Ondt i hæl - har ikke funnet svar i tidl. tråder

Knær, Akilles, legg, hofte, rygg. Den skade du ikke har hatt er den du kommer til å få!
Larsg
InnleggCOLON 7
RegistrertCOLON 15 Feb 2017 20:10

Ondt i hæl - har ikke funnet svar i tidl. tråder

Innlegg Larsg » 15 Feb 2017 21:05

Hei alle!
Søker erfaringer for jeg har nemlig ondt i en hæl og jeg aner ikke hva som er galt. Har vært hos lege. Har vært i røntgen og i MR. Har også prøvd trykkbølgebehandling. Plantar Fasciit er ikke påvist. Symptomer stemmer heller ikke. Hælspore er det ikke. Verken røntgen eller MR påviste no. Akilles tendinitt kan det heller ikke være. Symtomer stemmer heller ikke her.

Problemet er at jeg har ondt bak på hælen i området fra omtrent der gulvet slutter når man står til der hælen går over i akillessena. Mot utsida. Venstre fot. Det er ondest etter å ha hatt foten høyt og utstrakt. Som etter å ha sittet i sofan med føttene på bordet. Reise seg og gå etter dette er ondt. Det er litt stivt/ondt med det samme jeg står opp. Det er litt ondt i begynnelsen av løpeturer, men mykner og blir nesten smertefritt etter en km el. to. Som oftest...

Har noen vært borti noe lignende eller kan ha en teori om hva dette kan være...

Må tillegges at problemet kom på slutten av løpesesongen 2015 som jeg avslutta med min første halvmaraton. Økte løpetreninga ganske mye måneden før, hvorav mye ble på asfalt. Løp også dette løpet i sko med 9mm drop, men med boost demping.

Ellers har jeg 10-12 par sko som jeg better mellom og løper, bortsett fra den mnd rett før 21km høsten 2015, minst mulig på asfalt... Mest i skogen.
Hælen ble bedre på vårparten i fjor, altså 2016, etter en vinter med minimalt med løping erstatta av ski og sykkel. Hælen har vært brukbar gjennom hele sesongen 2016, men nå har den altså forværra seg igjen så nå søker jeg altså litt hjelp.

Brukerens avatar
kjetil4455
InnleggCOLON 50
RegistrertCOLON 27 Aug 2015 13:06
BostedCOLON http://www.facebook.com/KLREHAB
CONTACTCOLON

Re: Ondt i hæl - har ikke funnet svar i tidl. tråder

Innlegg kjetil4455 » 16 Feb 2017 11:02

Høres ut som "falsk" plantarfascitt, som jeg kaller det. PF kan stamme både fra plantar-fasciet, og fra leggen. Hvis du googler "superficial back line, thomas myers" så vil du se at leggmuskulaturen festes direkte inn i helen.

Hvis du har myke tynne legger, prøv eksentrisk opptrening både stående og sittende (fokus på treg eksentrisk). Hvis de er superstive, tykke og virker sterke, prøv massasje eller nåler i soleus og/eller gastrocnemius.
Driver nettstedet www.treningogrehab.no - Les mine artikler nedenfor!

Vondt i ryggen? Klikk HER - Vonde skuldre? LES
Vond nakke? LES - Dårlig holdning? LES

Larsg
InnleggCOLON 7

Innlegg Larsg » 23 Mar 2017 18:02

Jeg har relativt tynne (normale tror jeg) legger, tror jeg, og gjør eksentrisk trening 3-5 dager i uka. 15-45 reps. ca. pr. dag.

Har googla "superficial back line, thomas myers" og både lest og sett videoer, men skjønner ingenting.

Løp i dag en liten tur på 4km, hvorav første 3 var i flatt terreng. Ganske mye vondt første km. LIte ondt resten av turen. Ikke løpt på litt over en mnd.

Om jeg konsulterer en lokal fysio med hva du sier her, vil han forstå og kunne behandle, eller vil en "fjernkonsultasjon" med deg være bedre? Skulle gjerne snakka med deg direkte da, om d er mulig, for jeg har inntrykk av at du har over gj.snittet peiling på idrettskader, og jeg er ganske lei den hælen min nå! ;-p

Brukerens avatar
kjetil4455
InnleggCOLON 50
CONTACTCOLON

Innlegg kjetil4455 » 23 Mar 2017 20:26

Takk for det!

