Smerter innside legg etter en viss distanse løping

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
Siphlonurus
InnleggCOLON 3
RegistrertCOLON 14 Mar 2012 15:11

Smerter innside legg etter en viss distanse løping

Innlegg Siphlonurus » 05 Feb 2017 21:53

Hei.

Jeg har det siste halvåret slitt med smerter i leggen etter en tids løping.
Første gang jeg fikk dette var en måned før birkebeinerløpet sist sommer og jeg fikk da vondt på innsiden av leggen ca litt ovenfor ankelkulen på innsiden. Dette skjedde etter ca 20 km løping og det gikk fra ingen smerter til nokså vondt i løpet av en kilometer. Jeg hadde nok løpt noe mer enn normalt i vår, spesielt langturer på +- 20 km med 30 på det meste, siden jeg hadde meldt meg på nye birken maraton så det tyder vel på en overbelastning (jeg nedgraderte derfor til vanlig birken).

Jeg har slitt med dette i større eller mindre grad siden, men har normalt kunne løpe kortere distanser, opp til 10-12 km før smertene har dukket opp. Etter en i overkant tøff økt på tredemølla i høst ble det verre og tross en drøy måneds opphold fra løping i vinter kom det tilbake med en gang jeg forsøkte meg og på siste tur etter bare 7-8 km rolig løping. Har aldri hatt smerter i etterkant av løpingen når jeg går vanlig og det er heller ikke noe hevelse eller vondt når jeg prøver å lokalisere. Går mest på ski nå og dette går greit, men det går fort mot sommersesong og begynner å bli litt stresset over å ikke bli kvitt problemet.
Har løpt jevnt i mange år uten problemer (utover en periode med runners knee på motsatt ben) og prøver stort sett å holde meg unna asfalt når jeg løper. Har dog ben som overpronerer og har de siste 2-3 årene prøvd å løpe noe mer på forfot. Har forsøkt innleggssåle på aktuelt ben og også kompresjonslegger uten at dette har gitt resultater
Noen som kjenner seg igjen i dette? Kan vel ligne litt på beinhinnebetennelse men har inntrykk at det da normalt er fremsiden som blir vond i motsetning til innsiden hos meg.
Hva kan det være og hvordan bør det i så fall behandles?
Må vel bestille meg time hos en fysioterapaut eller lignende, men tar gjerne i mot gode råd :)

Brukerens avatar
knut42
InnleggCOLON 479
RegistrertCOLON 21 Jan 2010 11:16

Re: Smerter innside legg etter en viss distanse løping

Innlegg knut42 » 06 Feb 2017 03:18

Mer stabilitetstrening kan hjelpe. Stå med en fot på balansepute. Balansebrett eller BOSU-ball er også bra. Ta masse tåhev hver dag året rundt.

Har du forsøkt skikkelige såler? Da tenker jeg på spesialstøpte fotsenger laget av en ortopediingeniør. Kjøp direkte fra ortopediingeniør (koster ca 2000 kr) eller dra til fastlegen og be om en henvisning. Egenandelen for tiden ca 440 kroner.

Selv har jeg brukt nestoren i faget, Tore Tommelstad hos http://www.och.no. Jeg fikk filmet gange- og løpesteget mitt på mølla, og føttene og beina skikkelig målt undersøkt. Så fikk jeg såler tilpasset. Mye smerter forsvant i tiden etter jeg begynte å bruke de. Alternativt til OCH er http://www.ortopediteknikk.no . De har også en fin oversikt over skader på kroppen og hvordan forebygge de med forskjellige hjelpemidler. Se http://www.ortopediteknikk.no/category. ... goryID=121

God bedring :)

Baardorama
InnleggCOLON 5
RegistrertCOLON 04 Aug 2016 13:01

Innlegg Baardorama » 06 Feb 2017 10:50

Hei,

Mulig du sliter med det samme som meg: tibialis posterior tendinopati. Selv kan jeg kjenne smerter i alt fra arka i fotbuen til lengre opp på leggen der du beskriver din skade. Jeg har ett ben som overpronerer, og det er dette benet jeg sliter med.

