Overbelastet legg? Snålt skadested jeg ikke finner mye om ved googling

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
Brukerens avatar
torolav
InnleggCOLON 140
RegistrertCOLON 08 Jun 2012 10:44

Overbelastet legg? Snålt skadested jeg ikke finner mye om ved googling

Innlegg torolav » 10 Okt 2016 12:18

Hei,

Ved et par tilfeller har den ene leggen slått seg vrang. Det føles litt som en veldig kraftig gangsperre/stølhet, og har kommer relativt gradvis på løpetur (ila noen minutter fra det starter til det blir ille). Begge gangene har det gått seg til etter en uke med litt lavere belastning. Det er altså ikke like vondt som en strekk.

Smerten oppstår på baksiden av leggen, akkurat der den ytterste muskelen møter den innerste (gastrocnemus møter soleus - navn fritt fra hukommelsen)

Det er altså ikke lokalisert i "vanlige" skadesteder som akilles og beinhinne.

Akkurat nå går det jo fint, men så har det oppstått litt "ut av det blå". Siden jeg ikke helt forstår hvorfor de oppstod, og hva jeg kan/bør gjøre for å hindre at skaden dukker opp igjen, så tenkte jeg å høre om noen på forumet har erfaring med lignende skader? Gjerne med en oppskrift på "fiks"? :)
*2xSRM: 27:45 *10 km: 43:13 *Halvm:1:37:25

Brukerens avatar
knut42
InnleggCOLON 476
RegistrertCOLON 21 Jan 2010 11:16

Re: Overbelastet legg? Snålt skadested jeg ikke finner mye om ved googling

Innlegg knut42 » 11 Okt 2016 08:47

Ensidig trening på jevnt underlag? En av de dypere venene i klem?

Finner du noe her?
http://www.triggerpointtherapist.com/bl ... heel-pain/

Roger
InnleggCOLON 136
RegistrertCOLON 19 Jan 2010 09:14

Innlegg Roger » 11 Okt 2016 08:52

Høres ut som en klassisk gammelmannslegg :-)

En krampelignende tilstand (ikke akutt krampe som hos fotballspillere i ekstraomganger :-), men en litt seigere art som sakte drar seg til og blir en stram klump.

Smertene dine kommer jo tydeligvis fra muskelbuken til selve gastrocnemius (innside eller ytterside? Soleus ligger jo under gastrocnemius...), og ut fra beskrivelsen, at det drar seg til, er det nærliggende å tenke krampe.

Treneren til Ingvill Måkestad Bovim (Knut Jæger Hansen) sier følgende om fenomenet:

- Den typiske karakteren er nok en mann i 40-årene som trente mye i yngre år, og som ikke innser at kroppen har forfalt mer enn hodet siden den gang, ler han.
En vanlig belastningsskade kalles da også «gammelmannslegg».
Dette er leggene til løpere fra 35-40 år og oppover, som får krampe i leggene så fort man tenker på å løpe litt på tå eller lenge på hardt underlag, opplyser Knut Jæger Hansen.
Det begynner gjerne med stivhet under løping, og en murrende smerte som ender i fordervelse - altså krampe, om du ikke senker tempoet eller stopper.

Sikkert lurt med tøyinger, massasje, endring av løpsunderlag, skotype og fart.

Høy fart, hardt underlag, forfotløping og lav dropp er nok faktorer som vil forverre tilstanden.

Med freske fraspark

Roger Vestrum
aka Land-distanseløperen
http://www.rogervestrum.blogspot.no

Brukerens avatar
torolav
InnleggCOLON 140
RegistrertCOLON 08 Jun 2012 10:44

Innlegg torolav » 11 Okt 2016 10:23

- Den typiske karakteren er nok en mann i 40-årene som trente mye i yngre år, og som ikke innser at kroppen har forfalt mer enn hodet siden den gang, ler han.
En vanlig belastningsskade kalles da også «gammelmannslegg». Dette er leggene til løpere fra 35-40 år og oppover,...

Ha ha - spot on! Er 38 år og aktiv skiløper før 20-årene, så faller nok inn i kategorien som er utsatt.
Mentalt er jeg helt sikkert yngre, men det hjelper vel ikke på leggene... :?

Fart...eller "forsøk på fart" beskriver også det jeg gjorde på våren.

Ok. Oppskriften vil da være å bruke Asics DS Trainer litt oftere (har også Mizuno Hitogami), oppsøke skogen oftere, og kanskje gjennoppta tøying av legger (drev med det....en gang i forrige årtusen)
Videosnutten fra "triggerpointtherapist.com" skal jeg også sjekke ut.

"Gammelmannslegg"...det er rart med det. Med en gang man har et navn på diagnosen, så føles det også positivt :)
*2xSRM: 27:45 *10 km: 43:13 *Halvm:1:37:25

Brukerens avatar
kjetil4455
InnleggCOLON 49
RegistrertCOLON 27 Aug 2015 13:06
BostedCOLON http://www.facebook.com/KLREHAB
CONTACTCOLON

Innlegg kjetil4455 » 11 Okt 2016 21:30

Den vanligste årsaken jeg finner hos personer med legg og øvrig achillesproblematikk, er at de ikke klarer å heve hælen uten å knipe tærne. Dette er en grov dysfunksjon for noen som driver med langkjøring.

Med rett kne, se om du klarer å plantarflektere (sammentrekke achilles) uten å bøye tærne.
Hvis ikke - som er veldig vanlig - masser flexor digitorum longus (rett på innsiden av tibia, der legghinna pleier å svi) før opptrening av legg m stående tåhev. Unngå å knipe tærne under opptreningen.

Det kan også være problem relatert til pronasjon og supinasjon, f.eks irritasjon av tibialis posterior. Men da bør du nesten legge ut litt mer info, gjerne et bilde av nøyaktig skaderegion + kanskje et bilde av føttene dine.
Driver nettstedet www.treningogrehab.no - Les mine artikler nedenfor!

Vondt i ryggen? Klikk HER - Vonde skuldre? LES
Vond nakke? LES - Dårlig holdning? LES

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 2 og 0 gjester