Da får du ikke kontakt med leggen under løpet, og dette er årsaken til den kroniske betennelsen. Vanlige årsaker er at man kniper tærne istedenfor, og dette medfører subsekvent inaktivering av soleus og gastrocnemius. Den underliggende årsaken til tåknipingen er ofte et brudd i superficial back line, f.eks posterior bekkentilt (ekstremt vanlig).

Jeg har sett ekstreme tilfeller av dette med inaktiv leggmuskulatur, til og med blant profesjonelle fotballspillere. Du får neppe hjelp med dette hos noen konvensjonell terapeut. Jeg kjenner en i bergen og en i stavanger som du kan dra til. Best med fysisk oppmøte. Akkurat dette med legger er noe som må testes med muskeltester, og er derfor vanskelig å gjøre noe med over en fjernkonsultasjon.

Larsg
InnleggCOLON 7

Innlegg Larsg » 24 Mar 2017 12:26

Tja... Bor i Tromsø så blir noe langt å dra både til Bergen, Stavanger og Oslo (om d er der du holder til) for konsultasjoner.

Sitter egentlig igjen med enda flere spørsmål istedet for svar etter dine svar, men får jo litt og google på... ;-p

Tror jeg skal dra til en lokal fysio for en prat om dette... Trenger hjelp til å forstå da du er dyktig til å bruke fagspråk. ;-/

Takk for hjelpa uansett... All hjelp er god hjelp tenker jeg... :-)

Mvh

Lars

Brukerens avatar
knut42
InnleggCOLON 479
RegistrertCOLON 21 Jan 2010 11:16

Innlegg knut42 » 24 Mar 2017 13:44

Hvis du klemmer nederst på akilles og litt oppover og jobber deg inn bak senen. Vondt?

Verre hvis foten peker opp eller ned, hvis du kniper tærne under løp. Noen spesiell tå som kan gi utslag baktil?

Brukerens avatar
kollis
InnleggCOLON 529
RegistrertCOLON 20 Jan 2010 19:38

Innlegg kollis » 24 Mar 2017 16:47

Når det ikke er påvist skade kan du bruke en teknikk som går ut på tilføre mer energi til området du er skadet...1 faste 1dag helst 1 1\2 dager , 2 så tar du spiser middaglunch etterpå varmer du opp til du svetter og 1g til...Da kan du ta en boks energi drikk ... men har du diabetes eller er i faresonen trenger du ikke å ta energi drikk pga energi nivået er allerde høyt...Teknisk sett gjør du det samme som de fleste behandlere gjør med foten din..så må du passe på å ikke fryse på den foten opp til over kneet da får du problemet igjen...Desverre brutalt og enkelt,,,men dette legger ikke vekt på følser om det spiller en vesentlig rolle her...

Brukerens avatar
kjetil4455
InnleggCOLON 50
CONTACTCOLON

Innlegg kjetil4455 » 26 Mar 2017 17:26

Larsg skrevColonTja... Bor i Tromsø så blir noe langt å dra både til Bergen, Stavanger og Oslo (om d er der du holder til) for konsultasjoner.

Sitter egentlig igjen med enda flere spørsmål istedet for svar etter dine svar, men får jo litt og google på... ;-p

Tror jeg skal dra til en lokal fysio for en prat om dette... Trenger hjelp til å forstå da du er dyktig til å bruke fagspråk. ;-/

Takk for hjelpa uansett... All hjelp er god hjelp tenker jeg... :-)

Mvh

Lars

Oversatt: Jeg tror at du jukser med tåmusklene (google: flexor digitorum longus) istedenfor å bruke leggmusklene (soleus, gastrocnemius).

Posterior bekkentilt: bekken dratt fremover (tucked under)

Larsg
InnleggCOLON 7

Innlegg Larsg » 29 Mar 2017 17:21

Løp i går og la merke til at jeg kniper tærne... Prøvde være bevisst på dette med å ikke knipe, men d krever en del konsentrasjon... Altså å bruke tærne på samme (avslappa) måte som i høyrefoten.

Er øm i "skaden" min i dag... -løp bare litt over 5km... svært rolig..

Gir dette noen svar? Hva kan man tolke (videre) ut av denne tåknipinga?

Brukerens avatar
kjetil4455
InnleggCOLON 50
CONTACTCOLON

Innlegg kjetil4455 » 31 Mar 2017 20:11

Er nok falsk plantar-fascitt. Masser flexor digitorum longus (google) ved å trykke inn rett bak tibia, på innsiden. Gjør så rolig tåhev hvor du foksuerer på å være avslappet i tærne.

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 3 og 0 gjester