Side 1 av 1

Kneskader

Lagt inn: 10 jan 2010 14:32
av Johnt
Sliter med høyre kne. Før jul var det fullstendig stivt og ubrukelig til løping. Nå er det bedre, men fortsatt smerter lokalisert omtrent rett til venstre på kneskåla. Kjenner det når jeg løper. ellers ikke. Jeg løper mye, men har nå hatt et lengre opphold i vinter. "Skaden" skjedde på snowboard, dvs. dagen etter.

Kneet klikker bittelitt når jeg bøyer det av og til, men ikke etter gjentatte bøyninger.

jeg har en mistanke om at en sene har trukket seg tilbake.

Jeg går jævlig mye i trapper (kontor i 5 etasje og fire etasjers rekkehus med bratte trapper).

Noen som har tips og råd.

mvh
John

Re: Kneskader

Lagt inn: 31 jan 2010 18:36
av Ingalill
ahh - jeg har også fått klikkelyd i kneet, kjenner også at noe beveger seg der inne, faller på plass - når jeg strekker det helt ut.
Kjenner det også når jeg går, gjør ikke direkte vondt men er ubehagelig og kanskje litt stivt.

Googlet meg fram til enten løperkne eller meniskskade. Kommer vel av jogging så jeg heller mest mot
førstenevnte, får følge litt med her for å se om noen kommer med gode råd.

Re: Kneskader

Lagt inn: 31 jan 2010 22:59
av Hellerud
Et råd:TA RØNTGEN........

Re: Kneskader

Lagt inn: 07 feb 2010 21:34
av Johnt
Jeg har nå vært på MR. Kneet er betydelig bedre. Jeg har svømt og drevet styrketrening av kneet og har et visst håp om at ting blir bra igjen. Venter på svar fra ultralyd.

Legen jeg var hos rådet meg til å løpe i terreng i tillegg til asfalt. Dette styrker muskulaturen mye mer enn asfalt-løping som, i følge legen, kan være belastende og ensformig.

Tror jeg ror meg i land igjen og er klar for løping ganske snart.

Kommer ikke til å satse på noen maraton med det første. HOlder meg til mila eller 5 km foreløpig.

Re: Kneskader

Lagt inn: 09 feb 2010 14:51
av Freia
Hvis det er løperkne dvs du merker smarte på utsiden av kneet og gjerne når du er kald dvs at smerten etterhvert går litt bort når du løper og har blitt varm, men du kjenner den igjen når du løper nedover så anbefaler jeg følgende:
- trapp ned løpingen noe, må du løpe løp i oppoverbakker.
- sykle/ski ca en uke
- gå til naprapat eller
- ta trykkbehandling ca 4-6 behandlinger

Da er du frisk etter ett par uker og du kan trene alternativt i mellomtiden.

Lykke til

Re: Kneskader

Lagt inn: 09 feb 2010 22:00
av Johnt
Takk for tips freia. Tror på oppoverbakkeløping og naprapat/fysioterapeutbehandling.

Jeg løp mila på bislet i dag. Gikk greit med 19 runder, som skal være ca 10355 meter. Løp relativt rolig. Jeg merker ikke noe spesielt nå (kanskje kneet er en liiiiten tanke stivt).

Re: Kneskader

Lagt inn: 13 feb 2010 11:16
av Johnt
Har fått svar på MR. Jeg har meniskskader og slitasjegikt.

Min tid som løper er over.

Da blir det sykling da... Eller kanskje svømming. Eller kanskje seiling.