Dette har vist seg å være en særs vanskelig skade å bli kvitt. Jeg har prøvd (litt som du) å hvile meg frisk - det fungerte særs dårlig. Det vil si, jeg ble bedre, og prøve å øke gradvis med mengde igjen, men jeg endte opp med å ende tilbake til start egentlig. Etter dette ble jeg litt demotivert og tenkte litt sånn, fuck it, og kjørte på med "vanlig" trening. DET fungerte iallefall ikke. I tillegg så trener jeg litt styrke, og øvelser som går direkte eller indirekte på legg - og ankelmuskelatur må jeg være særs forsiktig med (typisk knebøy, markløft etc.) Etter min gi faen-periode så ble jeg vell verre enn jeg noengang har vært, og kjente (og kjenner forsåvidt fortsatt) ikke smerter, men ømhet i ankelbuen og en slags stivhet når jeg går lengre turer (går ca en times tur hver dag og lufter hunder.)

Akkurat nå prøver jeg følgende;
* har kjøpt innleggsåler med mer støtte for fotbue i tursko og hverdagssko
* har kjøpt nye og mer stabile sko (gel kayano 22)
* kjører diverse øvelser for å styrke ankel - og leggmusklatur (f.eks) en 5 ganger i uka
* trener styrke en til to ganger i uken med veldig fokus på kjernemusklatur
* hvis jeg jogger så stopper jeg hvis jeg kjenner noe i ankel/legg/fot.
* Iser ned foten etter trening (og gåturer)
* trener alternativt med svømming, romaskin, elipse etc.

Per dags dato så er det for tidlig for meg å si om flere eller noen av disse punktene fungerer. Man må nesten prøve et opplegg en viss tid før man eventuelt kan si om dette fungerer eller ikke.

Du kan jo lese deg opp på emnet og se om dette er noe du tror du kan ha. Uansett får du ha lykke til i opptreningen!

Siphlonurus
InnleggCOLON 3
RegistrertCOLON 14 Mar 2012 15:11

Innlegg Siphlonurus » 07 Feb 2017 23:12

Takk for tips og gode råd fra dere begge!

Har vært inne på at det kan være tibialis posterior tendinopati men har fått time hos fysioterapeut i morgen og håper at jeg får stilt en diagnose. Litt lettere å vite hva man skal gjøre når man vet hva som er i veien..

Prøvde meg på en mølleøkt igjen i går, men for det meste på lav fart, men forholdsvis mye stigning og det gikk greit med 10 km som jeg stoppet på da. Antar dette er mer skånsomt for bena. Men selv om jeg ikke fikk de typiske smertene på slutten så føler jeg at leggmuskelen blir litt nummen og varm i ettertid og har nok følt på det også tidligere. Satser på at jeg får klarhet i problemet i morgen og kan komme igang med et opplegg som fikser problemet..

Brukerens avatar
kjetil4455
InnleggCOLON 50
RegistrertCOLON 27 Aug 2015 13:06
BostedCOLON http://www.facebook.com/KLREHAB
CONTACTCOLON

Innlegg kjetil4455 » 08 Feb 2017 21:04

Dette høres ikke ut som senebetennelse i tibialis posterior. Jeg tror at det du beskriver er nervesmerter, nærmere sagt irritasjon av nervus tibialis. Nervus tibialis er en gren av isjasnerven, og kan medføre store smerter i legg, i området du beskriver. Som regel er det typisk stråling, men av og til medfører det stivning/ekstrem ømhet slik at det ikke er mulig å fortsette å belaste leggen. Ingen tegn til hevelse etc, som du beskriver.

De få gangene jeg har sett dette på klinikken, har det dreid seg om kompresjon fra rumpa og nedover mot leggen, på slik måte at leggen da er predisponert.

Generelt sett kan man si at gastrocnemius, biceps femoris og piriformis ofte trenger opptrening. Men jeg spekulerer selvsagt bare ut ifra det du beskriver.
Driver nettstedet www.treningogrehab.no - Les mine artikler nedenfor!

Vondt i ryggen? Klikk HER - Vonde skuldre? LES
Vond nakke? LES - Dårlig holdning? LES

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 3 og 0 gjester