legg innav mol » 25 mai 2010 16:27

Hadde tretthetsbrudd i leggen for to år siden. Ble også anbefalt å gå med krykker med orket det ikke. Tok derfor ca 10 uker før det ble bra igjen. Syklet og gikk på rulleski. I tillegg hadde jeg etterhvert noen motbakkeintervaller på mølle hvor jeg satte den på maks helning og gikk istedet for å løpe.

Problemet er at når du først får tretthetsbrudd så kommer det lett igjen. Merket det sommeren etter og igjen nå for noen uker siden. Men så lenge man blir obs på det på et tidlig stadium holder det å moderere løping litt+løpe mer i skogen enn på asfalt. Og ta noen turer i fjellet. Funket bra for meg ifjor. Løp Oslo Maraton med kun tre lange løpeturer ifjor. Hadde byttet ut de fleste lange løpeturene med sykkel (ca 7-8 3timers turer) når jeg kjente tendens til tretthetsbrudd. Det funket bra.


Gå tilbake til «Skader»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester