Stive legger etter omlegging til forfotløping

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
Carl-Eirik

Stive legger etter omlegging til forfotløping

Legg innav Carl-Eirik » 14 mai 2010 23:20

Har lagt om fra hælløper til å lande på forfot når jeg løper. Har vært utrolig flink (synst jeg selv) til å gå forsiktig frem. Har økt lengden gradvis, og det har gått fint. Litt stive legger, men ikke verre enn forventet.. Intill denne uka, nå sitter det som felestreger på utsiden av begge leggene, har prøvd å tøye/massere uten at det hjelper noe særlig.
Noen som har gode råd, tips for hvordan leggene mine skal bli bra igjen? Tøye øvelser?

Brukeravatar
knut

Re: Stive legger etter omlegging til forfotløping

Legg innav knut » 15 mai 2010 22:28

Er en selv en treg sedat løper som begynner å bruke forfot i stedet for mellomfot. Å lande på forfot i nedoverbakke, eksentrisk trening, kompresjonssokker, gradvis tilnærming og Kondis' spenstprogram fungerer bra.

Edit: Spenstprogram for løpere:
http://bildr.no/view/621452

Bilde

Gulo

Legg innav Gulo » 16 mai 2010 18:18

Jeg har fått vondt i forfoten etter å ha skiftet til forfotløping :cry: Det gjør vondt i benene som går utover til tærne når jeg legger vekt på forfoten. Så nå må jeg nok bare finne fram sykkelen. (KJEDELIG)

CoolRunning
Sted: Oslo

Legg innav CoolRunning » 21 mai 2010 08:03

Samme her. Leggmuskelaturen er blitt fullstendig stive etter at jeg begynte å legge om til forfotløping fra mellomfotløping. Lurer på om ikke intervall/konkurranse-skoene har for lite demping for mine bein (Asics ds racer), eller klanskje det vil være bedre om overgangen kun løpes inn med sko med god demping. Noen som har erfaring med hvor lang tid det tar å legge om steget?
Sesongens mål: Maraton sub 3.00,00 1/2 maraton sub 1.18.00 10 km sub 36.00 og Sognsvann Rundt sub 11.00

Brukeravatar
sodalo
Sted: Kyrksæterøra

Legg innav sodalo » 04 jun 2010 13:14

Tror løsningen på stive legger er varisjon i underlaget (asfalt/grus/terreng). Samt kjøre styrketrening for leggene + drill/teknikkøvelser som stresser leggene.

Gulo skrev:Jeg har fått vondt i forfoten etter å ha skiftet til forfotløping :cry: Det gjør vondt i benene som går utover til tærne når jeg legger vekt på forfoten. Så nå må jeg nok bare finne fram sykkelen. (KJEDELIG)

Jeg har lignende symptomer på den ene foten. Har periodisk litt vondt oppå beinet ut mot stortåa. Har nå en mistanke om at det er et bestemt skopar som er problemet: Mizuno Elixir 5. Bruker disse skoa på de fleste asfaltturene mine. Kjenner ikke til problemet når jeg løper i andre sko. Tror kanskje det skyldes at skoa har innlagt litt støtte for overpronasjon (dvs litt oppbygd på innsiden), og dermed får nemlig stortåa litt større del av belastningen ved nedslaget. Skal skifte sko snart så får vi se...

Hellerud

Legg innav Hellerud » 04 jun 2010 23:01

skjønner ikke hvorfor folk plutselig bli forfotløpere hvis deres naturlige løpssett tilsier noe annet........Jeg er selv forfotløper men kjenner da folk som løper halvmaraton på under 1.06 som ikke er forfotløpere.......ei heller når de løper fort.
Tror det bare blir skader og frustrasjoner og lite effektiv trening ved sånne omlegginger.
Er enig i at teknikk er viktig også i løping,men for veldig mange er det vel sånn at de er såkalte forfotløpere når de løper fort,mens på vanlig trening lander de på hælen eller midt på foten og ruller.....det høres da veldig fornuftig ut i forhold til skader også......

Gulo

Legg innav Gulo » 05 jun 2010 07:36

Jeg har nå startet å løpe igjen, uten at det gjør vondt i forfoten. Jeg lander nå på hælen (vil bli 100% bra igjen før jeg starter igjen med forfotløping). Men nå sliter jeg med knærne. Det er like under knærne og er veldig ømt og vondt bare jeg tar borti. Men likevel går det fint å løpe. Det er vondest rett etter treningen, men det går liksom over til neste trening (dagen etter). Jeg mistenker at det kan være schlatters, siden jeg vokser.

Gå tilbake til «Skader»